Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών προς την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας κυρία Σ. Ζαχαράκη με θέμα: Αποστολή υπομνήματος της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών με θέματα αρμοδιότητάς σας και αίτημα για ορισμό συνάντησης.
Ιούλ 12, 2024 | ΕΟΤ, Σημαντικά Έγγραφα ΕΟΤ
ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ.ΑΡΙΘΜ. 1890/2005 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ.: 210-5229968
e-mail: eoty@otenet.gr
www.eoty.gr
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ’ΑΡΙΘΜ. 9977/12-12-1932 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΕΠΙΤΙΜΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ &
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ & ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑNΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ: 210-5245001, 210-5228333, 210-5228365, 210-5245578
e-mail: pab@otenet.gr web site: www.pst.gr
ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.: 1434/607
ΤΟΜΕΑΣ: Γραμματείας
Αθήνα, 11/07/2024
Προς: Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας κα Σ. Ζαχαράκη
Κοιν.: 1) Υπουργό Επικρατείας κο Χ.-Γ. Σκέρτσο
2)Ε.Σ.Α.μεΑ.
3) Σωματεία – μέλη Ε.Ο.Τ.
Θέμα: Αποστολή υπομνήματος της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών με θέματα αρμοδιότητάς σας και αίτημα για ορισμό συνάντησης.
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (Ε.Ο.Τ.), ο επίσημος Κοινωνικός Εταίρος της Πολιτείας για θέματα τυφλότητας και μέλος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), και το σωματείο μέλος της Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (Π.Σ.Τ.) σας καταθέτουν επικαιροποιημένα τα κάτωθι αιτήματα:
1. Α) Αύξηση στα προνοιακά επιδόματα που λαμβάνουν οι τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση από τον ΟΠΕΚΑ κατά 100 ευρώ από την 01/01/2024 και αυτόματη κατ’ έτος αύξηση τους σε ίσο ποσοστό με αυτό που θα λαμβάνουν οι συνταξιούχοι και εργαζόμενοι σύμφωνα με τις εκάστοτε εξαγγελίες της Κυβέρνησης.
Β) Ευτυχώς έγινε κατανοητό από την Κυβέρνηση το αίτημά μας για μη χορήγηση του προνοιακού επιδόματος τυφλότητας από τον ΟΠΕΚΑ με προπληρωμένη ψηφιακή κάρτα, αλλά μέσω κατάθεσης στον τραπεζικό μας λογαριασμό. Θα επιθυμούσαμε, όταν πρόκειται για δικαιούχο τυφλό ή με μειωμένη όραση, και τα λοιπά τυχόν επιδόματα που δικαιούται από τον ΟΠΕΚΑ, όπως επίδομα παιδιού κ.λπ. να χορηγούνται και αυτά μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό και όχι με προπληρωμένη ψηφιακή κάρτα, καθώς οι τυφλοί δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν POS τα οποία είναι όλα αφής χωρίς φωνητική ομιλία. Επίσης και αύξηση κατά 50% τόσο των εισοδηματικών κριτηρίων των δικαιούχων των εκάστοτε επιδομάτων, όσο και του ποσού του χορηγουμένου επιδόματος.
Μετά από δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών που έχουν προκαλέσει ανησυχία, θα θέλαμε να λάβουμε τη δημόσια διαβεβαίωσή σας, ότι τα προνοιακά επιδόματα αναπηρίας θα συνεχίσουν να καταβάλλονται με τον ίδιο τρόπο και με τις ίδιες προϋποθέσεις.
Γ) Οι άνεργοι τυφλοί επιδοματούχοι του ΟΠΕΚΑ, οι οποίοι αναλαμβάνουν εργασία περιστασιακά να μην εντάσσονται στην κατηγορία των εργαζομένων – συνταξιούχων και να εξακολουθούν να λαμβάνουν ολόκληρο το προνοιακό επίδομα.
Δ) Ο ΟΠΕΚΑ προχώρησε αιφνίδια σε περικοπή κατά το ήμισυ του προνοιακού επιδόματος το οποίο λαμβάνουν άνεργοι συνάδελφοι, επειδή λαμβάνουν ως έμμεσα ασφαλισμένοι και ανίκανοι προς εργασία μέρος της σύνταξης θανόντος γονέα (ορφανική σύνταξη), η οποία δεν υπερβαίνει το ποσό του επιδόματος του ανέργου (πολλές φορές δε κατά πολύ μικρότερη), χωρίς να ληφθεί υπόψη η εξαίρεση της παραγράφου Β.1. της εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας υπ’ αριθμ. πρωτ.. Π3α/Φ.32/3226/13-09-2001, καθώς και του υπ’ αριθμ.3 της σύνοψης της ιδίας εγκυκλίου. Πρόκειται για άτομα που έχει αποβιώσει ο γονέας τους, λαμβάνουν μέρος της σύνταξής του (σε αρκετές περιπτώσεις είναι μεταξύ 80 και 160€) και κάποιων μάλιστα οι γονείς έχουν εκλείψει και οι δύο από τη ζωή. Δεδομένης της κατάστασης πρόληψης, προστασίας και αντιμετώπισης της πανδημίας Covid-19 την άνοιξη του 2020, η περικοπή του αναπηρικού επιδόματος για αυτά τα άτομα και τις οικογένειές τους είναι τραγική (σχεδόν στο σύνολό τους τα επιδόματα αυτά χρησιμοποιούνται για το βιοπορισμό αυτών των ανθρώπων, αφού αποτελούν και τη μοναδική πηγή εσόδων κάλυψης δαπανών για τη διαβίωσή τους), αλλά ήταν και εξαιρετικά δύσκολο έως και αδύνατο να προσκομίσουν τις βεβαιώσεις από τον ασφαλιστικό φορέα που λαμβάνουν τα μικροποσά αυτών των συντάξεων (περιορισμός-απαγόρευση κυκλοφορίας, μη ύπαρξη και αδυναμία χρήσης διαδικτύου από τα άτομα, απώλεια των βεβαιώσεων των ασφαλιστικών οργανισμών κ.ο.κ.) στις υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ, προκειμένου να αποδείξουν ότι ορθώς ελάμβαναν το επίδομα αυτό επί σειρά ετών και μετά από επαναλαμβανόμενους ελέγχους που ήδη έχουν διενεργηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες Πρόνοιας των Περιφερειών και των Δήμων που είχαν την ευθύνη χορήγησης αυτών των επιδομάτων την τελευταία 8ετία μέχρι το 2019. Τόσο οι υπηρεσίες του Υπουργείου όσο και η τότε αρμόδια Υφυπουργός Εργασίας κυρία Μιχαηλίδου δήλωσαν και παραδέχτηκαν ότι πρόκειται για μία λάθος απόφαση και ότι θα υπήρχε άμεση αποκατάσταση, πλην όμως μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο δεν έχει πραγματοποιηθεί. Άλλωστε, με την υπ’ αριθμ. Δ12α/Γ.Π.οικ./41349/2023 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2608/Β/21-4-2023), τα άτομα που πάσχουν από νοητική υστέρηση, παρότι λαμβάνουν σύνταξη θανόντος γονέως, δικαιούνται -και ορθώς- ολόκληρο το προνοιακό επίδομα Σοβαρής και Βαριάς Νοητικής Υστέρησης. Το αυτό επιθυμούμε να ισχύσει και για τους τυφλούς με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω ακόμα και αν λαμβάνουν μέρος της σύνταξης θανόντος γονέως.
2. Ο ΠΕ31 κλάδος ο οποίος εξειδικεύεται: α) Στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό των Τυφλών και β) στην Κινητικότητα, τον Προσανατολισμό και τις Δεξιότητες Καθημερινής Διαβίωσης των Τυφλών εισήχθη για πρώτη φορά στην Ελλάδα με αργοπορία δεκαετιών σε σχέση με τις ανεπτυγμένες Δυτικές χώρες το 1992 από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών ο οποίος εκπαίδευσε τόσο στο εξωτερικό όσο και στη χώρα μας δυο φορές ομάδες των έξι ατόμων. Έκτοτε όλες οι προσπάθειες πραγματοποίησης σεμιναρίων σε συνεργασία με κέντρα του εξωτερικού ή μεταπτυχιακά προγράμματα με την ως άνω ειδικότητα πέφτουν συνεχώς στο κενό. Ως εκ τούτου σήμερα ελάχιστα άτομα ειδικότητας ΠΕ 31 εξακολουθούν να εργάζονται από τότε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ένας στην Πάτρα και ένας στη Καβάλα, ενώ τεράστια κενά υπάρχουν σε όλες τις υπόλοιπες πόλεις της Χώρας, καθώς υφίσταται μεγάλη ανάγκη εκπαίδευσης των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση στην κινητικότητα και τον προσανατολισμό, με αποτέλεσμα πολλοί να είναι κλεισμένοι στα σπίτια τους και να μην μπορούν να αυτοεξυπηρετηθούν στην καθημερινότητά τους.
Η ειδικότητα του εκπαιδευτή στην Κινητικότητα, τον Προσανατολισμό και τις Δεξιότητες Καθημερινής Διαβίωσης είναι απολύτως απαραίτητη για την ομαλή ένταξη στο περιβάλλον και την καθημερινή ζωή νηπίων, μαθητών, φοιτητών καθώς και ενηλίκων που τυφλώνονται σε μεγαλύτερη ηλικία. Βοηθά τον μαθητή να ενσωματωθεί στο σχολείο της γειτονιάς του εκπαιδευόμενος στη διαδρομή από το σπίτι στο σχολείο, το οποίο συνήθως είναι διαφορετικό κτίριο για το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Επίσης, εξοικειώνει τον φοιτητή με την αντίστοιχη διαδρομή από το σπίτι στο Πανεπιστήμιο και τους αντίστοιχους χώρους, οι οποίοι συνήθως είναι χαώδεις καθώς επίσης και τον εργαζόμενο για να μεταβεί από το σπίτι στην εργασία του και να κινηθεί ελεύθερα στον χώρο για τα επόμενα χρόνια. Τέλος, εξαιρετική είναι η προσφορά των εργαζομένων στον κλάδο αυτό για την εκ νέου ένταξη στην κοινωνία ενηλίκων που τυφλώνονται σε μεγαλύτερη ηλικία. Οι άνθρωποι αυτοί βιώνουν ένα μεγάλο ψυχολογικό σοκ και ο εκπαιδευτής καλείται να τους εμψυχώσει, να τους δραστηριοποιήσει και να τους μάθει να λειτουργούν όπως πριν με ειδικά για αυτούς προσαρμοσμένους τρόπους.
Επειδή οι ελάχιστοι-ες εργαζόμενοι-ες στην ειδικότητα ΠΕ31 βρίσκονται σχεδόν στα όρια συνταξιοδότησης, είναι αδήριτη ανάγκη, θα λέγαμε ήδη από χθες, να ξεκινήσει άμεσα το πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτών Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης που έχει ήδη ανακοινωθεί από την Γενική Γραμματεία Ισότητας και Καταπολέμησης της Φτώχειας, μετά από πρωτοβουλία του τότε Γενικού Γραμματέα Γεωργίου Σταμάτη, που σε συνεργασία με όλους τους επίσημους φορείς της τυφλότητας (Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών, Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών, Φάρος Τυφλών της Ελλάδος) και την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, συγκροτήθηκε επιτροπή από τους παραπάνω φορείς και υπηρεσιακούς παράγοντες των συναρμόδιων Υπουργείων και έχει εκπονηθεί πόρισμα για το συγκεκριμένο ζήτημα, το οποίο θα δώσει την δυνατότητα να εκπαιδευτούν νέοι επιστήμονες για την κάλυψη των δυσαναπλήρωτων κενών που υπάρχουν και θα υπάρξουν άμεσα.
3. Είναι αδήριτη ανάγκη κατά την καθολική εφαρμογή του προγράμματος για τον προσωπικό βοηθό να αυξηθεί το ποσοστό του 5% που αφορά μεταξύ άλλων και τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση. Διαπιστώθηκε κατά την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος ότι άτομα που χρήζουν αυτής της παροχής δεν την έλαβαν, επειδή δεν κληρώθηκαν. Είναι επιτακτική ανάγκη να καταργηθεί η κλήρωση ως τρόπος επιλογής των ατόμων προς αξιολόγηση και να αντικατασταθεί από αντικειμενικά κριτήρια προτεραιοποίησης, όπως δύο γονείς τυφλοί με παιδιά, μονογονέας τυφλός και παιδί, ζευγάρι τυφλών, τυφλά άτομα με πρόσθετες αναπηρίες και άλλα κριτήρια που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης. Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική υπηρεσία, γι’ αυτό θα θέλαμε κι εμείς να συμβάλλουμε ώστε να κατευθυνθεί προς τους τυφλούς ή τα άτομα με μειωμένη όραση που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Επίσης, κρίνουμε απαραίτητη την επέκταση του ηλικιακού ορίου, δεδομένου ότι τα άτομα της τρίτης ηλικίας που είναι τυφλοί ή με μειωμένη όραση εξακολουθούν να είναι ενεργά και ο προσωπικός βοηθός συμβάλλει τα μάλα στην συνέχιση της κοινωνικής τους ένταξης καθώς και στα τυφλά άτομα κάτω των 16 ετών τα οποία είναι μεν ανήλικα αλλά οι γονείς τους – συχνά εργαζόμενοι – δεν είναι σε θέση να καλύψουν τις ανάγκες ενός προσωπικού βοηθού.
Επιπλέον, θα θέλαμε να σας αναφέρουμε ότι συχνά οι φορείς μας γίνονται δέκτες παραπόνων από τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση που έχουν επιλεγεί για να έχουν προσωπικό βοηθό, αλλά δυσκολεύονται στην ανεύρεσή του, καθώς κάποιοι δεν ενδιαφέρονται πια ή κάποιοι άλλοι έχουν συμπληρώσει τις ώρες, αλλά δυστυχώς τα ονόματά τους συνεχίζουν να βρίσκονται στη λίστα των προσωπικών βοηθών. Επιβάλλεται η αμοιβή του προσωπικού βοηθού να είναι αξιοπρεπής και με πλήρη ασφάλιση ώστε περισσότερα άτομα να το επιλέγουν ως ουσιαστική εργασιακή διέξοδο και όχι ως πάρεργο ή ευκαιρία συμπλήρωσης του εισοδήματος τους.
4. Επιβάλλεται η τροποποίηση του απαρχαιωμένου Οργανισμού του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.), που εδρεύει στην Καλλιθέα Αττικής και διατηρεί παράρτημα στη Θεσσαλονίκη, καθώς και η αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας που διαθέτει. Οι ως άνω ενέργειες θα καταστήσουν δυνατή την απρόσκοπτη λειτουργία του, η οποία δυσχεραίνεται λόγω της έλλειψης μιας σειράς καίριων οργανικών θέσεων, που θα απαντούν στις σύγχρονες απαιτήσεις και ανάγκες των τυφλών της Χώρας. Να σημειώσουμε ότι η πρότασή μας για αλλαγή του Οργανισμού του Κέντρου έχει κατατεθεί επανειλημμένως από το 1985, χωρίς αποτέλεσμα.
5. ΕΠΙΛΥΣΗ ΚΤΙΡΙΑΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ:
α) Ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα της ανακαίνισης του ΑΜΠΕΤΕΙΟΥ ΜΕΛΑΘΡΟΥ, που στέγαζε τις κεντρικές υπηρεσίες του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ) στην Καλλιθέα Αθήνας μέχρι το 1999, οπότε και κατέστει ακατάλληλο προς χρήση λόγω του σεισμού.
β) Εξεύρεση λύσης για τη νομική διευθέτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του οικοπέδου επί της Βασ. Όλγας 32 στη Θεσσαλονίκη, όπου στεγάζεται το παράρτημα του ΚΕΑΤ.
γ) Με Δελτίο Τύπου της 3ης Νοεμβρίου 2023 που εξέδωσε ο Δήμος Αμαρουσίου πληροφορηθήκαμε με οργή και αγανάκτηση ότι ο Δήμαρχος κύριος Αμπατζόγλου έθεσε στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κύριο Χατζηδάκη τα ζητήματα του κληροδοτήματος του «Οίκου Τυφλών», όπως και του κτιρίου του Κέντρου Ελληνικής Κεραμικής, δύο διαφορετικές υποθέσεις που όμως απαιτούν της προσοχής του Υπουργείου, δεδομένου ότι ζητείται από τον Δήμο η διάθεση προς αυτόν και εκμετάλλευσή τους, αφενός για το πρώτο για κοινωνικούς σκοπούς, αφετέρου για το δεύτερο για την απρόσκοπτη συνέχιση της αρχέγονης Μαρουσιώτικης παράδοσης της Κεραμικής Τέχνης. Σημειώνουμε, ότι ο Δήμαρχος Αμαρουσίου, όπως ενημερωνόμαστε από Δελτίο Τύπου της 27ης Μαΐου 2024 σε συνάντηση που είχε με τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κύριο Παπαθανάση εξακολουθεί να διεκδικεί υπέρ του Δήμου Αμαρουσίου την Λασκαρίδειο Στέγη (τον «Οίκο Τυφλών» όπως γράφει στο σχετικό Δελτίο Τύπου) αγνοώντας επιδεικτικά τόσο την θέληση της διαθέτιδος όσο και την άποψη των επισήμων φορέων του χώρου της τυφλότητας. Ο Δήμαρχος Αμαρουσίου κύριος Αμπατζόγλου είναι απόλυτα ενημερωμένος εκ μέρους μας εδώ και χρόνια ότι ο «Οίκος Τυφλών», όπως λανθασμένα αναφέρει, ήτοι η Λασκαρίδειος Στέγη, η οποία βρίσκεται επί της οδού Βασιλέως Αλεξάνδρου 14 στο Μαρούσι, σε οικόπεδο τριών περίπου στρεμμάτων στο οποίο βρίσκεται κτίσμα 1.200 τ.μ., ούτε νομικά ούτε ηθικά μπορεί να παραδοθεί στον Δήμο Αμαρουσίου, δεδομένου ότι η βούληση της διαθέτιδος ήταν να στεγάζονται εκεί τυφλές άπορες γυναίκες, και επιδίωξη των φορέων μας είναι μετά την 10ετή «εξαφάνιση» του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος να υπαχθεί στο Κέντρο Εκπαίδευσης κι Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.), με σκοπό τη δημιουργία γηροκομείου για τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση. Κάθε άλλη ενέργεια εκφεύγει της βούλησης της διαθέτιδος και θα αντιταχθούμε σθεναρά σε αυτή με κάθε νόμιμο τρόπο. Ανησυχώντας για το κλείσιμο της Λασκαριδείου Στέγης, την εξαφάνιση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος από το 2013 και την επιχειρούμενη οικειοποίηση του κληροδοτήματος από το Δήμο Αμαρουσίου, επιχειρήσαμε ενημέρωση των Πολιτικών Κομμάτων της Βουλής, προκειμένου αυτά να προβούν στις δέουσες ερωτήσεις στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ώστε να πληροφορηθούμε από επίσημα χείλη τι μέλλει γενέσθαι με την τύχη της ως άνω Στέγης. Έτσι στην υπ’αριθμ. 2334/19.12.2023 ερώτηση του βουλευτή ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ Παύλου Χρηστίδη δόθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας και Κοινωφελών Περιουσιών του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών η υπ’ αριθμ. 191471/28-12-2023 απάντηση.
Ο σκοπός του Ιδρύματος Φίλων των Τυφλών «Ειρήνη Λασκαρίδου» με το ομώνυμο σωματείο ή κατά το κοινώς λεγόμενον «Λασκαρίδειος Στέγη» ήταν διπλός, η εκπαίδευση των τυφλών απόρων κορασίδων και η φιλοξενία τους σε οικοτροφείο.
«Περαιτέρω, δυνάμει του αριθ. 44716/29-10-1963 πωλητηρίου του Υπουργείου Οικονομικών, νομίμως μεταγραφέντος στις 13-11-1963 στο υποθ/κείο Αμαρουσίου τόμος 50 αριθμός 24337, παραχωρήθηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις περί εκποιήσεως δημοσίων κτημάτων αμφότερα τα οικόπεδα, δωρεάν, απευθείας και χωρίς δημοπρασία κατά πλήρες δικαίωμα κυριότητας προς τον Σύλλογο Φίλων των Τυφλών «Ειρήνης Λασκαρίδου» υπό τον όρο της ανεγέρσεως επί αυτών κτιρίου για τη στέγαση της Σχολής Εκπαιδεύσεως Τυφλών Απόρων Κορασίδων και Οικοτροφείου, απαγορευμένης της χρήσεως τούτων για άλλο σκοπό ή της εκποιήσεως των.»
Διαβάζοντας την προαναφερθείσα παράγραφο, την οποία αποσπάσαμε από το ανωτέρω απαντητικό έγγραφό της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και Κοινωφελών Περιουσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατανοούμε με σαφήνεια ότι ο κύριος σκοπός της παραχώρησης στο επίμαχο σωματείο ήταν η εκπαίδευση τυφλών απόρων κορασίδων και η φιλοξενία τους.
Όταν το δημόσιο το 1963 παραχώρησε κατά πλήρη κυριότητα τα δύο ακίνητα, τόνιζε ότι αποκλειστικός σκοπός ήταν αυτός που όριζε και το καταστατικό του σωματείου και κανένας άλλος. Για τις ανάγκες λοιπόν αυτών των δραστηριοτήτων ανεγέρθη το κατάλληλο κτίριο. Η κρατούσα νομική άποψη που θεσπίζει ο Α.Κ., καθώς και τα καταστατικά των σωματείων, προβλέπει ότι όταν ένα σωματείο διαλύεται, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις στο καταστατικό του, η εναπομείνασα περιουσία δύναται να διατεθεί και μετά την διαδικασία εκκαθάρισης σε φορέα που υλοποιεί τους ίδιους ή παρεμφερείς σκοπούς.
Σας γνωρίζουμε ότι το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) υλοποιεί ακριβώς τους ίδιους σκοπούς δηλαδή εκπαιδευτικούς και φιλοξενία τυφλών. Συνεπώς, αντί το Δημόσιο να επαναφέρει τα ως άνω περιουσιακά στοιχεία και πάλι στην κυριότητά του, έχει τη δυνατότητα, συνεχίζοντας την κοινωνική του πολιτική, να παραχωρήσει στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών την περιουσία αυτή, η οποία ήταν προορισμένη για υπηρεσίες σε τυφλούς ή με μειωμένη όραση ενήλικους.
Παρακαλούμε να συνηγορήσετε στο υπουργείο Οικονομικών για το αίσιο τέλος αυτής της μακρόχρονης περιπέτειας της Λασκαριδείου Στέγης, την υπαγωγή του ακίνητου στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) και τη λειτουργία στο χώρο γηροκομείου για τυφλούς το οποίο απουσιάζει παντελώς από την χώρα.
6. Λήψη μέτρων για την ουσιαστική προώθηση αναδοχής ή υιοθεσίας παιδιών με αναπηρία και εξόδου τους το συντομότερο δυνατόν από τα ιδρύματα, πχ επιπλέον χορήγηση ποσών στους αναδόχους ή θετούς γονείς, για την κάλυψη των καταφανώς επιπλέον αναγκών των παιδιών με αναπηρία. Είναι γνωστό ότι οι τυφλοί, οι κωφοί, οι κινητικά ανάπηροι κ.λπ. αποκτούν βιολογικά παιδιά, τα οποία είναι απολύτως ικανοί να φροντίσουν για τη σωματική και ψυχοσυναισθηματική τους υγεία, και ουδείς διανοείται να το αμφισβητήσει. Θεωρούμε ότι είναι εξίσου ικανοί να φέρουν εις πέρας τα καθήκοντα που απορρέουν από μία τυχόν αναδοχή ή υιοθεσία. Ως εκ τούτου, δε θα πρέπει λόγω της αναπηρίας τους να αποκλείονται από την αναδοχή και υιοθεσία και μη αναπήρων παιδιών.
Με την ελπίδα ότι θα οριστεί άμεσα συνάντηση μαζί σας για τη συζήτηση των ανωτέρω, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ.
Ο Πρόεδρος
Νικόλαος Γιαλλούρης
Η Γενική Γραμματέας
Παρασκευή Τσαβαλιά
Με εκτίμηση
Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.
Ο Πρόεδρος
Δημήτριος Σηφάκης
Η Γενική Γραμματέας
Θεοδώρα Φαρδέλα