Πανελλαδικές 2024: Τι ισχύει για τους υποψήφιους με αναπηρία
και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – Μέρος 1ο
Πανελλήνιες εξετάσεις υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες 2024
Δημοσιεύθηκε εγκύκλιος που ορίζει τις διαδικασίες που θα
ισχύσουν για τις Πανελλαδικές εξετάσεις του 2024 των υποψηφίων με αναπηρία και
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Η εγκύκλιος:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
Δ/ΝΣΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΩΝ
ΤΜΗΜΑ Α΄
Ταχ. Δ/νση: Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ 37
Τ.Κ. – Πόλη: 151 80 ΜΑΡΟΥΣΙ
Ιστοσελίδα: www.minedu.gov.gr
E-mail:
t01ode2@minedu.gov.gr
Πληροφορίες: Μαρία Ζαμπέλη 210-3442690
Δέσποινα Τσόλκα 210-3442072
Σταυρούλα Τσακαλάκη 210-3442689
Κυριακή Καραπρώιμου 210-3442699
Μαρούσι, 14 – 5 – 2024
Αρ. Πρωτ. Βαθμός Προτερ.
Φ.251/ 49168 /Α5
ΠΡΟΣ: 1) Περιφερειακούς Δ/ντες Εκπαίδευσης
2) Διευθυντές Δ/νσεων ΔΕ
3) Προέδρους των Επιτροπών Εξέτασης των Βαθμολογικών Κέντρων
& Ειδικών Εξεταστικών Κέντρων (δια των Δ/ντών των Δ/νσεων Δ.Ε.)
4) Διευθυντές ΓΕΛ (δια των Δ/ντων των Δ/νσεων Δ.Ε.)
5) ΚΕΔΑΣΥ (δια των Περιφερειακών Δ/νσεων Εκπ/σης)
ΘΕΜΑ: Πανελλαδικές εξετάσεις υποψηφίων με αναπηρία και
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες 2024.
ΣΧΕΤ: 1. Φ.251/22806/Α5/26-2-2021 (ΦΕΚ 897 Β΄) ΥΑ 2.
Φ.251/41927/Α5/12-4-2022 (ΦΕΚ 1785 Β΄) ΥΑ
3. Φ.251/160199/Α5/23-12-2022 (ΦΕΚ 6864 Β΄) ΥΑ
4. Φ.251/136784/Α5/29-11-2023 (ΑΔΑ: 6Φ5Τ46ΝΚΠΔ-05Χ)
εγκύκλιος
5. Φ.251/34343/Α5/3-4-2024 (ΑΔΑ: 6Ν7546ΝΚΠΔ-ΑΗΩ) εγκύκλιος
Η εξέταση των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που αναφέρονται στο
Ν.3699/2008 (ΦΕΚ 199 Α΄), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 28 του Ν.4186/2013
(ΦΕΚ 193 Α΄), με το άρθρο 51 του Ν.4547/2018 (ΦΕΚ 102 Α΄), με τα άρθρα 11, 53,
54, 231, 232, 234, 242 και 245 του
Ν.4823/2021 (ΦΕΚ 136 Α΄) καθώς και με το άρθρο 60 του
Ν.4997/2022 (ΦΕΚ 219 Α΄), γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις της
αριθ.Φ.251/22806/Α5/26-2-2021 (ΦΕΚ 897 Β΄) Υπουργικής Απόφασης, όπως τροποποιήθηκε
με την αριθ.Φ.251/41927/Α5/12-4-2022 (ΦΕΚ 1785 Β΄) ΥΑ και την
αριθ.Φ.251/160199/Α5/23-12-2022 (ΦΕΚ 6864 Β΄) ΥΑ. Με την παρούσα εγκύκλιο
θεωρούμε σκόπιμο να περιγράψουμε με σύντομο τρόπο τις βασικές πτυχές της
διαδικασίας της προφορικής εξέτασης των εξεταζόμενων υποψηφίων και να
επισημάνουμε ορισμένα σημεία της, προκειμένου να ενισχυθεί η αντικειμενικότητα
της εξέτασης.
Οι προαναφερόμενες διατάξεις που προβλέπουν τον τρόπο και τη
διαδικασία εξέτασης των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
έχουν εφαρμογή για τους υποψήφιους των ΓΕΛ όσον αφορά στα μαθήματα που
εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο καθώς και στα ειδικά μαθήματα για τα οποία
έχουν δηλώσει εξέταση σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Παρακαλούμε τους Διευθυντές των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης να μεριμνήσουν με δική τους ευθύνη ώστε να δοθεί αντίγραφο της
παρούσας εγκυκλίου σε όλους τους Προέδρους των Επιτροπών Εξέτασης των υποψηφίων
με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προκειμένου να ενημερώσουν με
ευθύνη τους όλα τα μέλη των επιτροπών αυτών για την πιστή εφαρμογή της.
Για την αποφυγή οποιασδήποτε σύγχυσης διευκρινίζεται ότι η
αναφερόμενη διαδικασία εξέτασης των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες αφορά μόνο στον τρόπο πανελλαδικής εξέτασης των υποψηφίων
των ΓΕΛ για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καθώς και στην εξέταση των
παραπάνω υποψηφίων στα ειδικά μαθήματα και δεν συνδέεται με κανένα τρόπο με τις
διατάξεις που αφορούν στην εισαγωγή των υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις στην
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, για τους οποίους ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 35 του
Ν.3794/2009 (ΦΕΚ 156 Α΄).
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 234 του Ν.4823/2021
(ΦΕΚ 136 Α΄) οι διατάξεις του συγκεκριμένου νόμου δεν θίγουν την ισχύ των
αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων που έχουν εκδοθεί έως την έναρξη ισχύος του
(3-8-2021). Ο επανακαθορισμός των αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων ως προς
τα ζητήματα, για τα οποία επιφυλάσσεται αποκλειστική αρμοδιότητα στα Κέντρα
Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) γίνεται
από τα ΚΕΔΑΣΥ. Επομένως, όσες αξιολογικές εκθέσεις-γνωματεύσεις, αποφάσεις,
βεβαιώσεις, πιστοποιητικά έχουν εκδοθεί έως την έναρξη ισχύος του Ν.4823/2021
(3-8-2021) από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ),
τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ), τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές
Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του Ν.4058/2012 (ΦΕΚ 63 Α΄), τα
Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (ΚοΚεΨΥΠΕ), τα Κέντρα
Ψυχικής Υγείας, το Παιδικό Αναπτυξιακό Κέντρο «Μιχαλήνειο» του Κέντρου
Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Αττικής, τις Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες του
Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ) ή του Εθνικού Ιδρύματος
Κωφών, εξακολουθούν να ισχύουν για τη συμμετοχή του υποψηφίου στις πανελλαδικές
εξετάσεις για εισαγωγή στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέχρι τη λήξη της ισχύος
τους. Στις περιπτώσεις αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων και πιστοποιητικών
που εκδίδονται μεταγενέστερα από τις 3-8-2021, απαιτείται αξιολογική έκθεση από
τα ΚΕΔΑΣΥ, ως έχοντα την αποκλειστική αρμοδιότητα λήψης της απόφασης.
Α. ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ – ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΣΤΑ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΑ,
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ
1. Όπως είναι γνωστό οι υποψήφιοι με αναπηρία και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες εξετάζονται προφορικά ή γραπτά, κατά περίπτωση, ανάλογα
με τις δυνατότητές τους σύμφωνα με τις διατάξεις της
αριθ.Φ.251/22806/Α5/26-2-2021 (ΦΕΚ 897 Β΄) Υπουργικής Απόφασης, όπως
τροποποιήθηκε με την αριθ.Φ.251/41927/Α5/2022 (ΦΕΚ 1785 Β΄) ΥΑ και την αριθ.Φ.251/160199/Α5/23-12-2022
(ΦΕΚ 6864 Β΄) ΥΑ. Ειδικότερα:
α) Όσοι εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου Δ και Γi)
του άρθρου 1 της αριθ.Φ.251/22806/Α5/26-2-2021(ΦΕΚ 897 Β΄) Υπουργικής Απόφασης,
όπως τροποποιήθηκε με την αριθ.Φ.251/41927/Α5/2022 (ΦΕΚ 1785 Β΄) ΥΑ και την
αριθ.Φ.251/160199/Α5/23-12- 2022 (ΦΕΚ 6864 Β΄) ΥΑ, εξετάζονται μόνο γραπτά στο
ίδιο εξεταστικό κέντρο στο οποίο εξετάζονται και οι υπόλοιποι υποψήφιοι του
Λυκείου στο οποίο υπέβαλαν Αίτηση- Δήλωση, σε ξεχωριστή αίθουσα και ο χρόνος
εξέτασής τους μπορεί να παραταθεί με απόφαση του ΚΕΔΑΣΥ. Ο χρόνος παράτασης της
γραπτής εξέτασης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 30΄ λεπτά.
Συγκεκριμένα εξετάζονται μόνο γραπτά οι υποψήφιοι που:
1. i) Έχουν ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα ακοής (κωφοί,
βαρήκοοι) σε ποσοστό 67% και πάνω.
2. ii) Παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και ομιλίας (δυσαρθρία,
τραυλισμός) καθώς και διαταραχές ομιλίας – λόγου όπως αυτά περιγράφονται στην
αριθ.πρωτ.24479/Δ3/3-3- 2023 εγκύκλιο της αρμόδιας Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής
και Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘΑ.
iii)
Παρουσιάζουν προβλήματα επιληψίας.
1. iv) Παρουσιάζουν διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού,
εφόσον στη γνωμάτευση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής
και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) αναγράφεται ο γραπτός τρόπος εξέτασης.
–
Για την υπαγωγή στις περιπτώσεις (i) και (iii) απαιτείται αξιολογική έκθεση των
οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης
(ΚΕΔΑΣΥ), με την επιφύλαξη της ανωτέρω εντός του πλαισίου επισήμανσης. Η ανωτέρω
απόφαση εκδίδεται από τα ΚΕΔΑΣΥ λαμβάνοντας υπόψη τις γνωματεύσεις που
χορηγούνται από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) ή τις Ανώτατες
Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του
Ν.4058/2012 (ΦΕΚ 63 Α’) στο πλαίσιο της συνεργασίας των ΚΕΔΑΣΥ με τα ΚΕΠΑ και
τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας σύμφωνα με την παρ.
4 του άρθρου 11 του Ν.4823/2021 (ΦΕΚ 136 Α΄).
– Οι περιπτώσεις (ii) και (iv) πιστοποιούνται με αξιολογική
έκθεση των οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και
Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), με την επιφύλαξη της ανωτέρω εντός του πλαισίου
επισήμανσης, στην οποία πρέπει να αναγράφεται ο γραπτός τρόπος εξέτασης.
Για τη διαδικασία πιστοποίησης και την ισχύ των γνωματεύσεων
των παραπάνω περιπτώσεων ισχύουν όσα έχουν αναφερθεί στην ανωτέρω 4 σχετική
εγκύκλιό μας.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 3
της ανωτέρω αριθ.Φ.251/22806/Α5/26-2-2021 Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 897 Β΄)
ανάμεσα στους οριζόμενους επιτηρητές πρέπει κάποιος να είναι εκπαιδευτικός
κλάδου ΠΕ87.01(ΠΕ14) ή ΠΕ87.02(ΠΕ18.10), λόγω της αναπηρίας κάποιων υποψηφίων.
β) Όσοι εμπίπτουν στις διατάξεις των παραγράφων Α και Γii)
του άρθρου 1 της αριθ.Φ.251/22806/Α5/26-2-2021 (ΦΕΚ 897 Β΄) Υπουργικής
Απόφασης, όπως τροποποιήθηκε με την αριθ.Φ.251/41927/Α5/2022 (ΦΕΚ 1785 Β΄) ΥΑ
και την αριθ.Φ.251/160199/Α5/23-12-2022 (ΦΕΚ 6864 Β΄) ΥΑ, εξετάζονται προφορικά
στα Βαθμολογικά Κέντρα ή στα παραρτήματα των Βαθμολογικών Κέντρων ή στα Ειδικά
Εξεταστικά Κέντρα βάσει των διατάξεων του άρθρου 3 της ως άνω ΥΑ, και των
οδηγιών που περιέχονται στις ανωτέρω 4 και 5 σχετικές εγκυκλίους μας.
Συγκεκριμένα εξετάζονται προφορικά μόνο οι εξεταζόμενοι που
αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση επειδή:
1. i) είναι τυφλοί, σύμφωνα με το Ν.958/1979 (ΦΕΚ 191 Α΄) ή
έχουν ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67% ή είναι αμβλύωπες με
ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67%,
2. ii) έχουν κινητική αναπηρία μόνιμη ή προσωρινή
τουλάχιστον 67% που συνδέεται με τα άνω άκρα,
iii)
πάσχουν από σπαστικότητα των άνω άκρων,
1. iv) παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως
δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία ή
ν) παρουσιάζουν διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού, εφόσον
στη γνωμάτευση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και
Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) αναγράφεται ο προφορικός τρόπος εξέτασης.
– Η υπαγωγή στις περιπτώσεις (i) έως και (iii) πιστοποιείται
με απόφαση των οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και
Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) για αντικατάσταση της γραπτής εξέτασης με προφορική, με
την επιφύλαξη της ανωτέρω εντός του πλαισίου επισήμανσης. Η ανωτέρω απόφαση
εκδίδεται από τα ΚΕΔΑΣΥ λαμβάνοντας υπόψη τις γνωματεύσεις που χορηγούνται από
τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) ή τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές
Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του Ν.4058/2012 (ΦΕΚ 63 Α’) στο
πλαίσιο της συνεργασίας των ΚΕΔΑΣΥ με τα ΚΕΠΑ και τις Ανώτατες Υγειονομικές
Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 11 του
Ν.4823/2021 (ΦΕΚ 136 Α΄).
–
Η υπαγωγή στην περίπτωση (iv) πιστοποιείται με απόφαση από τα οικεία Κέντρα
Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) για
αντικατάσταση της γραπτής εξέτασης με προφορική, με την επιφύλαξη της ανωτέρω
εντός του πλαισίου επισήμανσης, στην οποία αναγράφεται ακριβώς η ειδική μαθησιακή
δυσκολία του υποψηφίου, έτσι όπως αναφέρεται στην ως άνω περίπτωση (iv), καθώς
και ο χρόνος επαναξιολόγησής του, εφόσον αυτό απαιτείται.
– Η περίπτωση (v) πιστοποιείται με αξιολογική έκθεση/απόφαση
από τα οικεία Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και
Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), με την επιφύλαξη της ανωτέρω εντός του πλαισίου
επισήμανσης, στην οποία θα πρέπει να αναγράφεται ακριβώς η ανωτέρω δυσκολία του
υποψηφίου, ο προφορικός τρόπος εξέτασης, καθώς και ο χρόνος επαναξιολόγησής
του, εφόσον αυτό απαιτείται.
Για τη διαδικασία πιστοποίησης και την ισχύ των γνωματεύσεων
των παραπάνω περιπτώσεων ισχύουν όσα έχουν αναφερθεί στην ανωτέρω 4 σχετική
εγκύκλιό μας.
γ) Σύμφωνα με την παράγραφο Β του άρθρου 1 της
αριθ.Φ.251/22806/Α5/26-2- 2021 (ΦΕΚ 897 Β΄) Υπουργικής Απόφασης, όπως
τροποποιήθηκε με την αριθ.Φ.251/41927/Α5/2022 (ΦΕΚ 1785 Β΄) ΥΑ και την
αριθ.Φ.251/160199/Α5/23-12-2022
(ΦΕΚ 6864 Β΄) ΥΑ, προφορικά εξετάζονται και οι υποψήφιοι με
σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική
συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω
ενδοοικογενειακής βίας, εφόσον υποβάλουν γνωμάτευση ότι έχουν ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες και αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση. Στην περίπτωση
αυτή, η απόφαση χορηγείται από το οικείο Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης,
Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), με την επιφύλαξη της ανωτέρω εντός του
πλαισίου επισήμανσης, ύστερα από προσκόμιση είτε ιατρικής βεβαίωσης Δημόσιου
Νοσοκομείου που κοινοποιήθηκε σε δικαστικές αρχές, σε περίπτωση κακοποίησης του
υποψηφίου λόγω γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή ενδοοικογενειακής βίας,
είτε βεβαίωσης από δικαστική αρχή ή εισαγγελέα ανηλίκων, σε περίπτωση
παραβατικής συμπεριφοράς.
Δεν γίνονται δεκτές οι γνωματεύσεις οι οποίες αναφέρουν
αναπηρίες ή μαθησιακές ή συναισθηματικές δυσκολίες διαφορετικές από εκείνες που
αναγράφονται στις προαναφερόμενες περιπτώσεις. Κανένας άλλος και για
οποιονδήποτε άλλο λόγο (υγείας κλπ) δεν επιτρέπεται να εξετάζεται προφορικά.
δ) Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 2 της
αριθ.Φ.251/22806/Α5/26-2-2021 (ΦΕΚ 897 Β΄) Υπουργικής Απόφασης, όπως
τροποποιήθηκε με την αριθ.Φ.251/41927/Α5/2022 (ΦΕΚ 1785 Β΄) ΥΑ και την
αριθ.Φ.251/160199/Α5/23-12-2022
(ΦΕΚ 6864 Β΄) ΥΑ, οι υποψήφιοι που πάσχουν από κάταγμα ή άλλη
προσωρινή βλάβη των άνω άκρων που καθιστά αδύνατη τη χρήση τους για γραφή κατά
τη διάρκεια της τακτικής περιόδου των πανελλαδικών εξετάσεων, δύνανται να
εξετάζονται γραπτά στις Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις του άρθρου 13Α του
Ν.4186/2013 (ΦΕΚ 193 Α’) στο σύνολο των μαθημάτων που έχουν δηλώσει στην
Αίτηση-Δήλωση. Για την περίπτωση αυτή οι υποψήφιοι, προκειμένου να συμμετάσχουν
στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, θα πρέπει το αργότερο εντός δύο
(2) ημερών, εκ των οποίων τουλάχιστον η τελευταία εργάσιμη, από την ημέρα λήξης
του Προγράμματος πανελλαδικών εξετάσεων είτε των μαθημάτων Γενικής Παιδείας και
Προσανατολισμού των ημερησίων και εσπερινών Γενικών Λυκείων είτε των μαθημάτων
Γενικής Παιδείας και Ειδικότητας των ημερησίων και εσπερινών Επαγγελματικών
Λυκείων κατά περίπτωση, ανάλογα με τη συμμετοχή τους στις αντίστοιχες
εξεταστικές διαδικασίες, να καταθέσουν σχετική αίτηση προς την ΕΕΔΔΕ που
εδρεύει στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στην οποία ανήκει το Λύκειο
κατάθεσης της αίτησης-δήλωσής τους. Στην περίπτωση των Ειδικών Μαθημάτων και
των Μουσικών Μαθημάτων η προθεσμία κατάθεσης της σχετικής αίτησης είναι το
αργότερο εντός δύο ημερών από την ημέρα εξέτασης του αντίστοιχου μαθήματος που
είχε δηλώσει. Η αίτηση για συμμετοχή στις Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις,
θα πρέπει να συνοδεύεται από α) δικαιολογητικά ασθενείας ή ιατρική γνωμάτευση
από Δημόσιο Νοσοκομείο τα οποία φέρουν σφραγίδα Διευθυντή είτε Κλινικής ΕΣΥ ή
Εργαστηρίου ή Πανεπιστημιακού Τμήματος ή από Δημόσιο Κέντρο Υγείας, τα οποία
φέρουν σφραγίδα του Διευθυντή του Κέντρου, ή β) δικαιολογητικά ασθενείας ή
ιατρική γνωμάτευση από Ιδιωτικό Νοσοκομείο τα οποία φέρουν υπογραφή και
σφραγίδα του θεράποντος ιατρού και του Διοικητικού Διευθυντή της ιδιωτικής
Κλινικής, από τα οποία να προκύπτει η αδυναμία του υποψηφίου να συμμετάσχει σε
γραπτή εξέταση. Στη γνωμάτευση/δικαιολογητικά ασθενείας, εκτός από το κάταγμα ή
την προσωρινή βλάβη, πρέπει να πιστοποιείται ρητώς η αδυναμία χρήσης του άνω
άκρου για γραφή και να αναγράφεται το χρονικό διάστημα ισχύος τους, το οποίο
πρέπει να εμπεριέχει την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων.
2. Οι υποψήφιοι των ημερήσιων και εσπερινών ΓΕΛ που
εμπίπτουν στις διατάξεις των ανωτέρω περιπτώσεων Α, Β και Γii) του άρθρου 1 της
αριθ.Φ.251/22806/Α5/26-2-2021 (ΦΕΚ 897 Β΄) Υπουργικής Απόφασης, όπως
τροποποιήθηκε με την αριθ.Φ.251/41927/Α5/2022 (ΦΕΚ 1785 Β΄) ΥΑ και την
αριθ.Φ.251/160199/Α5/23-12-2022 (ΦΕΚ 6864 Β΄) ΥΑ, για τα πανελλαδικώς
εξεταζόμενα μαθήματα, εξετάζονται προφορικά ως ακολούθως:
α) Στο οικείο Βαθμολογικό Κέντρο (ΒΚ) που λειτουργεί στη
Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στην οποία ανήκει οργανικά το σχολείο
υποβολής της αίτησης – δήλωσης τους για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις,
ενώπιον Επιτροπής Εξέτασης, που συγκροτεί για το σκοπό αυτό ο Πρόεδρος του ΒΚ
σύμφωνα με το εδάφιο α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 3 της ως άνω ΥΑ. Για τον
χώρο λειτουργίας της Επιτροπής Εξέτασης μπορεί να ορίζεται με απόφαση του
οικείου Διευθυντή της Διεύθυνσης ΔΕ Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο, ως παράρτημα του
ΒK. Η Επιτροπή Εξέτασης του εδαφίου αυτού ορίζεται από τον Πρόεδρο του οικείου
ΒΚ και αποτελείται από:
1. Τον Πρόεδρο ή ένα (1) μέλος της Επιτροπής του οικείου ΒΚ
ως Πρόεδρο.
2. Δύο (2) εκπαιδευτικούς λειτουργούς ΔΕ για κάθε
εξεταζόμενο μάθημα από αυτούς που το δίδαξαν ένα τουλάχιστον σχολικό έτος κατά
την τελευταία τριετία, ως εξεταστές- βαθμολογητές.
iii.
Ένα (1) Σύμβουλο Εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικό λειτουργό ΔΕ με βαθμό Α΄, της ίδιας
ή συγγενούς με το εξεταζόμενο μάθημα ειδικότητας ως εξεταστή-τρίτο βαθμολογητή.
Ο εκπαιδευτικός λειτουργός ΔΕ που εξετάζει πρέπει να έχει διδάξει το
εξεταζόμενο μάθημα κατά προτίμηση ένα τουλάχιστον σχολικό έτος κατά την
τελευταία διετία.
1. Έναν (1) εκπαιδευτικό λειτουργό ΔΕ ή διοικητικό υπάλληλο
ως γραμματέα της Επιτροπής και ένα (1) χειριστή του συστήματος λήψης των
θεμάτων, εφόσον το κέντρο διαθέτει σύστημα ηλεκτρονικής μετάδοσης θεμάτων. Σε
περίπτωση που οι εξεταζόμενοι υποψήφιοι είναι περισσότεροι από είκοσι (20)
ορίζεται και ένας (1) βοηθός γραμματέας. Για κάθε είκοσι (20) επιπλέον
εξεταζομένους ορίζεται ένας ακόμη βοηθός γραμματέας.
Στην Επιτροπή μπορεί να παρίσταται και ένας (1) Σύμβουλος
Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης ή ο Προϊστάμενος του
οικείου ΚΕΔΑΣΥ ή εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ο οποίος υπηρετεί στο
ΚΕΔΑΣΥ, για την παροχή διευκρινίσεων ή επεξηγήσεων σε θέματα ειδικών
εκπαιδευτικών αναγκών.Με την ίδια απόφαση ορίζονται επιπλέον μέχρι δύο (2)
άτομα από το βοηθητικό προσωπικό.
Στον χώρο λειτουργίας της Επιτροπής Εξέτασης παρευρίσκεται
ιατρός του δημοσίου ή ιδιώτης ιατρός, ο οποίος ορίζεται με απόφαση του οικείου
Περιφερειάρχη μετά από αίτηση του οικείου Διευθυντή Διεύθυνσης ΔΕ για την
αντιμετώπιση οποιασδήποτε έκτακτης ανάγκης των εξεταζομένων. Ο οριζόμενος
ιατρός οφείλει να είναι παρών μισή τουλάχιστον ώρα πριν την έναρξη των
εξετάσεων και να παραμένει σ’ όλη τη διάρκεια των εξετάσεων. Σε περίπτωση
αδυναμίας ορισμού ιατρού δύναται να ορίζεται νοσηλευτής του δημοσίου.
β) Στις Διευθύνσεις ΔΕ στις οποίες δεν λειτουργούν ΒΚ
ορίζεται Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο (ΕΕΚ) με απόφαση του οικείου Διευθυντή της
Διεύθυνσης ΔΕ. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εξέτασης
από τους έχοντες τα προβλεπόμενα για τους Προέδρους Βαθμολογικών Κέντρων
προσόντα. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εξέτασης ορίζει τα υπόλοιπα μέλη της
επιτροπής, τον γραμματέα και τον βοηθό γραμματέα όπου απαιτείται, τον χειριστή
του συστήματος λήψης των θεμάτων, εφόσον το κέντρο διαθέτει σύστημα
ηλεκτρονικής μετάδοσης θεμάτων, το βοηθητικό προσωπικό, εφαρμοζομένων κατά τα
λοιπά των διατάξεων του εδαφίου α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 3 της ανωτέρω
ΥΑ.
γ) Στις Διευθύνσεις ΔΕ, στις οποίες θα λειτουργήσει
Βαθμολογικό Κέντρο αλλά οι εξεταζόμενοι είναι περισσότεροι από ογδόντα (80),
συγκροτείται Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο για τους υπεράριθμους υποψηφίους (άνω των
80). Σε περίπτωση υποψηφίων άνω των 160 μπορεί να ορίζεται και επιπλέον Ειδικό
Εξεταστικό Κέντρο, άνω των 240 δύο επιπλέον Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα κοκ. Στις
Διευθύνσεις ΔΕ όπου λειτουργούν δύο (2) Βαθμολογικά Κέντρα αλλά οι εξεταζόμενοι
είναι περισσότεροι από 160 συγκροτείται Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο, άνω των 240
δύο επιπλέον Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα κοκ. Για τον ορισμό των Ειδικών
Εξεταστικών Κέντρων εφαρμόζονται οι διατάξεις του εδαφίου β’ της παραγράφου 1
του άρθρου 3 της ανωτέρω ΥΑ. Στις Διευθύνσεις όπου λειτουργούν τρία (3) ΒΚ, τα
παραπάνω εφαρμόζονται ανάλογα.
Σε περίπτωση που το πλήθος των υποψηφίων είναι άνω των 80
και όχι μεγαλύτερο των 90, για λόγους καλύτερης στελέχωσης και εύρυθμης
λειτουργίας των Κέντρων, μπορεί να μην δημιουργηθεί επιπλέον ΕΕΚ.
Στις Διευθύνσεις ΔΕ, στις οποίες λειτουργούν περισσότερα από
ένα κέντρα εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η
κατανομή των υποψηφίων σε αυτά γίνεται με απόφαση του οικείου Διευθυντή ΔΕ κατά
Λύκειο προέλευσης.
Εφόσον ο αριθμός των προφορικά εξεταζόμενων υποψηφίων είναι
σχετικά μικρός, συνεκτιμώντας τις συγκοινωνιακές και λοιπές συνθήκες μπορεί οι
υποψήφιοι να εξετάζονται σε Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο άλλης Διεύθυνσης ΔΕ,
εφόσον κριθεί αναγκαίο από τον οικείο Περιφερειακό Επόπτη Εξετάσεων ΓΕΛ.
Στις Διευθύνσεις ΔΕ στις οποίες θα λειτουργήσουν Επιτροπές
Εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές
μαθησιακές δυσκολίες και οι οποίες θα εξετάσουν μικρό αριθμό υποψηφίων, ο
Πρόεδρος της Επιτροπής του Βαθμολογικού Κέντρου ή του Ειδικού Εξεταστικού
Κέντρου, θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε οι εξεταστές – βαθμολογητές και
αναβαθμολογητές που θα συγκροτήσουν τις συγκεκριμένες οικείες επιτροπές να
προέρχονται από όμορους νομούς ή από όμορες Διευθύνσεις ΔΕ προκειμένου σε κάθε
περίπτωση να διασφαλιστεί η εξέταση όλων των υποψηφίων.
Δεν μπορεί να συμμετέχει στις Επιτροπές του Βαθμολογικού και
του Ειδικού Εξεταστικού Κέντρου όποιος έχει σχέση συγγένειας εξ αίματος ή εξ
αγχιστείας μέχρι και τρίτου βαθμού με υποψήφιο που εξετάζεται σ’ αυτήν ή
καθηγητής που δίδασκε στο Λύκειο στο οποίο φοιτούσε ο εξεταζόμενος υποψήφιος ή
καθηγητής που μπορεί να έχει οποιαδήποτε άλλη μορφή γνωριμίας με εξεταζόμενο
υποψήφιο.
3. і) Οι Διευθυντές των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης γνωστοποιούν στους Διευθυντές των Γενικών Λυκείων της περιοχής
ευθύνης τους τον χώρο λειτουργίας του Βαθμολογικού Κέντρου ή του Ειδικού
Εξεταστικού Κέντρου κατά περίπτωση, στον οποίο θα εξετασθούν οι προφορικά
εξεταζόμενοι μαθητές και απόφοιτοι του σχολείου τους.
іі) Οι Διευθυντές των ΓΕΛ οφείλουν να ενημερώσουν προσωπικά
κάθε προφορικά εξεταζόμενο υποψήφιο του Λυκείου τους για τον χώρο εξέτασής του
και να αναρτηθεί σχετική ανακοίνωση στον πίνακα ανακοινώσεων του Λυκείου.
Επίσης για τη σωστή ενημέρωση των υποψηφίων των ΓΕΛ που θα
εξετασθούν προφορικά στα Βαθμολογικά ή στα Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα πρέπει στο
δελτίο εξεταζομένου να αναγράφεται το Βαθμολογικό ή το Ειδικό εξεταστικό Κέντρο
εξέτασής τους.
4. Για την υλοποίηση των διαδικασιών αυτών οι Διευθυντές των
ΓΕΛ έχουν ελέγξει τη νομιμότητα των σχετικών γνωματεύσεων που υπέβαλαν οι
υποψήφιοι, βάσει των ισχυουσών διατάξεων, έχουν ενημερώσει το πληροφοριακό
σύστημα myschool και έχουν ήδη αποστείλει κατάσταση στην οικεία ΕΕΔΔΕ με τους
εξεταζομένους που υπέβαλαν εμπρόθεσμα τη σχετική αίτηση και τα προβλεπόμενα
δικαιολογητικά για προφορική εξέταση.
Στην κατάσταση αναγράφονται τα ατομικά στοιχεία
εξεταζόμενου, ο κωδικός αριθμός του, η ομάδα προσανατολισμού, τα εξεταζόμενα
μαθήματα ομάδας προσανατολισμού και γενικής παιδείας για τους υποψηφίους των
ΓΕΛ και τα τυχόν ειδικά μαθήματα στα οποία έχει δηλώσει να εξεταστεί. Επίσης
στην κατάσταση αναγράφεται το Λύκειο υποβολής της Αίτησης-Δήλωσης του
εξεταζόμενου, δηλαδή το Γενικό Λύκειο καθώς και ο λόγος της προφορικής εξέτασής
του.
5. Μαζί με την κατάσταση των ΓΕΛ, στην οποία θα αναγράφονται
τα παραπάνω στοιχεία, αποστέλλεται στην ΕΕΔΔΕ και αντίγραφο της σχετικής
γνωμάτευσης. Η ΕΕΔΔΕ ελέγχει τη νομιμότητα των σχετικών γνωματεύσεων που
υπέβαλαν οι υποψήφιοι, βάσει των ισχυουσών διατάξεων. Σε περίπτωση οποιασδήποτε
διαφοροποίησης της ΕΕΔΔΕ σχετικά με τη νομιμότητα των γνωματεύσεων, η ΕΕΔΔΕ
έρχεται σε συνεννόηση με το οικείο Λύκειο σχετικά με την ισχύ της γνωμάτευσης.
Αφού συγκεντρωθούν από την ΕΕΔΔΕ τα στοιχεία από όλα τα
Λύκεια, καταχωρούνται όλοι οι εξεταζόμενοι ΓΕΛ σε καταστάσεις ανά Βαθμολογικό ή
Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο. Στις καταστάσεις αυτές αναγράφονται όλα τα
αναφερόμενα στοιχεία που περιλαμβάνουν οι καταστάσεις των ΓΕΛ.
6. Αντίγραφο της παραπάνω κατάστασης, στην οποία αναγράφεται
και ο λόγος της προφορικής εξέτασης, αποστέλλεται στον Πρόεδρο της Επιτροπής
του Βαθμολογικού Κέντρου ή του Ειδικού Εξεταστικού Κέντρου, ο οποίος συγκροτεί
τις οικείες επιτροπές από καθηγητές – βαθμολογητές από αυτούς που δίδαξαν το
εξεταζόμενο μάθημα σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο εδάφιο α’ της παραγράφου 1
του άρθρου 3 της ως άνω ΥΑ οι οποίοι έχουν ανάλογη εμπειρία στην εξέταση
μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και προέρχονται από
σχολεία του ίδιου ή όμορου νομού. Συνιστάται, όταν είναι εφικτό, για την
αντικειμενική εξέταση των υποψηφίων, ο ορισμός του εξεταστή – βαθμολογητή και
του τρίτου βαθμολογητή να γίνεται από εκπαιδευτικούς όμορων νομών ή όμορης
Διεύθυνσης ΔΕ. Οι εξεταστές ορίζονται λίγο πριν τη διεξαγωγή των εξετάσεων από τον
Πρόεδρο της Επιτροπής και δεν ανακοινώνονται σε κανένα τρίτο για οποιονδήποτε
λόγο. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί ΔΕ της Διεύθυνσης στην οποία εδρεύει το ΒΚ ή
ΕΕΚ, οι οποίοι δίδαξαν το οικείο μάθημα για ένα τουλάχιστον έτος την τελευταία
τριετία, υποχρεούνται να συμμετάσχουν στην εξέταση – βαθμολόγηση των προφορικών
υποψηφίων, εφ’ όσον ορισθούν από τον Πρόεδρο της επιτροπής.
Ο Πρόεδρος θα μελετήσει τη γνωμάτευση κάθε υποψηφίου,
προκειμένου να διασφαλίσει την ασφαλή πορεία της διαδικασίας και τις ειδικές συνθήκες
που πρέπει να εξασφαλίσει ενημερώνοντας τα μέλη των επιτροπών και τους
επιτηρητές (π.χ. αποφυγή επίτασης του άγχους των υποψηφίων με αναπηρία και
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αντιμετωπίζουν και συναισθηματικές δυσκολίες,
ενημέρωση ως προς την πολύ ιδιαίτερη επικοινωνιακή ιδιοσυγκρασία ή την ύπαρξη
Εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης, μεγεθύνσεις κειμένων και ειδικός φωτισμός
κλπ).
Παράκληση προς όλους τους εμπλεκόμενους στη διαδικασία για
την τήρηση του απορρήτου των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και για τη
διαχείρισή τους με εμπιστευτικό πρωτόκολλο.
7. Όλες οι παραπάνω επιτροπές προφορικής εξέτασης ΔΕΝ θα λειτουργήσουν στο χώρο λειτουργίας των ΒΚ, δηλαδή στους χώρους της βαθμολόγησης των γραπτών, αλλά σε παρακείμενο κτήριο ή ανεξάρτητες αίθουσες, για να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός υποψηφίων και βαθμολογητών. Για την εύρυθμη λειτουργία της εξεταστικής διαδικασίας, στις αίθουσες αναμονής και εξέτασης οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν επαρκή απόσταση μεταξύ τους και οι αίθουσες να έχουν φυσικό αερισμό. Τέλος, σε κάθε αίθουσα εξέτασης θα λειτουργεί ΜΟΝΟ μία τριμελής επιτροπή εξέτασης. Αν πρόκειται για πολύ μεγάλη αίθουσα (αμφιθέατρο, πολλαπλών χρήσεων κτλ), τότε μπορούν να λειτουργήσουν μέχρι δύο επιτροπές, τηρουμένων όλων των μέτρων που εξασφαλίζουν την αδιατάρακτη εξεταστική διαδικασία. Σε κάθε τριμελή Επιτροπή Εξέτασης θα αναλογούν 5-7 το μέγιστο υποψήφιοι.