ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΜΑΤΙ!
Από τους μαθητές του Γ2, Γιώργο Πουρνάρα, Γιάννη
Τσικογιαννόπουλο και Βιβή Τσικνή
Τι είναι το Τμήμα Ένταξης; Πώς λειτουργεί; Ποιους μαθητές
δέχεται; Σε αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα που προέκυψαν, μας απάντησε η
καθηγήτρια του Τμήματος Ένταξης του Γυμνασίου Άμφισσας, κ. Παναγιώτα
Μπαμπαλιάρη, σε μια πολύ διαφωτιστική συνέντευξη που μας παραχώρησε στις 15/
02/ 2024, στο πλαίσιο δράσεων που έχει αναλάβει το σχολείο για την ένταξη
μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες και μαθητών που προέρχονται από ευάλωτες
κοινωνικές ομάδες.
Στις 15 Φεβρουαρίου, συναντηθήκαμε στην αίθουσα που
λειτουργεί ως Τμήμα Ένταξης με την Παναγιώτα Μπαμπαλιάρη, φιλόλογο Ειδικής
Αγωγής του Τμήματος Ένταξης του Γυμνασίου Άμφισσας. Προηγήθηκε συνάντηση
προετοιμασίας με τη φιλόλογο Ελένη Δημητρέλλου, συντονίστρια των δράσεων που
έχει αναλάβει το σχολείο για την ένταξη μαθητών/ -τριών με μαθησιακές
δυσκολίες.
ΕΡΩΤΗΣΗ. Τι μαθήματα διδάσκετε στο Τμήμα Ένταξης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Είμαι φιλόλογος Ειδικής Αγωγής, επομένως διδάσκω
όλα τα φιλολογικά μαθήματα, δηλαδή Ν/Ε Γλώσσα, Αρχαία, Αρχαία από μετάφραση
(Οδύσσεια, Ιλιάδα, Ελένη του Ευριπίδη), Λογοτεχνία και Ιστορία.
ΕΡ. Ποιο είναι το πρόγραμμα του Τμήματος Ένταξης;
ΑΠ. Το Τμήμα Ένταξης έχει δικό του πρόγραμμα, του οποίου οι
ώρες συντονίζονται με το πρόγραμμα του σχολείου. Κάθε φιλολογικό μάθημα δηλαδή,
διδάσκεται δύο ώρες την εβδομάδα κι από αυτές, τη μία οι μαθητές του Τμήματος
Ένταξης έρχονται σε εμένα.
Γενικά, παιδιά, να ξέρετε ότι το σχολείο, με τους νόμους που
έχει βγάλει το υπουργείο, επιδιώκει τη Συμπερίληψη, και γι΄αυτό λειτουργεί έτσι
το πρόγραμμα του Τμήματος Ένταξης. Δεν ξέρω αν έχετε ακουστά τον όρο
«Συμπερίληψη»…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ. Όχι…
ΑΠ. Ωραία, η Συμπερίληψη έχει να κάνει με την ισότιμη ένταξη
στο σχολείο όλων των μαθητών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες, δηλαδή μιλάμε για
παιδιά με αναπηρία, παιδιά με μεταναστευτικό ή προσφυγικό υπόβαθρο, μαθησιακές
δυσκολίες, Ρομά κλπ.
Γι΄ αυτό το λόγο, φέτος το Υπουργείο Παιδείας έβγαλε ένα νέο
νόμο ο οποίος προβλέπει συνδιδασκαλία δηλαδή, την παρουσία του καθηγητή του
Τμήματος Ένταξης στην τάξη της Γενικής Εκπαίδευσης, όχι ως κύριου καθηγητή,
αλλά ως καθηγητή που βοηθά κι ενισχύει τα παιδιά που έχουν μαθησιακές ή άλλες
δυσκολίες.
ΕΡ. Χρησιμοποιούνται ξεχωριστά βιβλία στο Τμήμα Ένταξης;
Όχι, όχι τα παιδιά διδάσκονται ακριβώς την ίδια ύλη με τις
τάξεις της Γενικής Εκπαίδευσης, επομένως χρησιμοποιούμε τα ίδια βιβλία. Απλά,
στο Τμήμα Ένταξης χρησιμοποιούνται διαφορετικές τεχνικές για να διδαχθεί το
ίδιο ακριβώς πράγμα που διδάσκονται και τα υπόλοιπα παιδιά.
ΕΡ. Εσείς βαθμολογείτε η ίδια τους μαθητές του Τμήματος στα
τετράμηνα ή επικοινωνείτε με τον καθηγητή της Γενικής Εκπαίδευσης για να
καθοριστεί ο βαθμός του μαθητή;
ΑΠ. Βαθμός από εμένα, όχι δεν μπαίνει. Όμως, πράγματι,
γίνεται μια συζήτηση με τους καθηγητές της γενικής τάξης για τη γενική εικόνα
του μαθητή, για το ποια, δηλαδή, είναι η εικόνα του στην τάξη και ποια είναι
όταν κάνει μάθημα μαζί μου. Αυτό, όμως, που κάνω εγώ είναι να συντάξω στο τέλος
της χρονιάς μια περιγραφική έκθεση αξιολόγησης για την πορεία του μαθητή κατά
τη διάρκεια της χρονιάς, δηλαδή πού βελτιώθηκε και πού αντιμετωπίζει ακόμα
δυσκολίες.
ΕΡ. Τεστ και διαγωνίσματα βάζετε εσείς στους μαθητές σας;
ΑΠ. Όχι, δεν βάζω τεστ και διαγωνίσματα, γιατί σκοπός του
Τμήματος Ένταξης είναι να βοηθήσει τα παιδιά να ενταχθούν πλήρως στην τάξη της
Γενικής Εκπαίδευσης. Επομένως, τα παιδιά γράφουν κανονικά τα τεστ και τα
διαγωνίσματα του καθηγητή τους κι εξετάζονται ανάλογα με το τι έχει ορίσει το
ΚΕΔΑΣΥ για αυτά, προφορική εξέταση για παράδειγμα. Οι μαθητές βλέπουν κι
απαντούν τα θέματα μόνοι τους. Ο δικός μου ρόλος είναι, αν το επιθυμεί κι ο
καθηγητής, να εξηγήσω λίγο κάποια θέματα, τι ζητάνε δηλαδή, αν δεν έχει
καταλάβει κάτι ο μαθητής.
ΕΡ. Εσείς συμμετέχετε πλήρως στη σχολική ζωή και στις
δουλειές του σχολείου;
ΑΠ. Ναι συμμετέχω πλήρως, με πλήρες ωράριο 23 ωρών. Σας είχα
συνοδεύσει και στην εκδρομή στα Τρίκαλα τον Δεκέμβριο, αν θυμάστε!
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ. Ναι! Ωραία περάσαμε!
ΑΠ. Άρα, σύμφωνα με το νόμο, συμμετέχω κανονικά σε όλα,
είμαι μέλος της ομάδας ΕΔΥ του σχολείου, συμμετέχω στην εσωτερική αξιολόγηση
της σχολικής μονάδας, όμως δεν έχω εξωδιδακτικά – διοικητικά καθήκοντα που
έχουν οι υπόλοιποι συνάδελφοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ. Άρα ο νόμος σας θέλει αφοσιωμένη στο έργο
σας!
ΕΡ. Υπάρχουν άλλοι καθηγητές για το Τμήμα Ένταξης;
ΑΠ. Εκτός από εμένα που έχω πλήρες ωράριο, έρχεται άλλη μία
φιλόλογος για 5 ώρες κι έχουμε και μαθηματικό για 12 ώρες στο Γυμνάσιο Άμφισσας
(τις υπόλοιπες είναι σε άλλο σχολείο), η οποία όμως λείπει σε άδεια εγκυμοσύνης
από το Νοέμβριο και δε μας έχει σταλεί άλλη, άρα από το Νοέμβριο είμαστε
δυστυχώς χωρίς μαθηματικό για το Τμήμα Ένταξης…
ΕΡ. Ποιοι μαθητές φοιτούν στο Τμήμα Ένταξης; Με ποια
κριτήρια έρχονται;
ΑΠ. Καταρχάς, για να φοιτήσει εδώ ένας μαθητής πρέπει να
υπάρχει ένα έγγραφο, δηλαδή μια διάγνωση από την αρμόδια υπηρεσία του
Υπουργείου, το ΚΕΔΑΣΥ, που να προτείνει τη φοίτηση του μαθητή στο Τμήμα
Ένταξης. Αυτό το έγγραφο έρχεται στο σχολείο με εμπιστευτικό πρωτόκολλο και σε
αυτό έχουν πρόσβαση μόνο οι καθηγητές που μπαίνουν στο τμήμα του μαθητή, για να
έχουν υπόψη τους το είδος της μαθησιακής δυσκολίας του.
Εκτός όμως από αυτό, πάλι με νέο νόμο, μπορεί να μη
χρειάζεται η γνωμάτευση του ΚΕΔΑΣΥ αλλά ένα εισηγητικό σημείωμα από καθηγητή
της γενικής τάξης – που διακρίνει ορισμένες δυσκολίες μάθησης – και μια
υπεύθυνη δήλωση του γονέα ότι συμφωνεί με αυτό. Επομένως και με αυτόν τον
τρόπο, μπορεί το παιδί να φοιτήσει στο Τμήμα Ένταξης.
Γενικά, στην Ειδική Αγωγή, ο γονέας αποφασίζει, παιδιά. Δε
γίνεται τίποτα χωρίς την έγκριση του γονέα, αυτός αποφασίζει τελικά, ασχέτως
του τι πρόταση έχει στα χέρια του από το ΚΕΔΑΣΥ.
ΕΡ. Πώς αντιμετωπίζουν οι μαθητές το μάθημα στο Τμήμα
Ένταξης;
ΑΠ. Νομίζω ότι είναι χαρούμενοι στο Τμήμα Ένταξης και βλέπω
ότι θέλουν να έρχονται κι επειδή εδώ βλέπουν ότι μπορούν και καταφέρνουν
πράγματα, ενθαρρύνονται και έτσι μπαίνουν χαρούμενοι και στη γενική τάξη.
Υπάρχουν, δηλαδή, και συνάδελφοι της γενικής που λένε ότι η δουλειά στο Τμήμα
Ένταξης τα βοηθά και συμμετέχουν και στις διδακτικές δραστηριότητες της γενικής
τάξης.
Σκεφτείτε ότι ένας μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες, επειδή
βλέπει ότι δεν τα καταφέρνει αρκετά καλά λόγω αυτών των δυσκολιών, είναι λογικό
να ντρέπεται να συμμετάσχει στο μάθημα, να φοβάται μήπως απαντήσει λάθος και
τον κοροϊδέψουν. Επιπλέον, σε μεγάλα τμήματα, δυσκολεύονται περισσότερο να
συγκεντρωθούν, ενώ στο Τμήμα Ένταξης, στο οποίο υπάρχουν το πολύ 5 – 7 μαθητές,
τα παιδιά μπορούν και να νιώσουν πιο άνετα και να συγκεντρωθούν ευκολότερα,
επομένως αυτές οι συνθήκες είναι βοηθητικές γι΄ αυτά.
ΕΡ. Το αγαπημένο μάθημα των μαθητών ποιο είναι, πιστεύετε;
ΑΠ. Αγαπημένο… ίσως η Ν/Ε Γλώσσα και η Λογοτεχνία, γιατί
είναι τέτοια η φύση των μαθημάτων, ειδικά στη Ν/Ε Γλώσσα, που μέσω των κειμένων
που διαβάζουμε στην τάξη προκύπτουν συζητήσεις για ευρύτερα θέματα. Θέλω να πω
ότι οι θεματικές ενότητες της ύλης της Ν/Ε Γλώσσας δίνουν τέτοιες αφορμές, ώστε
να παιδιά να εκφράσουν την άποψή τους πάνω σε αυτές.
Βέβαια, ένα πράγμα που κάνει τα παιδιά να τους αρέσει το
Τμήμα Ένταξης είναι και η ψυχολογική υποστήριξη που παίρνουν. Έχουμε, βέβαια,
ψυχολόγο στο σχολείο μας και κοινωνική λειτουργό, αλλά έρχονται μόνο μια φορά
την εβδομάδα και δεν προλαβαίνουν να δουν όλους τους μαθητές, επομένως τα παιδιά
αναζητούν έτσι λίγη ψυχολογική υποστήριξη και την παίρνουν, φυσικά!
ΕΡ. Πώς αντιμετωπίζετε ζητήματα συμπεριφοράς των μαθητών
σας;
ΑΠ. Με υπομονή, παιδιά! Και συζήτηση, φυσικά. Με πολλή
συζήτηση θα έλεγα. Χρειάζεται προκειμένου να συνειδητοποιήσουν τη λανθασμένη
συμπεριφορά και να τη βελτιώσουν.
ΕΡ. Και τι είδους προκλήσεις έχετε να αντιμετωπίσετε με τους
μαθητές σας;
ΑΠ. Θα έλεγα ότι η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η απροθυμία να
δουλέψουν. Συμβαίνει, μερικές φορές, να γίνουν στην πορεία απρόθυμοι να
δουλέψουν, γιατί όταν ένα παιδί αντιμετωπίζει μια δυσκολία στη μάθηση και γι΄
αυτό το λόγο ζει πολλές εμπειρίες αποτυχίας στο σχολείο, μετά είναι αναμενόμενο
ότι δε θα είναι πολύ πρόθυμο να ξαναπροσπαθήσει. Όμως και σ΄ αυτό χρειάζεται
υπομονή και φυσικά όρια, να καταλάβει, δηλαδή ο μαθητής, ότι δε γίνεται να μη
δουλέψει, πρέπει να το κάνει.
ΕΡ. Τι διδακτικές μεθόδους χρησιμοποιείτε στο Τμήμα Ένταξης;
ΑΠ. Προσπαθούμε κυρίως να εξασκήσουμε την ανάγνωση και την
κατανόηση κειμένου, να αναπτύξουμε το λεξιλόγιο. Ειδικά η εξάσκηση στην
αναγνωστική ικανότητα είναι πολύ σημαντική διαδικασία, γιατί βοηθά και στην
αναγνωστική κατανόηση.
ΕΡ. Χρησιμοποιείτε το ίντερνετ; Βοηθάει στη δουλειά σας;
ΑΠ. Ναι βοηθάει πολύ, γιατί δίνει πρόσβαση σε
οπτικοακουστικά μέσα, τα οποία είναι πολύ χρήσιμα για τη δουλειά μας και
διευκολύνουν πολύ τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Σκεφτείτε, δηλαδή, ότι
είναι πολύ βοηθητικό για έναν μαθητή να δει ένα βίντεο για ένα ιστορικό γεγονός
π.χ., έτσι θα συγκρατήσει πολύ ευκολότερα τις ιστορικές πληροφορίες. Ή ένας
μαθητής με ΔΕΠΥ θα συγκεντρωθεί καλύτερα βλέποντας ένα βίντεο.
Φανταστείτε ότι στην περίοδο της πανδημίας που κάναμε τηλεκπαίδευση
(Webex), ήταν η καλύτερή μου, γιατί τότε είχα μεγαλύτερη ευχέρεια να
χρησιμοποιήσω το ίντερνετ για διδακτικούς σκοπούς!
ΕΡ. Και πότε σταματά ένας μαθητής να φοιτά στο Τμήμα
Ένταξης;
ΑΠ. Κοιτάξτε να δείτε, η μαθησιακή δυσκολία είναι μόνιμη,
δεν είναι δηλαδή σαν μια πάθηση που μπορεί να διορθωθεί, όχι. Η μαθησιακή
δυσκολία υπάρχει λόγω φύσης ή και μερικές φορές λόγω περιβαλλοντικών
παραγόντων.
Ο ρόλος της Ειδικής Αγωγής είναι να εξασκήσει τα παιδιά στο
να γίνουν οι δυσκολίες μικρότερες, στο να αποκτήσουν και να εξασκήσουν
δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν στο διάβασμα και την επεξεργασία της
πληροφορίας. Εκτός από αυτά, σημαντική είναι και η ψυχολογική υποστήριξη που
παρέχεται στα παιδιά, γιατί λόγω των μαθησιακών δυσκολιών παραιτούνται
ευκολότερα και επομένως χρειάζονται υποστήριξη για να ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή
τους.
ΕΡ. Τι πιστεύετε ότι σκέφτονται οι μαθητές της Γενικής
Εκπαίδευσης για τους μαθητές του Τμήματος Ένταξης;
ΑΠ. Νομίζω ότι πιστεύουν πως οι μαθητές αυτοί δεν έχουν
ικανότητες ή δεξιότητες ή αρκετή ευφυία. Γι΄αυτό με ενοχλεί, όταν ακούω παιδιά
στο διάλειμμα να αποκαλούν άλλους συμμαθητές τους «αυτιστικό» ή «ΑμΕΑ» κι
επεμβαίνω για να τους τονίσω ότι δεν είναι σωστό αυτό που κάνουν.
Κάπως έτσι, όμως, δημιουργείται στίγμα για τους μαθητές με
μαθησιακές δυσκολίες και είναι λογικό κι επόμενο να φοβούνται πιθανό bullying.
Το ίδιο φοβούνται και οι γονείς που έχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, το
bullying και το στίγμα και γι΄ αυτό διστάζουν είτε να αποδεχθούν τη δυσκολία
του παιδιού είτε να συναινέσουν στο να πάνε στο Τμήμα Ένταξης, οπότε κάπου ένα
δίκιο τους το δίνουμε…
ΕΡ. Είναι δύσκολο να γίνει κάποιος καθηγητής Ειδικής Αγωγής;
ΑΠ. Σπούδασα στη Φιλοσοφική Σχολή στο Ιστορικό Αρχαιολογικό
κι αυτό είναι το βασικό μου πτυχίο, άρα είμαι φιλόλογος. Τώρα όσοι φιλόλογοι
επιθυμούν να δουλέψουν στην Ειδική Αγωγή στο δημόσιο σχολείο, χρειάζεται να
έχουν σχετικό μεταπτυχιακό. Το δικό μου μεταπτυχιακό είναι στην Ειδική Αγωγή
από το τμήμα του Παιδαγωγικού Ειδικής Αγωγής του ΠΑ.ΜΑΚ. (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας),
το οποίο ήταν και αρκετά απαιτητικό.
Από εκεί και πέρα, το σύστημα προσλήψεων στο δημόσιο σχολείο
δίνει τη δυνατότητα σε όποιον επιθυμεί να μπει σε λίστες κατάταξης, βάσει
μοριοδότησης, είτε στη Γενική Εκπαίδευση είτε στην Ειδική Αγωγή είτε και στα
δύο.
Έπειτα, αν προσληφθεί στην Ειδική Αγωγή, μπορεί να δουλέψει
ως Παράλληλη Στήριξη, γνωρίζετε τι είναι ο καθηγητής Παράλληλης Στήριξης;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ. Είναι ο καθηγητής που κάθεται δίπλα στο
μαθητή και τον βοηθάει.
ΑΠ. Ακριβώς. Τον βοηθάει να κρατήσει σημειώσεις, να τον
κρατήσει συγκεντρωμένο όποτε χρειαστεί, να του εξηγήσει με διαφορετικό τρόπο
αυτό που λέει ο καθηγητής της τάξης.
Ο καθηγητής Ειδικής Αγωγής μπορεί, ακόμα, να δουλέψει στο
Τμήμα Ένταξης που είναι για απλές μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. δυσλεξία,
δυσορθογραφία, ΔΕΠΥ), σε ΕΝΕΕΓΥΛ που είναι το Ειδικό Γυμνάσιο για μαθητές με
κάπως μεγαλύτερες δυσκολίες και στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ το οποίο είναι για μαθητές με πιο
βαριές αναπηρίες και γι΄ αυτό δέχεται μαθητές μέχρι την ηλικία των 20 περίπου.
ΕΡ. Εσείς πόσα χρόνια δουλεύετε στο δημόσιο σχολείο;
ΑΠ. Δουλεύω πέντε χρόνια ως αναπληρώτρια. Ξεκίνησα στην
Άνδρο ως καθηγήτρια Παράλληλης Στήριξης, έχω δουλέψει ένα χρόνο στη Λακωνία,
έναν στην Αράχοβα και τα τελευταία δύο χρόνια στο Γυμνάσιο Άμφισσας, εντελώς
συμπτωματικά!
ΕΡ. Γιατί επιλέξατε να δουλέψετε στην Ειδική Αγωγή;
ΑΠ. Χρόνια πριν αρχίσω να δουλεύω στο δημόσιο, είχα δουλέψει
με μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης έχω και συγγενή με αυτισμό και κάπως
έτσι αποφάσισα να ασχοληθώ πιο συστηματικά με την Ειδική Αγωγή. Γενικά, αυτό
που με ωθεί είναι ότι βλέπω τις δυνατότητες αυτών των μαθητών κι όχι τα
μειονεκτήματα, γιατί, ξέρετε, συνηθίζουμε να εστιάζουμε στην αδυναμία και τη
δυσκολία που αντιμετωπίζει κάποιο παιδί εγώ, όμως, βλέπω τη δυνατότητα εξέλιξής
του.
Συνηθίζουμε, νομίζω, να εστιάζουμε στην αδυναμία, γιατί αυτό
που για εμάς είναι δεδομένο, για ανθρώπους με αναπηρία δεν είναι κι αυτό είναι
που μας κάνει να «κολλάμε» στη δυσκολία, πιστεύω. Φανταστείτε, για παράδειγμα,
ότι για έναν μαθητή του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. (όπου φοιτούν μαθητές με σοβαρές αναπηρίες)
το να μάθει να χρησιμοποιεί το κουτάλι για να φάει είναι κατόρθωμα, κάτι που
για εμάς είναι δεδομένο. Κι αυτό είναι κάτι που είναι στόχος μάθησης στο
Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
Έχετε υπόψη σας μαθητές που φοιτούν στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΆΦΟΙ. Ναι, ξέρουμε κάποια παιδιά.
ΜΠΑΜΠΑΛΙΑΡΗ. Γενικά, να ξέρετε αυτό το σχολείο είναι ανοιχτό
σε επισκέψεις μαθητών από άλλα σχολεία, γιατί είναι σημαντικό γι΄ αυτά τα
παιδιά να έρχονται σε επαφή με συνομήλικούς τους της Γενικής Εκπαίδευσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ. Α, τότε μπορούμε να το κανονίσουμε να πάμε!
ΜΠΑΜΠΑΛΙΑΡΗ. Βέβαια μπορούμε και το σχολείο μας έχει ήδη
κάνει σχετικές δράσεις. Ένα τμήμα της Β΄ τάξης, για παράδειγμα, έχει πάει στο
ΕΝΕΕΓΥΛ μετά από πρόσκληση κι έκαναν βιωματικές δράσεις μαζί με τους μαθητές
του ΕΝΕΕΓΥΛ. Η χορωδία, επίσης, του σχολείου έχει επισκεφτεί το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. λίγο
πριν την περίοδο των Χριστουγέννων και τραγούδησε στα παιδιά.
ΕΡ. Πώς βλέπετε την Ειδική Αγωγή στο δημόσιο σχολείο;
ΑΠ. Κοιτάξτε να δείτε, θέλει λίγο δουλίτσα ακόμα. Η Ειδική
Αγωγή στην Ελλάδα θεσμοθετήθηκε κάπως αργά, το 2008 συγκεκριμένα και τα Τμήματα
Ένταξης μόλις το 2013, οπότε εξακολουθεί να είναι παρεξηγημένη στην κοινωνία
και να μειονεκτεί πανελλαδικά…
Οι ώρες, επίσης, που διατίθενται για Παράλληλη Στήριξη ή για
το Τμήμα Ένταξης δεν επαρκούν πάντα, το οποίο είναι κρίμα για τους μαθητές. Θα
μπορούσε να γίνει περισσότερη δουλειά, αν υπήρχε παραπάνω χρόνος. Επιπλέον, για
έναν μαθητή που έχει μαθησιακές δυσκολίες, δυστυχώς η στήριξή του σταματάει στο
Γυμνάσιο, γιατί στα Λύκεια δεν υπάρχουν Τμήματα Ένταξης, ούτε προσλαμβάνονται
εύκολα καθηγητές Παράλληλης Στήριξης…
Έπειτα τα σχολεία χρειάζονται τεχνολογικό εξοπλισμό και για
τα Τμήματα Ένταξης, κάτι που ελπίζουμε να γίνει στο σχολείο μας όταν γίνει
σταθερή αίθουσα για το Τμήμα.
ΕΡ. Τι θα λέγατε, τέλος, σε κάποιον μαθητή που θα ήθελε,
αλλά διστάζει να έρθει στο Τμήμα Ένταξη;
ΑΠ. Θα του έλεγα να έρθει, είναι ευπρόσδεκτος! Να έρθει, να
μας γνωρίσει κι αν είναι χαρούμενος μαζί μας να μείνει!
Δεν είσαι ο μόνος!
Διάσημοι με δυσλεξία
Σάκης Ρουβάς
Σπύρος Γιαννιώτης
Ζενεβιέβ Μαζαρί
Κατερίνα Μονογυιού
Πάνος Μουζουράκης
Διάσημοι με ΔΕΠΥ
Σιμόν Μπάιλς
Μάικλ Φελπς
Τζάστιν Τίμπερλεϊκ
Διάσημοι με Asperger
Μπιλ Γκέιτς
Ισαάκ Νεύτωνας
Πριν την συνέντευξη, πιστεύαμε πως το Τμήμα Ένταξης ήταν για
τα παιδιά που έχουν δυσκολίες γενικότερα στη ζωή τους και όχι μόνο στο
μαθησιακό κομμάτι. Επίσης, είχαμε την εντύπωση ότι ενδεχομένως να αντιμετώπιζαν
διάφορες προκλήσεις στο κομμάτι της κοινωνικοποίησής τους. Ανακαλύψαμε τελικά,
μετά την συνέντευξη, ότι είχαμε πολλές προκαταλήψεις. Αυτά που πιστεύαμε,
δηλαδή, δεν ισχύουν σε καμία περίπτωση.
Η κ. Μπαμπαλιάρη μας έδωσε να καταλάβουμε ότι το Τμήμα
Ένταξης είναι απαραίτητο για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και ότι δεν
χρειάζεται να ντρέπονται για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Το κλίμα της
συνέντευξης ήταν πολύ ευχάριστο, λόγω της προσωπικότητας της καθηγήτριας, κάτι
που κάνει και τους μαθητές να πηγαίνουν ευχάριστα στο Τμήμα Ένταξης.
Η ελπίδα μας είναι ότι με αυτή τη συνέντευξη ίσως καταφέρουμε
να σας βοηθήσουμε να αλλάξετε στάση σχετικά με το Τμήμα Ένταξης, να σας
διαφωτίσουμε σε θέματα που αφορούν τις μαθησιακές δυσκολίες και να
ξανασκεφτείτε σχετικά με στερεότυπα που ενδεχομένως έχετε.
Πηγή: www.fokidanews.gr