ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ για τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ
ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ 2022 Μέρος 3ο
1.1.2. Περιορισμοί λόγω ιθαγένειας
στην απαλλαγή από τέλη ταξινόμησης και τέλη κυκλοφορίας
Ένα άλλο σοβαρό ζήτημα το οποίο αφορά την απαλλαγή από τέλη
ταξινόμησης και τέλη κυκλοφορίας, είναι οι περιορισμοί λόγω ιθαγένειας. Σύμφωνα
με τις ισχύουσες διατάξεις (15), δικαιούχα πρόσωπα των ανωτέρω απαλλαγών είναι
οι Έλληνες πολίτες και πολίτες των άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι
οποίοι εμπίπτουν στις κατηγορίες παθήσεων του άρθρου 16 παράγραφος 1 περ. Α, Β
και Γ του ν. 1798/88, όπως ισχύει, εφόσον έχουν την κατοικία τους ή τη συνήθη
διαμονή τους στην Ελλάδα. Στο έγγραφό του προς την ηγεσία του Υπουργείου
Οικονομικών αλλά και της ΑΑΔΕ (16), ο ΣτΠ, κατόπιν διεξοδικής αναφοράς στην
ισχύουσα εθνική και διεθνή νομοθεσία απαγόρευσης των διακρίσεων, εξέφρασε την
θέση ότι το δικαίωμα απαλλαγής από την καταβολή τελών κυκλοφορίας οχημάτων τα
οποία κατέχονται από και εξυπηρετούν ΑμεΑ, δε δύναται να συνδέεται παρά μόνο με
δύο παράγοντες: την νόμιμη κυριότητα του οχήματος από το ΑμεΑ (ή τους
γονείς/κηδεμόνες ανήλικου ΑμεΑ βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας) και την
κατάσταση του οχήματος σε χρήση και κυκλοφορία εντός της Ελληνικής Επικράτειας.
Οποιαδήποτε άλλη σύνδεση με άλλο χαρακτηριστικό της ταυτότητας του κυρίου, όπως
είναι λ.χ. η ιθαγένεια, καταστρατηγεί και υπονομεύει τη βούληση του διεθνούς,
ενωσιακού και εθνικού νομοθέτη περί θετικών μέτρων στήριξης των ΑμεΑ.
Δε έχει εισέτι ληφθεί απάντηση από την ηγεσία του
Υπουργείου.
1.1.3. Δικαιούχοι και προϋποθέσεις
χορήγησης Δελτίου Στάθμευσης ΑμεΑ (ΔΣΑ)
Όσον αφορά στο ΔΣΑ, πολλαπλά προβλήματα έχουν επισημανθεί
τόσο ως προς τις προϋποθέσεις όσο και ως προς τις διαδικασίες χορήγησης. Ο ΣτΠ
έχει κατά την τελευταία πενταετία αποστείλει δύο έγγραφα (17) για το θέμα αυτό
προς το Υπουργείο Μεταφορών με κοινοποιήσεις προς τον Συντονιστικό Μηχανισμό
για την Αναπηρία του Υπουργείου Επικρατείας, αλλά και λοιπά εμπλεκόμενα σε
πτυχές του ζητήματος Υπουργεία όπως Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη και
Υγείας, παραθέτοντας ενδελεχή επιχειρηματολογία και παραδείγματα από το ισχύον
πλαίσιο σε άλλες χώρες της ΕΕ και διατυπώνοντας τα ακόλουθα εν συντομία
αιτήματα:
Α) άμεση συμμόρφωση της χώρας με τις συστάσεις της Επιτροπής
του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ, εκσυγχρονισμό των σχετικών διατάξεων και
αναθεώρηση του ΠΔ 241/2005 σε εναρμόνιση με τις προβλέψεις που έχουν υιοθετηθεί
από τις λοιπές χώρες της ΕΕ,
Β) μετατροπή του Δελτίου Στάθμευσης ΑμεΑ σε Δελτίο Ατομικής
Μετακίνησης ΑμεΑ (personal mobility, σύμφωνα και με την διατύπωση του άρθρου 20
της Σύμβασης) και σύνδεση του δελτίου αυτού αποκλειστικά με συγκεκριμένο ΑμεΑ,
Γ) αποσύνδεση των προϋποθέσεων για τη χορήγηση του Δελτίου
Ατομικής Μετακίνησης από το ιατρικό μοντέλο προσέγγισης της αναπηρίας, και
υιοθέτηση του κοινωνικού μοντέλου, σύμφωνα με το Άρθρο 1 της Σύμβασης,
Δ) αποσύνδεση του Δελτίου Ατομικής Μετακίνησης ΑμεΑ από την
τεκμηρίωση φορολογικών ελαφρύνσεων που σχετίζονται με συγκεκριμένο όχημα που
εξυπηρετεί το ΑμεΑ και συνδέεται φορολογικά με αυτό (απαλλαγή από τέλη
ταξινόμησης, τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.),
Ε) θέσπιση αυστηρών διοικητικών ποινών αλλά και αποτρεπτικών
χρηματικών προστίμων σε περίπτωση που αποδειχθεί χρήση του Δελτίου αυτού για
οποιοδήποτε σκοπό που δεν σχετίζεται με την μετακίνηση του ΑμεΑ.
Ωστόσο η πολιτική ηγεσία δεν απήντησε προς την Αρχή ούτε
ανέλαβε οποιαδήποτε σχετική νομοθετική πρωτοβουλία έως σήμερα.
15. Απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών Δ18Α 5038645 ΕΞ2013
(ΦΕΚ 2774/Β/31-102013).
16. ΣτΠ 320894/14253/21.03.2023.
17. ΣτΠ 261100/5073/15.10.2019, 261100/26436/19.06.2020.