Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου
Συνδέσμου Τυφλών προς την Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κα Χρ. Αλεξοπούλου
με θέμα: «Ενόψει προγραμματισμένης συνάντησης στις 17/01/2024 επανακατάθεση
αιτημάτων προς συζήτηση από την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών και τον Πανελλήνιο
Σύνδεσμο Τυφλών»
ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ.ΑΡΙΘΜ. 1890/2005 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ.: 210-5229968 FAX: 210-5229541
e-mail:
eoty@otenet.gr
www.eoty.gr
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ’ΑΡΙΘΜ. 9977/12-12-1932 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ
ΑΘΗΝΩΝ
ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ
ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΕΠΙΤΙΜΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
&
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ & ΤΗΣ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑNΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ: 210-5245001,210-5228333,210-5228365,210-5245578
e-mail:
pab@otenet.gr
web
site: www.pst.gr
ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.: 162/34
Αθήνα, 16/01/2024
ΤΟΜΕΑΣ: Γραμματείας
Προς: Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κα Χρ. Αλεξοπούλου
Κοιν: 1) Πρωθυπουργό της Χώρας κο Κ. Μητσοτάκη
2) Υπουργό Επικρατείας κο Σ. Παπασταύρου
3) Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κο Χρ. Σταϊκούρα
4) Πρόεδρο Ο.Α.Σ.Α. κο Ι. Γκόλια
5) Διευθύνοντα Σύμβουλο Ο.Α.Σ.Α κο Γ. Σπηλιόπουλο
7) Ε.Σ.Α.μεΑ.
8) Σωματεία-μέλη Ε.Ο.Τ.
9) Περιφερειακές Ενώσεις Π.Σ.Τ
ΘΕΜΑ: «Ενόψει προγραμματισμένης συνάντησης στις 17/01/2024
επανακατάθεση αιτημάτων προς συζήτηση από την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών και τον
Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών»
Αξιότιμε κύρια Υφυπουργέ,
Η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (Ε.Ο.Τ.), ο επίσημος Κοινωνικός
Εταίρος της Πολιτείας για θέματα τυφλότητας και μέλος της Εθνικής
Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) και το σωματείο-μέλος της
Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (Π.Σ.Τ.) ενόψει της προγραμματισμένης συνάντησης
της 17ης Ιανουαρίου 2024 καταθέτουν εκ νέου τα προς συζήτηση θέματα:
1) Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε στους φορείς μας η έκδοση της
ΥΑ υπ’ αριθμ. 362897/2023 (ΦΕΚ 7483/Β/29-12-2023) με τίτλο: Κανονισμός
Δικαιωμάτων Επιβατών τακτικών και έκτακτων γραμμών με οδικά μέσα δημόσιας
μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ) και μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ) λίγες
μέρες μετά την οργάνωση ημερίδας από την Ε.Σ.Α.μεΑ., το ΙΝ.Ε.Σ.Α.μεΑ. και τον
Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών με θέμα: «Επιβάτες με Οπτική Αναπηρία και Αστικές
Συγκοινωνίες» στην οποία παραβρεθήκατε.
Συγκεκριμένα ενώ στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 3 του νέου
Κανονισμού δικαιωμάτων επιβατών ορίζεται ότι όλοι οι πολίτες, ιδιαίτερα τα
άτομα με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα, δικαιούνται να κάνουν χρήση,
χωρίς καμία άμεση ή έμμεση διάκριση, των δημόσιων οδικών Μέσων μεταφοράς και
Μέσων σταθερής τροχιάς, στη δεύτερη παράγραφο αυτό το δικαίωμα αναιρείται
εφόσον μπορούν οι μεταφορείς να αρνηθούν να εκδώσουν εισιτήρια ή να επιβιβάσουν
άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα εφόσον κατά την κρίση τους κινδυνεύει
η ασφάλεια των συγκεκριμένων προσώπων.
Είναι αδιανόητο εν έτει 2024 να επαφίεται η κρίση του
δικαιώματος μετακίνησης των αναπήρων στην κρίση απλών υπαλλήλων και να μην
τίθεται άμεσος χρονικός προσδιορισμός για την ανανέωση ή μετασκευή του στόλου
των οχημάτων που διενεργούν τις δημόσιες συγκοινωνίες είτε αυτά ανήκουν σε
δημόσιους, είτε σε ιδιωτικούς φορείς έτσι ώστε οι μετακινήσεις όλων των
πολιτών, αναπήρων και μη, να διεξάγονται με απόλυτη ασφάλεια.
Προς τούτο απαιτούμε την τροποποίηση της συγκεκριμένης διάταξης
και ορισμό παράτασης ενός επιπλέον έτους για την ολοκλήρωση όλων των
απαιτούμενων προσαρμογών στα οχήματα. Επίσης θεωρούμε απαράδεκτο και αρνητική
διάκριση την υποχρέωση των ατόμων με αναπηρία να προσέρχονται σε σταθμούς
υπεραστικών λεωφορείων τουλάχιστον μία ώρα πριν την αναχώρηση του δρομολογίου
τους, ώστε να εξυπηρετηθούν ανάλογα με τις ανάγκες τους. Επιπλέον επιβάλλεται
οι τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση να έχουν το δικαίωμα να πραγματοποιούν
κράτηση θέσης τηλεφωνικά στα υπεραστικά λεωφορεία.
2) Διευθέτηση ως προς τη λειτουργία του συστήματος
αναγγελίας στάσεων εντός των οχημάτων. Έχουμε γίνει δέκτες παραπόνων από
συναδέλφους ότι σε πολλά μέσα των οδικών συγκοινωνιών δε λειτουργεί το σύστημα
αναγγελίας των στάσεων ή σε άλλες περιπτώσεις είναι υπερβολικά χαμηλή η ένταση
της εκφώνησης, ενώ η συμπεριφορά των οδηγών σε πολλές περιπτώσεις είναι απρεπής
απέναντι στους συναδέλφους. Κάποιες φορές δε, ούτε καν η οθόνη είναι σε
λειτουργία, προκειμένου να τη διαβάσει ο διπλανός από τον τυφλό ή με μειωμένη
όραση επιβάτη, ώστε να τον ενημερώσει σε ποια στάση κατευθύνονται, με
αποτέλεσμα πολλές φορές οι συνάδελφοι μας να αποβιβάζονται σε λανθασμένη στάση.
Επιπροσθέτως, επιβάλλεται η εταιρεία που έχει την αρμοδιότητα συντήρησης του
συστήματος αναγγελίας στάσεων να προβεί άμεσα σε ενημέρωσή του, προκείμενου να
συμπεριλάβει αλλαγές σε γραμμές που έχουν παρατηρηθεί το τελευταίο διάστημα
λόγω της λειτουργίας νέων σταθμών μετρό και σε κάθε περίπτωση να ενημερώνεται
σε τακτά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε να μην υφίστανται άσκοπη ταλαιπωρία οι
τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση. Επίσης, επιβάλλεται να ενταχθούν στο
πρόγραμμα τηλεματικής τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ που έχουν ενταχθεί τα τελευταία
τέσσερα περίπου χρόνια και εκτελούν διαδρομές στις γραμμές του ΟΑΣΑ.
Επιπλέον, όσον αφορά στην ηλεκτρονική αναγγελία των
διερχόμενων οχημάτων μη σταθερής τροχιάς από τις υπαίθριες στάσεις κρίνεται
απαραίτητη εκτός της αναγραφής και η βελτίωση της φωνητικής αναγγελίας (ένταση)
προκειμένου να καταστεί αποτελεσματική η ενημέρωση των τυφλών και των ατόμων με
μειωμένη όραση για το χρόνο άφιξης των οχημάτων, κυρίως στις μεγάλες λεωφόρους
που παρατηρείται υπερβολικός θόρυβος. Επίσης, απαραίτητη κρίνεται και η
φωνητική αναγγελία τυχόν έκτακτων ανακοινώσεων που αναγράφονται στην οθόνη. Επιπροσθέτως,
θα πρέπει να τοποθετηθούν πλατφόρμες σε όλες τις στάσεις, καθώς διευκολύνουν
τον εντοπισμό τους και την επιβίβαση και αποβίβαση.
3) Όσον αφορά στα μέσα σταθερής τροχιάς, μερικές φορές
παρατηρείται το φαινόμενο η φωνητική αναγγελία στάσεων να πραγματοποιείται σε
πολύ χαμηλή ένταση, γεγονός που την καθιστά αναποτελεσματική, αφού οι επιβάτες
δεν είναι σε θέση να ακούσουν τις παρεχόμενες πληροφορίες. Σημειώνουμε ότι
ιδιαίτερα για τους τυφλούς και με μειωμένη όραση επιβάτες, η υπηρεσία φωνητικής
αναγγελίας στάσεων είναι άκρως απαραίτητη, καθότι δεν είναι σε θέση λόγω της
αναπηρίας τους να αναγνώσουν τον σχετικό πίνακα αναγραφής των στάσεων και για
τον λόγο αυτό περιέρχονται εξαιτίας της αναποτελεσματικότητας της ως άνω
υπηρεσίας σε πλήρη αδυναμία να γνωρίζουν σε ποιο σταθμό κατευθύνονται.
Επίσης, στους σταθμούς του ΗΣΑΠ κατά την αποβίβαση και
επιβίβαση ο μηχανοδηγός δεν έχει οπτική επαφή κατά μήκος του συρμού και πολλές
φορές κλείνουν οι πόρτες προτού ολοκληρωθεί η αποβίβαση ή επιβίβαση, με
αποτέλεσμα να έχουν συμβεί ατυχήματα.
Επιπλέον, πρόταση των φορέων μας είναι η διεξαγωγή
σεμιναρίων, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Κινητικότητας Προσανατολισμού και
Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Π.Σ.Τ., σε τεχνικές συνοδείας των
security των σταθμών για την καλύτερη εξυπηρέτηση τυφλών και των ατόμων με
μειωμένη όραση.
4) Όσον αφορά στην εφαρμογή “OASA Telematics”, αυτό χρήζει
άμεσης αναβάθμισης, δεδομένου ότι πολύ συχνά δεν ανταποκρίνεται στο ρόλο της ή
αναφέρει εντελώς λανθασμένα τον χρόνο άφιξης του οχήματος. Η εφαρμογή αυτή
είναι πολύ σημαντική για τον προγραμματισμό του χρόνου που πρέπει να διαθέσει ο
επιβάτης προκειμένου να μεταβεί στον προορισμό του και ειδικά για τους τυφλούς
και τα άτομα με μειωμένη όραση που είναι χρήστες κινητών τηλεφώνων και της συγκεκριμένης
εφαρμογής, εάν χάσουν ένα όχημα λόγω δυσλειτουργίας της εφαρμογής είναι
αναγκασμένοι να περιμένουν για αρκετή ώρα εν αναμονή του επόμενου.
5) Ενόψει του επικείμενου εμπλουτισμού του στόλου των
οχημάτων με νέα ηλεκτρικά και αθόρυβα κρίνεται επιβεβλημένο να χρησιμοποιηθεί η
εμπειρία χωρών του εξωτερικού για τη δημιουργία διακριτικού θορύβου κατά τη
μετακίνησή τους, προκειμένου να αποφευχθεί κάποιο ατύχημα.
6) Η επιδότηση των καρτών του ΟΑΣΑ για τα άτομα με αναπηρία
αν και πραγματοποιήθηκε τροποποίηση από τριμηναία σε εξαμηνιαία παραμένει το
αίτημα να είναι ετήσια και η ενεργοποίηση και επιδότησή της να πραγματοποιείται
μέσω της εφαρμογής Athena card, η οποία θα πρέπει να είναι πλήρως προσβάσιμη
για τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση
7) Οριστική διευθέτηση της δωρεάν διέλευσης των αναπηρικών
αυτοκίνητων. Εφαρμογή του ν. 4782/2021, αναφορικά με τον καθορισμό των
διαδικασιών εφαρμογής της ενιαίας κάρτας για την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων
των ατόμων με αναπηρία από τους σταθμούς διοδίων όλων των αυτοκινητόδρομων της
χώρας. Παρά το γεγονός ότι με την ψήφιση του άρθρου 17 του ν.4903/2022,
εξειδικεύτηκε η εν λόγω ρύθμιση, ώστε το όχημα να έχει απαλλαγή ακόμη και αν ο
δικαιούχος δεν επιβαίνει σε αυτό, σε περίπτωση που η μετακίνηση γίνεται προς
εξυπηρέτηση αυτού, δεν έχει ολοκληρωθεί έως σήμερα η διαδικασία έκδοσης κάρτας.
8) Πρόβλεψη για την προσβασιμότητα στα νεοαναγειρόμενα
δημόσια και ιδιωτικά κτίρια και σταδιακή μετατροπή των παλαιών, ώστε να γίνουν
προσβάσιμα μέσα σε μια τριετία, καθώς και άμεση διαμόρφωση σύμφωνα με τις
διεθνείς προδιαγραφές όλων των εξωτερικών χώρων των αστικών κέντρων
(πεζόδρομοι, πεζοδρόμια, πλατείες, πάρκα κ.λπ.) με τους κατάλληλους οδηγούς
όδευσης τυφλών απαλλαγμένοι από κάθε λογής εμπόδια. Ηχητικές διατάξεις σε όλους
τους φωτεινούς σηματοδότες στις διαβάσεις πεζών.
9) Ετήσια επιχορήγηση του Κέντρου Σκύλοι Οδηγοί
Ελλάδος.
10) Δημιουργία γραφείου υποδοχής επιβατών με αναπηρία για τη
διευκόλυνση έκδοσης εισιτηρίων, επιβίβασης και αποβίβασης από τα υπεραστικά
λεωφορεία, τα τρένα και τα πλοία, καθώς και στα αεροδρόμια όπου δεν υπάρχει
τέτοια υπηρεσία.
11) Έγκαιρη υπογραφή σύμβασης επιδότησης των ΚΤΕΛ κάθε έτος
με ταυτόχρονη υποχρέωση παροχής υπηρεσιών από τα ΚΤΕΛ, που θα ανταποκρίνονται
στις σύγχρονες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία. Υπογραφή ανάλογης σύμβασης και
με τις αεροπορικές εταιρίες για τη χορήγηση μειωμένου εισιτηρίου στους τυφλούς
και στα άτομα με μειωμένη όραση καθώς και στους συνοδούς τους (50%
έκπτωση) για τις πτήσεις του εσωτερικού, όπως ίσχυε στην κρατική Ολυμπιακή ή
πλήρης απαλλαγή από τους φόρους αεροδρομίου σε τυφλούς και ατόμων με μειωμένη
όραση με ποσοστό 80% και άνω.
Με εκτίμηση
Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ.
Ο
Πρόεδρος
Η Γενική Γραμματέας
Νικόλαος
Γιαλλούρης
Παρασκευή Τσαβαλιά
Με εκτίμηση
Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.
Ο Πρόεδρος
Η Γενική Γραμματέας
Δημήτριος Σηφάκης Θεοδώρα Φαρδέλα