Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2023

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ και επιστολή Ε.Σ.Α.μεΑ.: Προτάσεις στον ΥΠΟΙΚ Κ. Χατζηδάκη με αφορμή το νέο φορολογικό νομοσχέδιο

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ και επιστολή Ε.Σ.Α.μεΑ.: Προτάσεις στον ΥΠΟΙΚ Κ. Χατζηδάκη με αφορμή το νέο φορολογικό νομοσχέδιο

Αθήνα: 28.11.2023

Αρ. Πρωτ.:           2025

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ε.Σ.Α.μεΑ.: Προτάσεις στον ΥΠΟΙΚ Κ. Χατζηδάκη με αφορμή το νέο φορολογικό νομοσχέδιο

Τις προτάσεις της επί του σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής» κατέθεσε η ΕΣΑμεΑ στη δημόσια διαβούλευση στο www.opegov.gr

Η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει και ζητά τροποποιήσεις και συμπληρώσεις ανά άρθρο και ταυτόχρονα διεκδικεί τη συμπερίληψη διατάξεων με επιστολή της στον υπουργό Κ. Χατζηδάκη (επισυνάπτεται), με στόχο την προστασία των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους από την φτωχοποίηση.

Άρθρο 10 Μείωση τέλους επιτηδεύματος – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 31 ν. 3986/2011

Η ΕΣΑμεΑ τονίζει ότι είναι πολύ σημαντική η ρύθμιση της τελευταίας παραγράφου του άρθρου αυτού, σύμφωνα με την οποία, από το 2013 και εφεξής, θα εξαιρούνται από την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος τα πρόσωπα που ασκούν ατομική εμπορική επιχείρηση ή ελεύθερο επάγγελμα και παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του ογδόντα τοις εκατό (80%), αλλά κρίνεται απαραίτητο, η προαναφερόμενη ρύθμιση να εφαρμοστεί στα πρόσωπα που έχουν αναπηρία από 50% και άνω, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επιτροπές του ΚΕΠΑ σε λίγες περιπτώσεις δίνουν τόσο  μεγάλα ποσοστά αναπηρίας.

Άρθρο 15  Άλλες μειώσεις του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και ειδικές ρυθμίσεις – Προσθήκη άρθρου 28Γ στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Ενώ είναι πολύ σημαντική τη ρύθμιση της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού, σύμφωνα με την οποία, τα άρθρα 28Α και 28Β του ν. 4172/2013 δεν εφαρμόζονται σε πρόσωπα που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του ογδόντα τοις εκατό (80%), κρίνεται όμως απαραίτητο η προαναφερόμενη ρύθμιση να εφαρμοστεί στα πρόσωπα που έχουν αναπηρία από 50% και άνω, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επιτροπές του ΚΕΠΑ σε λίγες περιπτώσεις δίνουν τόσο  μεγάλα ποσοστά αναπηρίας.

Τα αιτήματα του αναπηρικού κινήματος:

• Απαλλαγή των ατόμων με αναπηρία από τα τεκμήρια του εισοδήματος. Να μην φορολογείται το τεκμαρτό εισόδημα των ατόμων με αναπηρία με ποσοστό από 50% και άνω, παρά μόνο το πραγματικό.

• Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για την πρώτη κατοικία όλων των ατόμων με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 50%, ανεξαρτήτως κατηγορίας αναπηρίας, καθώς και των οικογενειών που βαρύνονται φορολογικά με άτομα με βαριά αναπηρία, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια.

• Απαλλαγή των ελεύθερων επαγγελματιών με αναπηρία από τη φορολόγηση των 10.920 ευρώ, που αποτελεί το ελάχιστο ποσό φορολόγησης για τους ελεύθερους επαγγελματίες έως τώρα.

• Απαλλαγή των άνεργων ατόμων με αναπηρία από τον φόρο του ενοικίου, όταν αυτό αποτελεί τη μόνη πηγή εισοδήματός τους.

• Εξαίρεση των συλλόγων εκπροσώπησης ατόμων με αναπηρία, οι οποίοι είναι μέλη της Ε.Σ.Α.μεΑ. από τα έξοδα τελωνίου και τον φόρο που προκύπτει από τη διαδικασία του εκτελωνισμού για την προμήθεια τεχνικών βοηθημάτων, τα οποία διευκολύνουν την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία.

• Μείωση του ΦΠΑ στο χαμηλότερο συντελεστή που επιτρέπει η νομοθεσία για τα απαραίτητα βοηθήματα-εργαλεία διαβίωσης των ατόμων με αναπηρία όρασης, με βαριά κινητική αναπηρία και άλλες αναπηρίες.

• Επαναφορά του άρθρου 18 του ν. 4172/2013 που προέβλεπε μείωση φόρου από ιατρικές δαπάνες, για τα άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους, καθώς και διεύρυνση αυτού.

• Εξαίρεση από τον Φ.Π.Α των προϊόντων που παράγουν τα Προστατευμένα Εργαστήρια Ατόμων με Αναπηρία, όπως ο Φάρος Τυφλών Ελλάδος, κ.α.

• Αύξηση της έκπτωσης από τον επιβαλλόμενο φόρο εισοδήματος των ατόμων με ποσοστό αναπηρίας 67% τουλάχιστον, το οποίο για χρονικό διάστημα πέραν της δεκαετίας πλέον βρίσκεται καθηλωμένο στα 200 ευρώ.

• Στα προστατευμένα παραγωγικά εργαστήρια να ισχύουν τα εξής: α) απαλλαγή από την τήρηση φορολογικής ταμειακής μηχανής και του POS, β) απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος  διότι  δεν είναι επιχειρήσεις που αποβλέπουν στο κέρδος, δ) τα έσοδα από τις πωλήσεις να υπολογίζονται τεκμαρτά  (όπως ίσχυε για τα παλαιά βιβλία  Α’ κατηγορίας) και ε) οι εργαζόμενοι στα προστατευμένα παραγωγικά εργαστήρια να φορολογούνται όπως οι μισθωτοί και όχι όπως οι επιτηδευματίες.

• Διαγραφή χρέους τέλους επιτηδεύματος σε άτομα με αναπηρία 67% και άνω που ασχολούνται με χειροτεχνήματα -καλλιτεχνήματα στο σπίτι και την οριστική απαλλαγή τους για την  εφορία.

Το κείμενο της επιστολής:

Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Αθήνα: 27.11.2023

Αρ. Πρωτ.:       2013

ΠΡΟΣ:   κ. Κ. Χατζηδάκη, Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

ΚΟΙΝ:    «Πίνακας Αποδεκτών»

ΘΕΜΑ:  «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις προτάσεις – παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου: «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής»

Κύριε Υπουργέ,

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) όπως γνωρίζετε, αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.

Με το παρόν έγγραφό μας και με αφορμή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής» που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, καταθέτουμε τις προτάσεις μας, οι οποίες υποβλήθηκαν και ηλεκτρονικά στις 27.11.2023 στον διαδικτυακό τόπο www.opegov.gr

Λαμβάνοντας υπόψη:

• την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως :

• τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»

• τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,

η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει και αιτείται ανά άρθρο του παρόντος σχεδίου νόμου τις ακόλουθες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις:

Άρθρο 10 Μείωση τέλους επιτηδεύματος – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 31                     ν. 3986/2011

Θεωρούμε πολύ σημαντική τη ρύθμιση της τελευταίας παραγράφου του άρθρου αυτού, σύμφωνα με την οποία, από το 2013 και εφεξής, θα εξαιρούνται από την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος τα πρόσωπα που ασκούν ατομική εμπορική επιχείρηση ή ελεύθερο επάγγελμα και παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του ογδόντα τοις εκατό (80%), αλλά κρίνουμε απαραίτητο, η προαναφερόμενη ρύθμιση να εφαρμοστεί στα πρόσωπα που έχουν αναπηρία από 50% και άνω, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επιτροπές του ΚΕΠΑ σε λίγες περιπτώσεις δίνουν τόσο  μεγάλα ποσοστά αναπηρίας.

Ως εκ τούτου προτείνουμε την τροποποίηση της τελευταίας παραγράφου ως εξής (βλ. έντονη γραμματοσειρά):

«Από το οικονομικό έτος 2013 και εφεξής, εξαιρούνται από την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος τα πρόσωπα που ασκούν ατομική εμπορική επιχείρηση ή ελεύθερο επάγγελμα και παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του πενήντα τοις εκατό (50%)».

Άρθρο 15  Άλλες μειώσεις του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και ειδικές ρυθμίσεις – Προσθήκη άρθρου 28Γ στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

Θεωρούμε πολύ σημαντική τη ρύθμιση της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού, σύμφωνα με την οποία, τα άρθρα 28Α και 28Β του ν. 4172/2013 δεν εφαρμόζονται σε πρόσωπα που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του ογδόντα τοις εκατό (80%), αλλά κρίνουμε απαραίτητο η προαναφερόμενη ρύθμιση να εφαρμοστεί στα πρόσωπα που έχουν αναπηρία από 50% και άνω, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επιτροπές του ΚΕΠΑ σε λίγες περιπτώσεις δίνουν τόσο  μεγάλα ποσοστά αναπηρίας.

Ως εκ τούτου προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 2 ως εξής (βλ. έντονη γραμματοσειρά):

«Σε αυτό το άρθρο Στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), μετά το άρθρο 28Β, προστίθεται άρθρο 28Γ ως εξής:

«Άρθρο 28Γ

Λοιπές μειώσεις του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και ειδικές ρυθμίσεις

1. …

2. Τα άρθρα 28Α και 28Β δεν εφαρμόζονται σε πρόσωπα που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του πενήντα τοις εκατό (50%)»

Επιπρόσθετα ζητάμε τη συμπερίληψη των εξής διατάξεων:

1. Απαλλαγή των ατόμων με αναπηρία από τα τεκμήρια του εισοδήματος. Να μην φορολογείται το τεκμαρτό εισόδημα των ατόμων με αναπηρία με ποσοστό από 50% και άνω, παρά μόνο το πραγματικό.

2. Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για την πρώτη κατοικία όλων των ατόμων με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 50%, ανεξαρτήτως κατηγορίας αναπηρίας, καθώς και των οικογενειών που βαρύνονται φορολογικά με άτομα με βαριά αναπηρία, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια.

3. Απαλλαγή των ελεύθερων επαγγελματιών με αναπηρία από τη φορολόγηση των 10.920 ευρώ, που αποτελεί το ελάχιστο ποσό φορολόγησης για τους ελεύθερους επαγγελματίες έως τώρα.

4. Απαλλαγή των άνεργων ατόμων με αναπηρία από τον φόρο του ενοικίου, όταν αυτό αποτελεί τη μόνη πηγή εισοδήματός τους.

5. Εξαίρεση των συλλόγων εκπροσώπησης ατόμων με αναπηρία, οι οποίοι είναι μέλη της Ε.Σ.Α.μεΑ. από τα έξοδα τελωνίου και τον φόρο που προκύπτει από τη διαδικασία του εκτελωνισμού για την προμήθεια τεχνικών βοηθημάτων, τα οποία διευκολύνουν την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία.

6. Μείωση του ΦΠΑ στο χαμηλότερο συντελεστή που επιτρέπει η νομοθεσία για τα απαραίτητα βοηθήματα-εργαλεία διαβίωσης των ατόμων με αναπηρία όρασης, με βαριά κινητική αναπηρία και άλλες αναπηρίες.

7. Επαναφορά του άρθρου 18 του ν. 4172/2013 που προέβλεπε μείωση φόρου από ιατρικές δαπάνες, για τα άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους, καθώς και διεύρυνση αυτού.

8. Εξαίρεση από τον Φ.Π.Α των προϊόντων που παράγουν τα Προστατευμένα Εργαστήρια Ατόμων με Αναπηρία, όπως ο Φάρος Τυφλών Ελλάδος, κ.α.

9. Αύξηση της έκπτωσης από τον επιβαλλόμενο φόρο εισοδήματος των ατόμων με ποσοστό αναπηρίας 67% τουλάχιστον, το οποίο για χρονικό διάστημα πέραν της δεκαετίας πλέον βρίσκεται καθηλωμένο στα 200 ευρώ.

10. Στα προστατευμένα παραγωγικά εργαστήρια να ισχύουν τα εξής: α) απαλλαγή  από την τήρηση φορολογικής ταμειακής μηχανής και του POS                       β) απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος  διότι  δεν είναι επιχειρήσεις που αποβλέπουν στο κέρδος, δ) τα έσοδα από τις πωλήσεις να υπολογίζονται τεκμαρτά  (όπως ίσχυε για τα παλαιά βιβλία  Α’ κατηγορίας) και ε) οι εργαζόμενοι στα προστατευμένα παραγωγικά εργαστήρια να φορολογούνται όπως οι μισθωτοί και όχι όπως οι επιτηδευματίες

11. Διαγραφή χρέους τέλους επιτηδεύματος σε άτομα με αναπηρία 67% και άνω που ασχολούνται με χειροτεχνήματα -καλλιτεχνήματα στο σπίτι και την οριστική απαλλαγή τους για την  εφορία.

Κύριε Υπουργέ,

Ευελπιστώντας ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στις προτάσεις μας, σας ευχαριστούμε θερμά εκ των προτέρων.

Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος

Ι. Βαρδακαστάνης

Ο Γεν. Γραμματέας

Β. Κούτσιανο