Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2023

Νόμος 5063/2023 – ΦΕΚ 184/Α/3-11-2023: Εθνικό Δίκτυο Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας για την αντιμετώπιση ασθενών με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΜΑΦ ΑΕΕ) και άλλες επείγουσες διατάξεις.

Νόμος 5063/2023 – ΦΕΚ 184/Α/3-11-2023: Εθνικό Δίκτυο Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας για την αντιμετώπιση ασθενών με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΜΑΦ ΑΕΕ) και άλλες επείγουσες διατάξεις.

Εθνικό Δίκτυο Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας για την αντιμετώπιση ασθενών με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΜΑΦ ΑΕΕ) και άλλες επείγουσες διατάξεις.

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 5063/2023

ΦΕΚ 184/Α/3-11-2023

Εθνικό Δίκτυο Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας για την αντιμετώπιση ασθενών με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΜΑΦ ΑΕΕ) και άλλες επείγουσες διατάξεις.

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

ΜΕΡΟΣ Α’

ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΟΝΑΔΩΝ ΑΥΞΗΜΕΝΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΑΓΓΕΙΑΚΑ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ (ΜΑΦ ΑΕΕ)

Άρθρο 1

Σκοπός

Σκοπός του παρόντος είναι: α) η βελτιστοποίηση της πρόληψης, θεραπείας και φροντίδας των ασθενών με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΑΕΕ) και η άμεση αντιμετώπιση περιστατικών ασθενών που βρίσκονται στην οξεία φάση, β) η αύξηση της λειτουργικής ανεξαρτησίας και η αποφυγή σημαντικού βαθμού αναπηρίας με εφαρμογή σύγχρονης θεραπευτικής προσέγγισης και γ) η μείωση των ποσοστών θνητότητας και η ελάττωση της διάρκειας νοσηλείας μετά από ΑΕΕ.

Άρθρο 2

Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος είναι η δημιουργία ενός εθνικού δικτύου δεκαεννέα (19) Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας με έξι (6) τουλάχιστον κλίνες ανά μονάδα σε ισάριθμα νοσοκομεία όλων των Υγειονομικών Περιφερειών της χώρας για τη θεραπεία των ασθενών που έχουν υποστεί Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια.

Άρθρο 3

Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας για ασθενείς με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια

1. Ως Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας για ασθενείς με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΜΑΦ ΑΕΕ) ορίζεται η μη αυτόνομη υγειονομική μονάδα, η οποία λειτουργεί στο πλαίσιο της Νευρολογικής ή Παθολογικής Κλινικής/ Τμήματος του οικείου νοσοκομείου και δέχεται αποκλειστικά για νοσηλεία ασθενείς με αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, παρέχοντας εικοσιτετράωρη ιατρονοσηλευτική υποστήριξη και αυξημένες δυνατότητες παρακολούθησης, διαγνωστικών εξετάσεων και θεραπευτικής παρέμβασης.

2. Οι ΜΑΦ ΑΕΕ έχουν σκοπό να διασφαλίσουν:

α. Τις ζωτικές λειτουργίες του ασθενούς,

β. την έγκαιρη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων,

γ. την παρακολούθηση της πορείας της νόσου, δ. τη διευκόλυνση ειδικών θεραπευτικών παρεμβάσεων,

ε. τη διενέργεια γενικών διαγνωστικών και θεραπευτικών παρεμβάσεων,

στ. την έναρξη θεραπείας δευτερογενούς πρόληψης, και

ζ. τη διεπιστημονική φροντίδα για κινητοποίηση και αποκατάσταση.

3. α. Συστήνονται και λειτουργούν ΜΑΦ ΑΕΕ ως ειδικές μονάδες στα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας ως εξής:

αα) Στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ», στο Νευρολογικό Τμήμα,

αβ) στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «ΚΟΡΓΙΑΛΕΝΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΕΕΣ», στο Νευρολογικό Τμήμα, αγ) στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών (ΓΝΑ) «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ», στο Νευρολογικό Τμήμα, αδ) στο Γενικό Νοσοκομείο Μυτιλήνης «ΒΟΣΤΑΝΕΙΟ», στο Παθολογικό Τμήμα,

αε) στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου «ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ», στο Β’ Παθολογικό Τμήμα, αστ) στο Γενικό Νοσοκομείο Κοζάνης «ΜΑΜΑΤΣΕΙΟ», στο Παθολογικό Τμήμα,

αζ) στο Γενικό Νοσοκομείο Λαμίας, στο Νευρολογικό Τμήμα,

αη) στο Γενικό Νοσοκομείο Μεσσηνίας, στο Α’ Παθολογικό Τμήμα της οργανικής μονάδας έδρας, αθ) στο Γενικό Νοσοκομείο Κέρκυρας, στο Νευρολογικό Τμήμα και

αι) στο Γενικό Νοσοκομείο Νίκαιας Πειραιά «ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ» – Γενικό Νοσοκομείο Δυτικής Αττικής «Η ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ», στο Νευρολογικό Τμήμα της οργανικής μονάδας έδρας.

β. Στα παρακάτω πανεπιστημιακά νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας λειτουργούν, εφεξής, ως ΜΑΦ ΑΕΕ οι Μονάδες Αγγειακών Εγκεφαλικών Επεισοδίων (ΑΕΕ), όπως προβλέπονται στους αντίστοιχους Κανονισμούς Λειτουργίας των Πανεπιστημιακών Νευρολογικών ή Παθολογικών Κλινικών τους: βα) Στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «ΑΤΤΙΚΟΝ»,ββ) στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, βγ) στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Πατρών «ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΒΟΗΘΕΙΑ»,

βδ) στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «ΑΧΕΠΑ»,

βε) στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης,

βστ) στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ιωαννίνων, και

βζ) στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου. γ) Στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) η Μονάδα Αγγειακών Εγκεφαλικών Επεισοδίων (ΑΕΕ), όπως προβλέπεται στον αντίστοιχο Κανονισμό Λειτουργίας της Α’ Νευρολογικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, λειτουργεί, εφεξής, ως ΜΑΦ ΑΕΕ.

δ) Στο Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ» η Μονάδα Αγγειακών Εγκεφαλικών Επεισοδίων (ΑΕΕ), όπως προβλέπεται στο Νευρολογικό Τμήμα της Ιατρικής Υπηρεσίας, λειτουργεί, εφεξής, ως ΜΑΦ ΑΕΕ.

4. Ως προς την έκδοση οικοδομικών αδειών για την ίδρυση ΜΑΦ ΑΕΕ εφαρμόζεται η παρ. 8 του άρθρου 29 του ν. 4495/2017 (Α’ 167). Η τεχνική υπηρεσία του οικείου νοσοκομείου είναι αρμόδια για την εξειδίκευση και την εφαρμογή όσων ορίζονται στην απόφαση της παρ. 4 του άρθρου 5 του παρόντος.

Άρθρο 4

Στελέχωση Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας για ασθενείς με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια

1. Το ιατρικό προσωπικό που κατ’ ελάχιστον απαιτείται ανά έξι (6) κλίνες για τη νοσηλεία των ασθενών σε μια ΜΑΦ ΑΕΕ είναι το εξής:

α. Ένας (1) Επιστημονικά Υπεύθυνος Νευρολόγος ή Παθολόγος,

β. ένας (1) Επιμελητής Νευρολόγος ή Παθολόγος, γ. ένας (1) Ειδικευόμενος Ιατρός Νευρολογίας ή Παθολογίας.

2. Στην αντιμετώπιση των ασθενών με Αγγειακό Εγκεφαλικό Επεισόδιο πέραν των νευρολόγων ή παθολόγων συμμετέχει και τετραμελής διεπιστημονική ομάδα, η οποία δύναται να περιλαμβάνει τις παρακάτω ειδικότητες από τις υπάρχουσες κλινικές του οικείου νοσοκομείου, όπου οι ειδικότητες αυτές υφίστανται:

α. Ειδικότητες: αα. Ακτινολόγος, αβ. Καρδιολόγος, αγ. Νευροχειρουργός, αδ. Αγγειοχειρουργός,

αε. Ιατρός Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης, β. Ειδικεύσεις:

βα. Επεμβατικός Ακτινολόγος, ββ. Ιατρός ΜΕΘ.

3. Το νοσηλευτικό προσωπικό που κατ’ ελάχιστον απαιτείται ανά έξι (6) κλίνες για τη νοσηλεία των ασθενών σε μια ΜΑΦ ΑΕΕ είναι δέκα (10) νοσηλευτές.

4. Το παραϊατρικό προσωπικό που αποτελείται, κατ’ ελάχιστον, από τρεις (3) κλάδους ανά έξι (6) κλίνες, για τη νοσηλεία των ασθενών σε μια ΜΑΦ ΑΕΕ είναι:

α. Φυσικοθεραπευτές, τουλάχιστον δύο (2), β. εργοθεραπευτές, γ. λογοθεραπευτές, δ. ψυχολόγοι.

5. Η στελέχωση των Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας Εγκεφαλικών Επεισοδίων για ασθενείς με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΜΑΦ ΑΕΕ) πραγματοποιείται:

α) με μετακινήσεις προσωπικού από άλλα τμήματα του νοσοκομείου με απόφαση του Διοικητή του, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 7 του ν. 3329/2005 (Α’ 81), περί αρμοδιοτήτων Διοικητή νοσοκομείου,

β) με μετακινήσεις προσωπικού μεταξύ νοσοκομείων των Υγειονομικών Περιφερειών (ΥΠΕ) με απόφαση των Διοικητών των ΥΠΕ, σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 3599/2007 (Α’ 176), περί μετατάξεων και αποσπάσεων

του προσωπικού των Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Φ.Π.Υ.Υ.Κ.Α.),

γ) μέσω ανακατανομής κενών οργανικών θέσεων, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 20 του ν. 4622/2019 (Α’ 133), και

δ) με αποσπάσεις ιατρών του Εθνικού Συστήματος Υγείας, σύμφωνα με το άρθρο 39 του ν. 4368/2016 (Α’ 21), νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού, σύμφωνα με το άρθρο 50 του ίδιου νόμου και διοικητικού προσωπικού, σύμφωνα με τον ν. 4440/2016 (Α’ 224).

Άρθρο 5

Εξουσιοδοτικές διατάξεις

1. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Υγείας και του, κατά περίπτωση, αρμόδιου Υπουργού, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕ.Σ.Υ.), καθορίζονται οι επιμέρους όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας για ασθενείς με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΜΑΦ ΑΕΕ), οι τεχνικές προδιαγραφές, ο απαραίτητος τεχνικός εξοπλισμός, η σύνθεση του ιατρικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού, ο κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας, οι λεπτομέρειες για τη διοικητική και επιστημονική διεύθυνση των ΜΑΦ ΑΕΕ, ο τρόπος και η διαδικασία εισαγωγής σε αυτές, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη λειτουργία και το έργο τους.

2. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του ΚΕ.Σ.Υ., καταρτίζεται ο λεπτομερής κατάλογος των ιατρικών πράξεων, που επιτρέπεται να εκτελούνται στις Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας για ασθενείς με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια και προβλέπεται η ιατρική ειδικότητα που διενεργεί τις ανωτέρω πράξεις.

3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του ΚΕ.Σ.Υ., δύναται να συσταθούν ΜΑΦ ΑΕΕ σε επιπλέον νοσοκομεία για την αντιμετώπιση Αγγειακών Εγκεφαλικών Επεισοδίων.

4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται οι αναγκαίοι χώροι από τους οποίους αποτελείται μια ΜΑΦ ΑΕΕ, η επιφάνειά τους ανά αριθμό κλινών και κάθε άλλο αναγκαίο ειδικότερο ζήτημα για την κτιριολογική διάρθρωση των ΜΑΦ ΑΕΕ.

ΜΕΡΟΣ Β’

ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

Άρθρο 9

Προσωρινή διοίκηση φορέων κοινωνικής πρόνοιας – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 2 ν. 2345/1995

Στην παρ. 6 του άρθρου 2 του ν. 2345/1995 (Α’ 213), περί εποπτείας και επιβολής κυρώσεων σε φορείς κοινωνικής πρόνοιας που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες προστασίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α) προστίθενται τρίτο, τέταρτο και πέμπτο εδάφια, β) στο πρώτο εδάφιο της περ. β) και σε εναρμόνιση με την προηγούμενη τροποποίηση προστίθεται και η περίπτωση λήξης της τυχόν παράτασης της θητείας της προσωρινής διοίκησης και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής:

«6. α) Όταν οι διαπιστώσεις των παρ. 4 και 5 αφορούν σε προνοιακές Μονάδες που λειτουργούν Φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που υπάγονται στον ιδιωτικό τομέα, και σε εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις, ιδίως άμεσου κινδύνου για τη σωματική ή την ψυχική υγεία των ωφελούμενων του Φορέα, ο Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας δύναται με απόφασή του να αντικαθιστά προσωρινώς τα όργανα της διοίκησης του Φορέα, τάσσοντας στην προσωρινή Διοίκηση συγκεκριμένα καθήκοντα και προθεσμία για την κίνηση της καταστατικής διαδικασίας για ανάδειξη νέας διοίκησης του Φορέα, ικανής να εξασφαλίσει την εύρυθμη και σύννομη λειτουργία της Μονάδας που διαχειρίζεται το μη κερδοσκοπικό νομικό πρόσωπο. Η προθεσμία για την εκλογή της νέας διοίκησης δεν δύναται να υπερβαίνει το ένα (1) έτος από τον ορισμό της προσωρινής διοίκησης.

Εάν η προθεσμία που έχει ταχθεί στην προσωρινή διοίκηση με την απόφαση του πρώτου εδαφίου λήξει, χωρίς να έχει καταστεί δυνατή η ανάδειξη νέας διοίκησης που να εξασφαλίζει την εύρυθμη και σύννομη λειτουργία των προνοιακών Μονάδων και εφόσον η ορισθείσα προσωρινή διοίκηση έχει επιτύχει τη διασφάλιση επαρκούς επιπέδου περίθαλψης και μεταχείρισης των ωφελουμένων, η προθεσμία που έχει ταχθεί παρατείνεται για ίσο χρονικό διάστημα. Αντίστοιχα, παρατείνεται και η θητεία της ορισθείσας προσωρινής διοίκησης.

Η συνδρομή των προϋποθέσεων του τρίτου εδαφίου διαπιστώνεται με απόφαση του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

β) Στις περιπτώσεις των Φορέων ιδιωτικού τομέα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, όπου συντρέχουν οι διαπιστώσεις των παρ. 4 και 5 ή όταν διαπιστώνεται σοβαρή παραβίαση των διατάξεων του καταστατικού τους, καθώς και σε περίπτωση λήξης της θητείας της προσωρινής διοίκησης ή της τυχόν παράτασής της, κατά τα οριζόμενα στην περ. α, εφόσον κατά τον χρόνο αυτόν εκτιμάται αιτιολογημένα ότι δεν είναι δυνατή η ανάδειξη νέας διοίκησης που να εξασφαλίζει την εύρυθμη και σύννομη λειτουργία των προνοιακών Μονάδων, το κατά τόπον αρμόδιο Πρωτοδικείο της έδρας του Φορέα, ύστερα από αίτηση οποιουδήποτε θεμελιώνει έννομο συμφέρον ή του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, διορίζει ως προσωρινή διοίκηση του Φορέα νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, το οποίο επιδιώκει παρεμφερείς σκοπούς, και τάσσει στην προσωρινή διοίκηση συγκεκριμένα διαχειριστικά καθήκοντα, ιδίως τη διοίκηση των Μονάδων που λειτουργεί ο Φορέας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Με την ίδια απόφαση και για το ίδιο διάστημα το Δικαστήριο δύναται να αφαιρέσει από τον Φορέα την άσκηση της επιμέλειας των προσώπων που του έχει ανατεθεί και φιλοξενούνται στις Μονάδες που λειτουργεί προς διασφάλιση του συμφέροντος των ωφελούμενων προσώπων.

γ) Στις περ. α) και β), ο Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας δύναται να διορίζει Κυβερνητικό Επίτροπο, έναν υπάλληλο του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, προϊστάμενο Διεύθυνσης με τον αναπληρωτή του, ο οποίος συμμετέχει στις συνεδριάσεις του εκτελεστικού οργάνου, χωρίς δικαίωμα ψήφου. Αν από τότε που εκδόθηκε η δικαστική απόφαση της περ. β), μεταβλήθηκαν οι συνθήκες, το δικαστήριο δύναται, ύστερα από αίτηση όποιου θεμελιώνει έννομο συμφέρον, να μεταρρυθμίσει την απόφασή του, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες συνθήκες, ανακαλώντας ή μεταρρυθμίζοντας την απόφασή του, σύμφωνα με το συμφέρον των ωφελούμενων προσώπων.

δ) Εφόσον μοναδικός ή κύριος καταστατικός σκοπός του Φορέα είναι η παροχή υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας και έχει επιβληθεί ανάκληση των αδειών του, ο Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, δύναται να προσφύγει στο κατά το άρθρο 825 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας αρμόδιο δικαστήριο, με αίτημα τη λύση του Φορέα, τη θέση του σε εκκαθάριση και τη διάθεση της περιουσίας του για σκοπούς παρεμφερείς με τους καταστατικούς σκοπούς του Φορέα.».

Άρθρο 10

Χρηματοδότηση προγραμμάτων πρόσβασης παιδιών προσχολικής ηλικίας, βρεφών και νηπίων, σε υπηρεσίες προσχολικής αγωγής και φροντίδας, καθώς και πρόσβασης παιδιών, εφήβων και ατόμων με αναπηρία σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης – Τροποποίηση παρ. 9 άρθρου 104 ν. 4941/2022

Στην παρ. 9 του άρθρου 104 του ν. 4941/2022 (Α’ 113), περί της χρηματοδότησης των προγραμμάτων πρόσβασης παιδιών προσχολικής ηλικίας, βρεφών και νηπίων, σε υπηρεσίες προσχολικής αγωγής και φροντίδας, καθώς και πρόσβασης παιδιών, εφήβων και ατόμων με αναπηρία σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) το δεύτερο εδάφιο αντικαθίσταται, β) στο τρίτο εδάφιο επέρχεται νομοτεχνική βελτίωση προς εναρμόνιση με την προηγούμενη τροποποίηση και η παρ. 9 διαμορφώνεται ως εξής:

«9. Η δαπάνη χρηματοδότησης των προγραμμάτων καλύπτεται από πόρους των Περιφερειακών Προγραμμάτων του Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης 2021-2027, από τα Τομεακά Προγράμματα Ανάπτυξης του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης των ως άνω Υπουργείων, καθώς και από τον τακτικό προϋπολογισμό των Υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Εσωτερικών.

Κατά την πρώτη περίοδο υλοποίησης του προγράμματος 2022-2023, ο τακτικός προϋπολογισμός του οικονομικού έτους 2023 του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων χρηματοδοτεί συμπληρωματικά με τις ανωτέρω πηγές χρηματοδότησης και εντός των ορίων των διαθέσιμων ετήσιων πιστώσεών του όλες τις παροχές του προγράμματος των περ. α) και β) της παρ. 2, συνολικά μέχρι του ποσού των τριάντα πέντε εκατομμυρίων (35.000.000) ευρώ.

Οι σχετικές δαπάνες του δευτέρου εδαφίου είναι νόμιμες από την έναρξη του προγράμματος, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί ανάληψης υποχρεώσεων.

Στη δικαιούχο Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης Ανώνυμη Εταιρεία, μεταβιβάζονται οι αναγκαίες πιστώσεις για την υλοποίηση και εφαρμογή των προγραμμάτων του παρόντος, συμπεριλαμβανομένων και των αντίστοιχων πιστώσεων που σχετίζονται με τη διαχειριστική της δαπάνη, η οποία ανέρχεται σε κατ’ αποκοπή ποσό ύψους μηδέν κόμμα πέντε τοις εκατό (0,5%) του συνολικού κόστους του οικείου προγράμματος.».

Άρθρο 11

Έναρξη ισχύος

Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.

Αθήνα, 3 Νοεμβρίου 2023

Πηγή: www.e-nomothesia.gr