Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου
Συνδέσμου Τυφλών προς την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, κα
Σ. Ζαχαράκη με θέμα: Αίτημα άμεσου ορισμού συνάντησης με την Εθνική
Ομοσπονδία Τυφλών και τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών και κατάθεση αιτημάτων
αρμοδιότητας Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ.ΑΡΙΘΜ. 1890/2005 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ.: 210-5229968 FAX: 210-5229541
e-mail:
eoty@otenet.gr
www.eoty.gr
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ’ΑΡΙΘΜ. 9977/12-12-1932 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ
ΑΘΗΝΩΝ
ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ,
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΕΠΙΤΙΜΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
&
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ & ΤΗΣ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑNΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ: 210-5245001, 210-5228333, 210-5228365, 210-5245578
e-mail:
pab@otenet.gr
web site: www.pst.gr
ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.: 1928/592
Αθήνα, 04/10/2023
ΤΟΜΕΑΣ: Γραμματείας
Προς: Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, κα
Σ. Ζαχαράκη
Κοιν.: 1) Πρωθυπουργό της Χώρας, κο Κ. Μητσοτάκη
3) Ε.Σ.Α.μεΑ.
4) Σωματεία – μέλη Ε.Ο.Τ.
Θέμα: Αίτημα άμεσου ορισμού συνάντησης με την Εθνική
Ομοσπονδία Τυφλών και τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών και κατάθεση αιτημάτων
αρμοδιότητας Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (Ε.Ο.Τ.), ο επίσημος Κοινωνικός
Εταίρος της Πολιτείας για θέματα τυφλότητας και μέλος της Εθνικής
Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), και το σωματείο μέλος της
Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (Π.Σ.Τ.) ζητούν τον άμεσο ορισμό συνάντησης μαζί
σας, προκειμένου να σας εκθέσουν και δια ζώσης χρονίζοντα αιτήματα του χώρου
που εκπροσωπούμε, τα οποία παραθέτουμε κατωτέρω:
1)
Αυτόματη κατ’ έτος αύξηση του προνοιακού επιδόματος τυφλότητας από τον ΟΠΕΚΑ σε
ίσο ποσοστό με αυτό που θα λαμβάνουν οι συνταξιούχοι και εργαζόμενοι σύμφωνα με
τις εκάστοτε εξαγγελίες της Κυβέρνησης.
2)
Ο ΟΠΕΚΑ προχώρησε αιφνίδια σε περικοπή κατά το ήμισυ του προνοιακού επιδόματος
το οποίο λαμβάνουν άνεργοι συνάδελφοι, επειδή λαμβάνουν ως έμμεσα ασφαλισμένοι
και ανίκανοι προς εργασία μέρος της σύνταξης θανόντος γονέα (ορφανική σύνταξη),
η οποία δεν υπερβαίνει το ποσό του επιδόματος του ανέργου (πολλές φορές δε κατά
πολύ μικρότερη), χωρίς να ληφθεί υπόψη η εξαίρεση της παραγράφου Β.1. της
εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας υπ’ αριθμ. πρωτ.. Π3α/Φ.32/3226/13-09-2001,
καθώς και του υπ’ αριθμ.3 της σύνοψης της ιδίας εγκυκλίου. Πρόκειται για
άτομα που έχει αποβιώσει ο γονέας τους, λαμβάνουν μέρος της σύνταξής του (σε
αρκετές περιπτώσεις είναι μεταξύ 80 και 160€) και κάποιων μάλιστα οι γονείς
έχουν εκλείψει και οι δύο από τη ζωή. Δεδομένης της κατάστασης
πρόληψης, προστασίας και αντιμετώπισης της πανδημίας Covid-19 την άνοιξη του
2020, η περικοπή του αναπηρικού επιδόματος για αυτά τα άτομα και τις
οικογένειές τους είναι τραγική (σχεδόν στο σύνολό τους τα επιδόματα αυτά
χρησιμοποιούνται για το βιοπορισμό αυτών των ανθρώπων, αφού αποτελούν και τη
μοναδική πηγή εσόδων κάλυψης δαπανών για τη διαβίωσή τους), αλλά ήταν και
εξαιρετικά δύσκολο έως και αδύνατο να προσκομίσουν τις βεβαιώσεις από τον
ασφαλιστικό φορέα που λαμβάνουν τα μικροποσά αυτών των συντάξεων
(περιορισμός-απαγόρευση κυκλοφορίας, μη ύπαρξη και αδυναμία χρήσης διαδικτύου
από τα άτομα, απώλεια των βεβαιώσεων των ασφαλιστικών οργανισμών κ.ο.κ.) στις
υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ, προκειμένου να αποδείξουν ότι ορθώς ελάμβαναν το επίδομα
αυτό επί σειρά ετών και μετά από επαναλαμβανόμενους ελέγχους που ήδη
έχουν διενεργηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες Πρόνοιας των Περιφερειών και των
Δήμων που είχαν την ευθύνη χορήγησης αυτών των επιδομάτων την τελευταία 8ετία
μέχρι το 2019. Τόσο οι υπηρεσίες του Υπουργείου όσο και η τότε αρμόδια
Υφυπουργός Εργασίας κυρία Μιχαηλίδου δήλωσαν και παραδέχτηκαν ότι πρόκειται για
μία λάθος απόφαση και ότι θα υπήρχε άμεση αποκατάσταση, πλην όμως μέχρι σήμερα
κάτι τέτοιο δεν έχει πραγματοποιηθεί. Άλλωστε, με την υπ’ αριθμ.
Δ12α/Γ.Π.οικ./41349/2023 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2608/Β/21-4-2023), τα
άτομα που πάσχουν από νοητική υστέρηση, παρότι λαμβάνουν σύνταξη θανόντος
γονέως, δικαιούνται -και ορθώς- ολόκληρο το προνοιακό επίδομα Σοβαρής και
Βαριάς Νοητικής Υστέρησης. Το αυτό επιθυμούμε να ισχύσει και για τους έχοντες
ποσοστό οπτικής αναπηρία 80% και άνω ακόμα και αν λαμβάνουν μέρος της σύνταξης
θανόντος γονέως.
3)
Είναι αδήριτη ανάγκη στο πιλοτικό πρόγραμμα χρηματοδότησης του Προσωπικού
Βοηθού να αυξηθεί το ποσοστό του 5% που αφορά μεταξύ άλλων και τα άτομα με
οπτική αναπηρία και να δοθεί προτεραιότητα στις περιπτώσεις που υπάρχει στην
ίδια οικογένεια ζευγάρι τυφλών ή γονέας και παιδί με οπτική αναπηρία.
Επισημαίνεται ότι το ως άνω ποσοστό 5% δεν αφορά μόνο δύο κατηγορίες, τυφλούς
και κωφούς, αλλά αφορά και τυφλοκωφούς και ως εκ τούτου επιβάλλεται να αυξηθεί
το ανωτέρω ποσοστό, δεδομένου ότι σε διαφορετική περίπτωση οι ωφελούμενοι για
την κατηγορία μας θα είναι απειροελάχιστοι. Επίσης, είναι απαράδεκτο ο θεσμός
του Προσωπικού Βοηθού να αφορά άτομα μέχρι 65 ετών, διότι όπως είναι γνωστό οι
άνθρωποι της τρίτης ηλικίας ακόμα κι όταν δεν είναι τυφλοί χρήζουν βοηθείας. Ως
εκ τούτου, απαιτείται να εξαλειφθεί το ηλικιακό όριο των 65 ετών από τις
προϋποθέσεις για την υποβολή αίτησης ένταξης στο σχετικό πρόγραμμα.
4)
Επιβάλλεται η τροποποίηση του απαρχαιωμένου Οργανισμού του Κέντρου Εκπαίδευσης
και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.), που εδρεύει στην Καλλιθέα Αττικής και
διατηρεί παράρτημα στη Θεσσαλονίκη, καθώς και η αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης
περιουσίας που διαθέτει. Οι ως άνω ενέργειες θα καταστήσουν δυνατή την
απρόσκοπτη λειτουργία του, η οποία δυσχεραίνεται λόγω της έλλειψης μιας σειράς
καίριων οργανικών θέσεων, που θα απαντούν στις σύγχρονες απαιτήσεις και ανάγκες
των τυφλών της Χώρας. Να σημειώσουμε ότι η πρότασή μας για αλλαγή του
Οργανισμού του Κέντρου έχει κατατεθεί επανειλημμένως από το 1985, χωρίς
αποτέλεσμα.
5)
Λήψη μέτρων για την ουσιαστική προώθηση αναδοχής ή υιοθεσίας παιδιών με
αναπηρία και εξόδου τους το συντομότερο δυνατόν από τα ιδρύματα, πχ επιπλέον
χορήγηση ποσών στους αναδόχους ή θετούς γονείς, για την κάλυψη των καταφανώς
επιπλέον αναγκών των παιδιών με αναπηρία. Είναι γνωστό ότι οι τυφλοί, οι
κωφοί, οι κινητικά ανάπηροι κ.λπ. αποκτούν βιολογικά παιδιά, τα οποία είναι
απολύτως ικανοί να φροντίσουν για τη σωματική και ψυχοσυναισθηματική τους
υγεία, και ουδείς διανοείται να το αμφισβητήσει. Θεωρούμε ότι είναι εξίσου
ικανοί να φέρουν εις πέρας τα καθήκοντα που απορρέουν από μία τυχόν αναδοχή ή
υιοθεσία. Ως εκ τούτου, δε θα πρέπει λόγω της αναπηρίας τους να αποκλείονται
από την αναδοχή και υιοθεσία και μη αναπήρων παιδιών.
6)
Δυστυχώς οι φόβοι για την επώδυνη απώλεια πολύτιμης περιουσίας για τους τυφλούς
επαληθεύονται. Η Ομοσπονδία και ο Σύνδεσμος, παρακολουθώντας από κοντά τη
λειτουργία του Ιδρύματος της «Λασκαριδείου Στέγης», που στεγάζεται επί της οδού
Βασιλέως Αλεξάνδρου 14 στο Μαρούσι από το 1938, και διαπιστώνοντας ότι η
Διοίκηση του Συλλόγου Φίλων των Τυφλών ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΣΚΑΡΙΔΟΥ, στον οποίο ανήκει το
ακίνητο καθώς και όλη η υπόλοιπη ακίνητη περιουσία που δόθηκε με σκοπό την
περίθαλψη άπορων τυφλών γυναικών, δεν είχε την ειλικρινή πρόθεση να συνεχίσει
το έργο του Ιδρύματος, προσπαθήσαμε με κάθε πρόσφορο τρόπο να παρέμβουμε υπέρ
των τροφίμων του. Ωστόσο, κάθε πρόταση συνεργασίας με τον πιο πάνω Σύλλογο
αποκρούστηκε αβάσιμα και αδικαιολόγητα, ενώ παράλληλα δεν μπόρεσε ούτε η
Πολιτεία να δώσει καμιά θετική λύση στα οικονομικά, και όχι μόνο, αδιέξοδα που
παρουσιάστηκαν. Έτσι, μοιραία το Δ.Σ. του Συλλόγου Φίλων των Τυφλών ΕΙΡΗΝΗ
ΛΑΣΚΑΡΙΔΟΥ έκλεισε προ δεκαετίας αιφνιδιαστικά το Ίδρυμα, αποκλείοντας τις
λίγες τροφίμους του και δήλωσε αδυναμία συνέχισης της λειτουργίας του,
αρνούμενοι και πάλι οποιαδήποτε επαφή με τους φορείς μας, ενώ σήμερα δεν
είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ούτε τις προθέσεις της Διοίκησης του Ιδρύματος,
αλλά ούτε και τις ενέργειες που έχουν γίνει και το καθεστώς που διέπει σήμερα
τη Λασκαρίδειο Στέγη και αν έχει παραχωρηθεί εντέλει στο Δήμο Αμαρουσίου. Σε
κάθε περίπτωση διαπιστώνουμε ότι παραβιάζεται κατάφωρα η βούληση της διαθέτιδος
και απαιτούμε να εξευρεθεί τρόπος το εν λόγω Ίδρυμα να αξιοποιηθεί προς όφελος
των τυφλών.
Κυρία Υπουργέ, πέραν του ότι έκλεισε μία μοναδική στο είδος
της μονάδα για τυφλές γυναίκες, αντιμετωπίσαμε επιτυχώς το φθηνό ξεπούλημα με
ασφυκτικές και αλλεπάλληλες πιέσεις των φορέων μας προς τους αρμόδιους, οι
οποίες είχαν ως αποτέλεσμα τη ματαίωση του πλειστηριασμού ενός αναντικατάστατου
ακινήτου εντός του αστικού δικτύου της Αττικής (σημειώνουμε ότι πέραν του
κτίσματος συνολικής επιφάνειας 1.024 τ.μ., το οικόπεδο είναι συνολικής έκτασης
3 σχεδόν στρεμμάτων). Σε αυτόν τον προνομιακό χώρο ονειρευτήκαμε να στεγαστούν
σημαντικές υπηρεσίες για τους τυφλούς, ιδίως για την τρίτη ηλικία, στους
κόλπους λειτουργίας του ΚΕΑΤ και με τη στήριξη φυσικά του Υπουργείου Κοινωνικής
Συνοχής και Οικογένειας.
Είναι αδήριτη ανάγκη το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και
Οικογένειας να παρέμβει σε συνεργασία με το Δήμο Αμαρουσίου και τους επίσημους
φορείς της τυφλότητας, ώστε να εξευρεθεί μια μόνιμη και προς όφελος των τυφλών
λύση για την αξιοποίηση της συγκεκριμένης περιουσίας.
7)
Ευτυχώς έγινε κατανοητό από την Κυβέρνηση το αίτημά μας για μη χορήγηση του
προνοιακού επιδόματος τυφλότητας από τον ΟΠΕΚΑ με προπληρωμένη ψηφιακή κάρτα,
άλλα μέσω κατάθεσης στον τραπεζικό μας λογαριασμό. Θα επιθυμούσαμε, όταν
πρόκειται για δικαιούχο με οπτική αναπηρία, και τα λοιπά τυχόν επιδόματα που
δικαιούται από τον ΟΠΕΚΑ, όπως επίδομα παιδιού κ.λπ. να χορηγούνται και αυτά
μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό και όχι με προπληρωμένη ψηφιακή κάρτα,
καθώς επίσης και αύξηση κατά 50% τόσο των εισοδηματικών κριτηρίων των
δικαιούχων των εκάστοτε επιδομάτων, όσο και του ποσού του χορηγουμένου
επιδόματος.
8)
Όλες οι κατηγορίες ατόμων με οπτική αναπηρία δικαιούνται voucher κοινωνικού
τουρισμού μέσω διαφόρων προγραμμάτων, είτε ως εργαζόμενοι, είτε ως άνεργοι,
είτε ως συνταξιούχοι πρώην Ο.Α.Ε.Ε., είτε ως συνταξιούχοι πρώην Ο.Γ.Α. Ωστόσο,
οι συνταξιούχοι τυφλοί που δεν υπάγονται στις παραπάνω κατηγορίες και
προέρχονται από μισθωτές υπηρεσίες Δημοσίου, πρώην ΔΕΚΟ κ.λπ. είναι οι μόνοι
που στερούνται αυτού του δικαιώματος. Παρακαλούμε να μεριμνήστε με τους
αρμόδιους φορείς για την επέκταση του δικαιώματος και σε αυτή την κατηγορία,
καθώς επίσης και για τη λήψη voucher και για σύνοδο όλων των ατόμων με οπτική
αναπηρία που λαμβάνουν κοινωνικό τουρισμό με οποιαδήποτε ιδιότητα. Επίσης,
αύξηση κατά 50% των εισοδηματικών κριτήριων των δικαιούχων voucher κοινωνικού
τουρισμού με οπτική αναπηρία.
9)
Λόγω της ευνοϊκής νομοθεσίας, πολλά άτομα με οπτική αναπηρία συνταξιοδοτούνται
σε ηλικία κατά την οποία έχουν ανήλικα παιδιά. Εξαιτίας όμως της αναπηρίας
τους, δεν είναι εύκολο να τα συνοδεύσουν ή να πληρώσουν για εξωσχολικές
απογευματινές δραστηριότητες, αλλά ως συνταξιούχοι δεν έχουν δικαίωμα, λόγω των
προϋποθέσεων που τίθενται, να λάβουν voucher προκειμένου τα παιδιά τους να
μετάσχουν σε προγράμματα Κέντρων Δημιουργικής Απασχόληση (ΚΔΑΠ), ούτε σε
βρεφικούς, βρεφονηπιακούς ή παιδικούς σταθμούς, γεγονός που είναι ωστόσο
απαραίτητο για την ομαλή κοινωνικοποίηση των παιδιών αυτής της ηλικίας. Για το
λόγο αυτό παρακαλούμε, σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς, να
μεριμνήσετε, ώστε οι συνταξιούχοι γονείς με οπτική αναπηρία να δικαιούνται
vouchers των ως άνω προγραμμάτων.
Με την ελπίδα ότι θα ανταποκριθείτε άμεσα στο αίτημά μας για
ορισμό συνάντησης, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ.
Ο Πρόεδρος
Νικόλαος Γιαλλούρης
Η Γενική Γραμματέας
Παρασκευή Τσαβαλιά
Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.
Ο Πρόεδρος
Δημήτριος Σηφάκης
Η Γενική Γραμματέας
Θεοδώρα Φαρδέλ