Απαντήσεις στην ερώτηση του Βασίλειου Κοτίδη, βουλευτή
Ημαθίας της Ελληνικής Λύσης προς τον τον κ. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής
Ασφάλισης, τον κ. Υπουργό Υγείας και την κ. Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και
Οικογένειας με θέμα: «Ανάγκη για μη δέσμευση ορίου ηλικίας προκειμένου για την
συνταξιοδότηση του γονέα ΑμεΑ, για χορήγηση επιδόματος στους γονείς ΑμεΑ, για
απελευθέρωση της δυνατότητας παράλληλης συμμετοχής των ΑμεΑ σε πρόγραμμα δομής,
τόσο κατά τις πρωινές, όσο και κατά τις απογευματινές ώρες και για αύξηση του
νοσηλίου συμμετοχής σε ΚΔΗΦ & ΚΔΑΠ των περιπτώσεων βαριάς αναπηρίας
Απάντηση του υπουργού Υγείας:
Αθήνα, 23-10-2023
Αρ. Πρωτ.: 45882
ΘΕΜΑ: Απάντηση σε ερώτηση Βουλευτή
Απαντώντας στην με αρ. 502/31-8-2023 ερώτηση, που κατατέθηκε
στη Βουλή των Ελλήνων από το Βουλευτή κ. Β. Κοτίδη, σχετικά με θέματα ΑΜΕΑ, στο
πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου μας, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. κατά την έναρξη λειτουργίας του σύμφωνα με τον
ιδρυτικό του Νόμο 3918/2011 (ΦΕΚ 31/Α’/2.3.2011), ως καθολικός διάδοχος των
κλάδων υγείας των εντασσόμενων σε αυτόν Ασφαλιστικών Ταμείων και Φορέων
περίθαλψης, διαχειρίζεται τους παρόχους υγείας με τον τρόπο που αποζημιώνονταν
κατά το χρόνο υπαγωγής τους στον Οργανισμό, ενώ οι παρεχόμενες υπηρεσίες είναι
οι προβλεπόμενες στον εκάστοτε ισχύοντα Ενιαίο Κανονισμό Παροχής Υπηρεσιών
Υγείας και τις σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις.
Με βάση το ανωτέρω πλαίσιο και εν ισχύ του Ε.Κ.Π.Υ. του
Ε.Ο.Π.Υ.Υ., (αρ.ΕΑΛΕ/Γ.Π.80157/1.11.2018 (ΦΕΚ 4898/Β’/2018) ΚΥΑ) – ειδικότερα
δε, σε εφαρμογή του άρθρου 29 – Κέντρα Διημέρευσης-Ημερήσιας Φροντίδας
(Κ.Δ.-Η.Φ.) και της υπ’ αριθμ. Δ12γ/ΓΠ49481/18-5-2023 (3290, Β’) ΚΥΑ, ο
Ε.Ο.Π.Υ.Υ. αποζημιώνει τα ποσά που καθορίζονται με σχετικές διατάξεις, όπως
αυτές ισχύουν κάθε φορά, από την έναρξη λειτουργίας του.
Στο άρθρο 4 του ΕΚΠΥ του ΕΟΠΥΥ προβλέπεται ότι «Για τις
παροχές σε είδος, στο πλαίσιο του παρόντος ΕΚΠΥ (ιατρικών ή άλλων θεραπευτικών
πράξεων, διαγνωστικών εξετάσεων, νοσηλίων, φαρμάκων, σκευασμάτων ειδικής
διατροφής για θεραπευτικούς σκοπούς, αναλωσίμων υγειονομικών υλικών κ.λπ.), ο
Οργανισμός δύναται να αποζημιώνει τους συμβεβλημένους παρόχους υπηρεσιών υγείας
σύμφωνα με σύμβαση που συνάπτουν και υπογράφουν τα δύο μέρη, η οποία προκύπτει
από διαδικασία διαπραγμάτευσης με την Ε.Δ. του ΕΟΠΥΥ και επικυρώνεται από το
Δ.Σ. του Οργανισμού».
Στο άρθρο 29 του ΕΚΠΥ του ΕΟΠΥΥ προβλέπεται ότι «ο ΕΟΠΥΥ για
την παροχή φροντίδας σε άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), συμβάλλεται με Κέντρα
Διημέρευσης-Ημερήσιας Φροντίδας (Κ.Δ.-Η.Φ.) δημόσια και ιδιωτικά.
Στο άρθρο 65 του νόμου 4931/2022 προβλέπεται ότι «Η παροχή
υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας με φορείς που συμβάλλονται με τον ΕΟΠΥΥ δύνανται
να χρηματοδοτούνται από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με
μεταβίβαση πιστώσεων προς τον ΕΟΠΥΥ».
Επιπροσθέτως, στην ΚΥΑ ΔΙ2γ/ΓΠ49481 (ΦΕΚ 3290/Β/18-5-2023),
με θέμα «Καθορισμός των προϋποθέσεων και της διαδικασίας χορήγησης αποζημίωσης
Κέντρων Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας για την παροχή υπηρεσιών κοινωνικής
φροντίδας σε άτομα με αναπηρία για το έτος 2023» καθορίζονται επακριβώς: α) οι
δικαιούχοι, β) οι ωφελούμενοι, γ) οι χρηματοδοτούμενες υπηρεσίες καθώς και δ) η
Ημερήσια Αποζημίωση των Κέντρων Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας (για Ημερήσια
Φροντίδα έως οκτώ (8) ώρες, η αποζημίωση ανέρχεται σε 40 ευρώ, για Ημερήσια
Φροντίδα άνω των οκτώ (8) ωρών, η αποζημίωση ανέρχεται σε 50 ευρώ).
Τα Κέντρα Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας, ως Φορείς
Κοινωνικής Φροντίδας, εποπτεύονται από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και
Οικογένειας της Ελλάδας. Το θεσμικό πλαίσιο, η αναπροσαρμογή νοσηλίου/τροφείου
καθώς και η οποιαδήποτε αλλαγή του τρόπου υπολογισμού αποζημίωσης απαιτεί
νομοθετική πρωτοβουλία του αρμόδιου Υπουργείου.
Επισημαίνεται δε ότι ο Οργανισμός δεν έχει εκδώσει καμία
οδηγία- εγκύκλιο, με την οποία να απαγορεύει την παράλληλη παρακολούθηση
προγράμματος ΚΔΗΦ και ΚΔΑΠ σε παιδιά ΑΜΕΑ. Άλλωστε, ο Οργανισμός δεν
αποζημιώνει παροχές σε ΚΔΑΠ, καθώς δεν προβλέπεται στον Κανονισμό Παροχής
Υπηρεσιών Υγείας.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΙΔΗΣ
Απάντηση του υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης:
Αθήνα
Αριθ. Eσωτ. Πρωτ.: 527
ΘΕΜΑ: Ανάγκη για μη δέσμευση ορίου ηλικίας προκειμένου για
την συνταξιοδότηση του γονέα ΑμεΑ, για χορήγηση επιδόματος στους γονείς ΑμεΑ,
για απελευθέρωση της δυνατότητας παράλληλης συμμετοχής των ΑμεΑ σε πρόγραμμα
δομής, τόσο κατά τις πρωινές, όσο και κατά τις απογευματινές ώρες και για
αύξηση του νοσηλίου συμμετοχής σε ΚΔΗΦ και ΚΔΑΠ των περιπτώσεων βαριάς
αναπηρίας.
ΣΧΕΤ: Η αρ. πρωτ. 502/31-8-2023 Ερώτηση.
Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης, που κατατέθηκε στη Βουλή
από το βουλευτή κ. Βασίλειο Κοτίδη και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του
Υπουργείου μας όσον αφορά το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης που τέθηκε με τις
διατάξεις του ν. 4336/2016 για τους ασφαλισμένους του ιδιωτικού τομέα που είναι
γονείς ΑμεΑ, σας πληροφορούμε τα εξής:
Με τις διατάξεις του άρθρου 37 του ν.3996/2011 (Α΄170), που
αντικατέστησαν την παρ.4 του άρθρ.5 του ν.3232/2004 (Α΄48) όπως ίσχυε,
προβλεπόταν ότι οι ασφαλισμένοι/νες σε φορείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης
αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης γονείς αγάμων
ατόμων με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα
λόγω γήρατος με τη συμπλήρωση 7.500 ημερών εργασίας ή 25ετή πραγματικό
συντάξιμο χρόνο, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας και ανεξαρτήτως ημερομηνίας πρώτης
ασφάλισης (παλαιοί και νέοι ασφαλισμένοι), εφόσον πληρούσαν και τις λοιπές
ειδικές προϋποθέσεις που ο σχετικός νόμος όριζε.
Όμως με την υποπαράγραφο Ε3 της παραγράφου Ε του άρθρου 2
του ν. 4336/2015 (Α΄94) και την αριθ.Φ11321/οικ.47523/1570/23.10.2015 Υ.Α
(Β΄2311) που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση των σχετικών διατάξεων, θεσπίστηκε για
πρώτη φορά από 19.08.2015 και μετά ως όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για την ως
άνω κατηγορία ασφαλισμένων το 55ο έτος το οποίο σταδιακά αυξανόταν μέχρι το 62ο
έτος, το οποίο και ισχύει για θεμελίωση από 01.01.2022 και εφεξής.
Επισημαίνεται ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις είναι ειδικού
δικαίου, αφορούν συνταξιοδότηση κατά παρέκκλιση του γενικού νομοθετικού
πλαισίου και έχουν θεσπιστεί για τη προστασία της οικογένειας αλλά και των
ατόμων με αναπηρία, σύμφωνα με τη σχετική επιταγή του Συντάγματος, δεδομένου
ότι πρόκειται για άτομα που χρήζουν ειδικής κοινωνικής μέριμνας, ούτως ώστε να
επιχειρείται η εστίαση της προνομιακής δυνατότητας συνταξιοδότησης στις
περιπτώσεις εκείνες όπου υπάρχει πραγματική ανάγκη στήριξης και προστασίας των
ατόμων με αναπηρία.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ