Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου 2023

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ και επιστολή Ε.Σ.Α.μεΑ.: Συνεχίζεται ο Γολγοθάς των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών με αναπηρία και των εκπαιδευτικών γονέων τέκνων με αναπηρία

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ και επιστολή Ε.Σ.Α.μεΑ.: Συνεχίζεται ο Γολγοθάς των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών με αναπηρία και των εκπαιδευτικών γονέων τέκνων με αναπηρία

Αθήνα: 28.09.2023

Αρ. Πρωτ.:           1488

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ε.Σ.Α.μεΑ.: Συνεχίζεται ο Γολγοθάς των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών με αναπηρία και των εκπαιδευτικών γονέων τέκνων με αναπηρία

Συνεχίζονται και αυτή τη σχολική χρονιά τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νεοδιοριζόμενοι (αναπληρωτές και μόνιμοι) εκπαιδευτικοί με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, αλλά και εκπαιδευτικοί γονείς ή νόμιμοι κηδεμόνες ατόμων με βαριές αναπηρίες, αναφορικά με τις τοποθετήσεις τους σε σχολικές δομές. Η ΕΣΑμεΑ τα επισημαίνει με επιστολή της στον υπουργό Παιδείας Κ. Πιερρακάκη.

Νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικοί με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, εκπαιδευτικοί που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία (γονείς ή νόμιμοι κηδεμόνες), συνεχίζουν να είναι υποχρεωμένοι να παραμείνουν στον τόπο διορισμού τους για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 2 σχολικών ετών, πριν ζητήσουν μετάθεση, πάρα τις διαμαρτυρίες του αναπηρικού κινήματος τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με το άρθρο 42 του Ν.4722/20, οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης και εφόσον διαθέτουν πιστοποιητικό αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ, δύνανται να αποσπώνται, πλην όμως τα έτη της απόσπασης δεν υπολογίζονται στα απαιτούμενα 2 έτη με τα οποία κατοχυρώνουν δικαίωμα μετάθεσης.

Η προαναφερόμενη ρύθμιση δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, αλλά και στους εκπαιδευτικούς που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριές αναπηρίες:

• ΠΩΣ θα κάνει τις τακτικές μεταγγίσεις του ένας εκπαιδευτικός με θαλασσαιμία εάν τοποθετηθεί σε απομακρυσμένο μέρος, μακριά από την ΕΞΙΔΕΙΚΕΥΜΕΝΗ μονάδα που τον παρακολουθεί;

• ΠΩΣ θα υπηρετήσουν εκπαιδευτικοί με χρόνια πάθηση μακριά από την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη;

• ΠΩΣ θα αντιμετωπιστούν οι δυσμενείς επιπτώσεις που προκύπτουν στη ζωή παιδιών με βαριές αναπηρίες που θα απομακρυνθούν από το οικείο περιβάλλον τους και τις δομές που παρακολουθούν εξειδικευμένα προγράμματα αποκατάστασης ή/και διημέρευσης-ημερήσιας φροντίδας εξαιτίας της τοποθέτησης των εκπαιδευτικών γονέων ή κηδεμόνων τους σε άλλες απομακρυσμένες περιοχές, που στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν υπάρχουν αντίστοιχων υπηρεσιών δομές κ.ο.κ.;

Επιπλέον, με την παρ. 5 του άρθρου 62 που Ν.4589/2019, οι γονείς–εκπαιδευτικοί μπορούν να πάρουν μόνο απόσπαση και όχι μετάθεση, αγνοώντας προφανώς ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τέκνα τους με αναπηρίες ή/και χρόνιες παθήσεις, δε διαρκούν μόνο για ένα έτος.

Επιπρόσθετα και με την Υ.Α 104627/ΓΔ5/10-08-2020, που αφορά στις τοποθετήσεις των αναπληρωτών, για τους εκπαιδευτικούς που είναι γονείς ή έχουν στην φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία, δεν λαμβάνεται υπόψη καθόλου η αναπηρία του προστατευόμενου τέκνου-ατόμου με βαριά αναπηρία ή και χρόνια πάθηση.

Η σταδιακή κατάργηση όλων των ευεργετικών διατάξεων που είχαν προβλεφθεί, στο πλαίσιο των εύλογων προσαρμογών στην εργασία- για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εν λόγω κατηγορίες εκπαιδευτικών στις τοποθετήσεις τους σε σχολικές δομές, οι οποίες τους προστάτευαν ώστε να μην τοποθετούνται σε απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα μέρη, διευκολύνοντάς τους στην άσκηση των καθηκόντων τους στην εκπαίδευση, έχει επιφέρει τεράστια προβλήματα και δυσκολίες στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία, αλλά και στην οικογενειακή τους ζωή και καθημερινότητα και έχει τους έχει οδηγήσει σε απόγνωση.

Επιπρόσθετα, παρατηρείται πανσπερμία νομοθετικών διατάξεων, οι οποίες ισχύουν για τις τοποθετήσεις, τις αποσπάσεις και τις μεταθέσεις, ανάλογα με την κατηγορία αναπηρίας ή και τα ποσοστά αναπηρίας, με αποτέλεσμα για κάποιες κατηγορίες αναπηρίας να ισχύουν διαφορετικές ρυθμίσεις στις αποσπάσεις και διαφορετικές στις μεταθέσεις.

Το κείμενο της επιστολής:

Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Αθήνα: 27.09.2023

Αρ. Πρωτ.:        1477

ΠΡΟΣ:    κ. Κ. Πιερρακάκη, Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

ΚΟΙΝ:    «Πίνακας Αποδεκτών»

ΘΕΜΑ:  «Ζητείται λύση στα σοβαρά ζητήματα που αντιμετωπίζουν νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, εκπαιδευτικοί γονείς/ κηδεμόνες ατόμων με βαριές αναπηρίες στις τοποθετήσεις τους σε σχολικές δομές.»

Κύριε Υπουργέ,

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) αποτελεί την τριτοβάθμια Οργάνωση των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους στη χώρα και αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.

Κύρια αποστολή της είναι η καταπολέμηση των διακρίσεων σε βάρος των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους και η προώθηση, προστασία και απόλαυση των ανθρωπίνων και συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τους. Όσον αφορά στα ανθρώπινα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, αυτά κατοχυρώνονται με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες που η χώρα μας μαζί με το Προαιρετικό της Πρωτόκολλο επικύρωσε με τον Ν. 4074/2012.

Με το παρόν θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τα σοβαρά ζητήματα που αντιμετωπίζουν νεοδιοριζόμενοι (αναπληρωτές και μόνιμοι) εκπαιδευτικοί με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, αλλά και εκπαιδευτικοί γονείς ή νόμιμοι κηδεμόνες ατόμων με βαριές αναπηρίες, αναφορικά με τις τοποθετήσεις τους σε σχολικές δομές.

Έχουμε γίνει αποδέκτες διαμαρτυριών από νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικούς με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, καθώς και από εκπαιδευτικούς που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία (γονείς ή νόμιμοι κηδεμόνες), οι οποίοι, σύμφωνα με το άρθρο 62 του ν.4589/2019, είναι υποχρεωμένοι να παραμείνουν στον τόπο διορισμού τους για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 2 σχολικών ετών, πριν ζητήσουν μετάθεση.

Σύμφωνα με το άρθρο 42 του Ν.4722/20, οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης και εφόσον διαθέτουν πιστοποιητικό αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ, δύνανται να αποσπώνται, πλην όμως τα έτη της απόσπασης δεν υπολογίζονται στα απαιτούμενα 2 έτη με τα οποία κατοχυρώνουν δικαίωμα μετάθεσης.

Η προαναφερόμενη ρύθμιση έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, αλλά και στους εκπαιδευτικούς που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριές αναπηρίες, διότι δεν εξασφαλίζει πως, επί παραδείγματι, θα κάνει τις τακτικές μεταγγίσεις του ένας εκπαιδευτικός με θαλασσαιμία εάν τοποθετηθεί σε απομακρυσμένο μέρος, μακριά από την εξιδεικευμένη μονάδα που τον παρακολουθεί ή χωρίς να ενδιαφερθεί πως θα υπηρετήσουν εκπαιδευτικοί με χρόνια πάθηση μακριά από την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη ή για τις δυσμενείς επιπτώσεις που προκύπτουν στη ζωή παιδιών με βαριές αναπηρίες που θα απομακρυνθούν από το οικείο περιβάλλον τους και τις δομές που παρακολουθούν εξειδικευμένα προγράμματα αποκατάστασης ή/και διημέρευσης-ημερήσιας φροντίδας εξαιτίας της τοποθέτησης των εκπαιδευτικών γονέων ή κηδεμόνων τους σε άλλες απομακρυσμένες περιοχές, που στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν υπάρχουν αντίστοιχων υπηρεσιών δομές κ.ο.κ.

Επιπλέον, με την παρ. 5 του άρθρου 62 που Ν.4589/2019, οι γονείς–εκπαιδευτικοί μπορούν να πάρουν μόνο απόσπαση και όχι μετάθεση, αγνοώντας προφανώς ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τέκνα τους με αναπηρίες ή/και χρόνιες παθήσεις, δε διαρκούν μόνο για ένα έτος.

Επιπρόσθετα και με την Υ.Α 104627/ΓΔ5/10-08-2020, που αφορά στις τοποθετήσεις των αναπληρωτών, για τους εκπαιδευτικούς που είναι γονείς ή έχουν στην φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία, δεν λαμβάνεται υπόψη καθόλου η αναπηρία του προστατευόμενου τέκνου-ατόμου με βαριά αναπηρία ή και χρόνια πάθηση.

Η σταδιακή κατάργηση όλων των ευεργετικών διατάξεων που είχαν προβλεφθεί, στο πλαίσιο των εύλογων προσαρμογών στην εργασία- για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εν λόγω κατηγορίες εκπαιδευτικών στις τοποθετήσεις τους σε σχολικές δομές, οι οποίες τους προστάτευαν ώστε να μην τοποθετούνται σε απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα μέρη, διευκολύνοντάς τους στην άσκηση των καθηκόντων τους στην εκπαίδευση, έχει επιφέρει τεράστια προβλήματα και δυσκολίες στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία, αλλά και στην οικογενειακή τους ζωή και καθημερινότητα και έχει τους έχει οδηγήσει σε απόγνωση.

Επιπρόσθετα, παρατηρείται πανσπερμία νομοθετικών διατάξεων, οι οποίες ισχύουν για τις τοποθετήσεις, τις αποσπάσεις και τις μεταθέσεις, ανάλογα με την κατηγορία αναπηρίας ή και τα ποσοστά αναπηρίας, με αποτέλεσμα για κάποιες κατηγορίες αναπηρίας να ισχύουν διαφορετικές ρυθμίσεις στις αποσπάσεις και διαφορετικές στις μεταθέσεις.

Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημάνουμε για ακόμη μία φορά την ανάγκη για αναμόρφωση και επικαιροποίηση του αναχρονιστικού Π.Δ. 50/1996, το οποίο διέπει το σύστημα μεταθέσεων, αποσπάσεων εκπαιδευτικών με αναπηρίες και εκπαιδευτικών που είναι γονείς ατόμων με αναπηρία, το οποίο χρονολογείται από το 1996 και το οποίο μερικώς προστάτευε μία μερίδα εκπαιδευτικών με αναπηρίες ή/και χρόνιες παθήσεις.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το Κ.Ε.Σ.Υ. στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του εν λόγω προεδρικού διατάγματος, είχε ζητήσει από  το 2016 από το Υπουργείο Παιδείας την εφαρμογή της υπ’ αριθ. 4 Απόφασης της 256ης/24.06.2016 Ολομέλειάς του για την τροποποίηση των διατάξεων που Π.Δ. 50/96 ώστε για λόγους ισονομίας και ισότητας, να συμπεριληφθούν και άλλες κατηγορίες αναπηρίας στην ευνοϊκή αυτή ρύθμιση, χωρίς ακόμα να έχει γίνει δεκτή (!).

Στο Π.Δ. 50/1996, δεν συμπεριλαμβάνονται κατηγορίες αναπηρίας όπως τυφλοί ή κωφοί, πάσχοντες από κυστική ίνωση, αλλά ακόμα και οι πάσχοντες από σκλήρυνση κατά πλάκας, οι οποίοι συμπεριλαμβάνονται, πρέπει να καταστούν παραπληγικοί ή τετραπληγικοί για να κάνουν χρήση της ρύθμισης. Εύκολα γίνεται αντιληπτό από τα προαναφερόμενα ότι χρειάζεται άμεση αναμόρφωση και επικαιροποίηση το εν λόγω Π.Δ.

Κύριε Υπουργέ,

Ως εκ τούτου ζητάμε άμεσα τον ορισμό συνάντησης μαζί σας και τους αρμόδιους παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να σας εκθέσουμε αναλυτικά τα προαναφερόμενα ζητήματα για την εξεύρεση της καλύτερης δυνατής επίλυσής τους.

Ευελπιστώντας πως θα ανταποκριθείτε θετικά προκειμένου να αποκατασταθεί η αδικία και ταλαιπωρία που υφίστανται οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία και χρόνια πάθηση, αλλά και οι γονείς και νόμιμοι κηδεμόνες ατόμων με βαριές αναπηρίες ή/και χρόνια πάθηση, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.

Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος

Ι. Βαρδακαστάνης

Ο Γεν. Γραμματέας

Β. Κούτσιανος