Ιδιωτικοποιούν και την Παράλληλη Στήριξη: Η αναλγησία ξεσηκώνει τους γονείς
Νίκος Μάστορας
Όσοι έχουν τη δυνατότητα, καλούνται να πληρώσουν ακριβά κάτι
που η πολιτεία όφειλε να τους παρέχει δωρεάν – Για όσους δεν μπορούν, καμία
πρόβλεψη…
Σε κρατική αναλγησία εξελίσσεται η υπόθεση της παράλληλης
στήριξης των παιδιών με ειδικές ανάγκες, καθώς το Υπουργείο Παιδείας
εξακολουθεί να αδιαφορεί για τα προβλήματα των οικογενειών και ιεραρχεί πιο
ψηλά την εξοικονόμηση θέσεων εκπαιδευτικών (…) με αποτέλεσμα να αναγκάζει,
όσους γονείς έχουν αυτή τη δυνατότητα, να πληρώνουν ακριβά για ιδιωτική
παράλληλη στήριξη, αφού η δημόσια είναι εφέτος ελλιπής…
Η πρακτική αυτή, την οποία έχει επισημάνει ήδη πολλές φορές
το alfavita.gr οδηγεί σε απόγνωση πολλές οικογένειες, όπως θα δείτε ακολούθως
στις επιστολές που δημοσιεύουμε και που έχουν ήδη αποσταλεί στο Υπουργείο
Παιδείας, χωρίς να έχουν απαντηθεί.
Οι γονείς μάλιστα, ρωτάνε: «Αν οι ανάγκες των αναπήρων και
μη παιδιών απαξιώνονται και το ίδιο το κράτος καταπατάει το δικαίωμά τους στην
ισότιμη μάθηση, πως θα σταματήσουν να υπάρχουν “Ύπαρχοι”, “μαγαζάτορες”,
“ελεγκτές”, “χούλιγκανς” που δεν θα διστάσουν να δολοφονήσουν τον διαφορετικό
και τον ανάπηρο; Όταν από μικρή ηλικία οι ζωές αυτών των ανθρώπων δεν μετράνε
για τον κρατικό μηχανισμό»
Ακούει ο κ.Πιερρακάκης;
Ούτε τον Οκτώβριο προσλήψεις;
Μάλιστα, αν επιβεβαιωθεί η χθεσινή πληροφορία, ότι τα
ήδη υπάρχοντα κενά στις παράλληλες (όχι τα νέα αιτήματα) δεν θα καλυφθούν στην
επικείμενη β’ φάση προσλήψεων που αναμένεται αρχές Οκτωβρίου, τότε
αντιλαμβάνεται κανείς ότι η κατάσταση οδηγείται στα άκρα.
Να σημειώσουμε, ότι από τη στιγμή που δεν έχει εγκριθεί
παράλληλη στήριξη από το ΚΕΔΑΣΥ ή το αίτημα για παράλληλη στήριξη είναι
εκπρόθεσμο ή, όπως εν προκειμένω, δεν έχει τοποθετηθεί παράλληλη στήριξη ενώ
έχει εγκριθεί, η οικογένεια του μαθητή έχει το δικαίωμα να διαθέσει ιδιωτική
παράλληλη στήριξη ή αλλιώς ειδικό βοηθό ώστε να υποστηρίξει το μαθητή με
αναπηρία ή/και ΕΕΑ. Για τη διάθεση ιδιωτικού Ειδικού Βοηθού, δεν απαιτείται
έγκριση από το ΚΕΔΑΣΥ, απαιτούνται όμως χρήματα και μάλιστα αρκετά… Ακολουθούν
επιστολές γονιών που έλαβε το ΥΠΑΙΘΑ.
Η επιστολή των γονιών από 3 σχολεία της Αθήνας
Σύμφωνα με τις διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008
(Α΄199) σχετικά με την Παράλληλη Στήριξη– συνεκπαίδευση, που απέστειλε το
ΥΠΑΙΘΑ στα τέλη Αυγούστου σε όλα τα σχολεία, επιβεβαιώνεται και διευρύνεται η
πολιτική του μοιράσματος των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης σε δυο ή και
περισσότερους/ες μαθητές-τριες, ακυρώνοντας στην πράξη τις διαγνώσεις των
ΚΕΔΑΣΥ και υποβαθμίζοντας τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών/τριών που τη
δικαιούνται αλλά και ολόκληρης της τάξης τους.
Έτσι λοιπόν στο 47ο Νηπιαγωγείο Αθηνών για 3 εγκρίσεις
στείλατε 1 δασκάλα παράλληλης (σε προχωρημένη εγκυμοσύνη, άρα σύντομα
χρειάζεται αντικαταστάτη/τρια) και με την οδηγία να εξυπηρετεί τις αντίστοιχες
ανάγκες και για το 49ο νηπιαγωγείο όπου υπάρχει 1 νήπιο που χρειάζεται εκπαιδευτικό
παράλληλης . Οπότε εδώ έχουμε 1 παράλληλη για 2 σχολεία και 4 παιδιά με
επίσημες διαγνώσεις. Δηλαδή ούτε καν 1 δασκάλα για 3 παιδιά, αλλά μια δασκάλα
για όσα…
Στην ίδια γειτονιά (Α, Πετράλωνα), στο 73ο Δημοτικό Αθηνών,
έχουν τοποθετηθεί 2 από τις 5 παράλληλες στηρίξεις που χρειάζονται. Και τα 5
παιδιά σε διαφορετικές τάξεις.
Είναι αυτονόητο ότι ένας/μία δάσκαλος/α δεν φτάνει να
βοηθήσει αυτά τα παιδιά στην ομαλή ένταξη τους στο σχολικό πλαίσιο, δεν φτάνει
να τα βοηθήσει στο μαθησιακό κομμάτι, δεν φτάνει να μάθει στα υπόλοιπα πως να
συμπεριφέρονται σε αυτά τα παιδιά. Δεν φτάνει να χτίσει την αποδοχή και την
ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ τους, κάτι που θα είχε σαν αποτέλεσμα την μείωση
ρατσιστικών και μισαναπηρικών φαινομένων στον κόσμο των ενηλίκων.
Αν οι ανάγκες των αναπήρων και μη παιδιών απαξιώνονται και
το ίδιο το κράτος καταπατάει το δικαίωμά τους στην ισότιμη μάθηση, πως θα
σταματήσουν να υπάρχουν “Ύπαρχοι”,”μαγαζάτορες”,”ελεγκτές”,”χούλιγκανς” που δεν
θα διστάσουν να δολοφονήσουν τον διαφορετικό και τον ανάπηρο; Όταν από μικρή
ηλικία οι ζωές αυτών των ανθρώπων δεν μετράνε για τον κρατικό μηχανισμό.
Η ερώτηση είναι σαφέστατα ρητορική γιατί η παραπάνω απόφαση
του Υπουργείου Παιδείας είναι σαφής δήλωση, όχι μιας απλής αδιαφορίας, αλλά
μιας πολιτικής απόφασης Καιάδα. Όποια οικογένεια μπορεί ας πληρώσει ιδιωτική
παράλληλη στήριξη…
Και αν η σύνδεση φαντάζει άσχετη, δεν είναι, γιατί η
κοινωνία μας δεν θα σταματήσει να έχει “Αντώνηδες”, “Ζακ”, “Βασίληδες”. Πρέπει
όμως να σταματήσει να έχει “Ύπάρχους” και κάθε λογής ρατσιστές.
Γιατί, επιτέλους, πρέπει να σταματήσει η διαφορετικότητα να
αποτελεί αφορμή για συμπεριφορές που σκοτώνουν. Και αυτό μόνο με αγώνες για
δημόσια, δημοκρατική και συμπεριληπτική Παιδεία μπορεί να γίνει.
Για όλα τα παραπάνω
Απαιτούμε την άμεση πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών
παράλληλης στήριξης, στα παραπάνω σχολεία (47ο και 49ο Νηπιαγωγείο και 73ο
Δημοτικό Δήμου Αθηναίων, σύμφωνα και με τις συνταγματικές επιταγές (άρθρο 2, 4,
5 και 16 του Συντ.) για δημόσια, ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις
παιδεία όλων των μαθητριών-τών.
Οι υπογράφοντες σύλλογοι:
Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων 47ου Νηπιαγωγείου Δ. Αθηνών
Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων 49ου Νηπιαγωγείου Δ. Αθηνών.
Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων 73ου Δημοτικού Σχολείου Δ.
Αθηνών.
Η «κραυγή» μιας μητέρας και εκπαιδευτικού
Η κ.Ε. είναι εκπαιδευτικός αλλά και μητέρα 3 παιδιών και
απέστειλε στο Υπουργείο Παιδείας την ακόλουθη επιστολή:
Ονομάζομαι … και είμαι εκπαιδευτικός στη δευτεροβαθμια.
Είμαι μαμά 3 αγοριών εκ των οποίων τα 2 ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού με
ποσοστό αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ 67%. Με λύπη μου έμαθα ότι ο μικρός μου που θα
πάει φέτος Δ δημοτικού δεν θα ξεκινήσει το σχολείο με παράλληλη στήριξη. Είναι
ένα παιδί με ανασφάλειες και φοβίες ο οποίος μου είπε σήμερα ότι δεν αισθάνεται
έτοιμος για το σχολείο γιατί δεν θα έχει τη δασκάλα του δίπλα του. Φοβάμαι ότι
το παιδί θα κάνει πισωγύρισμα. Το παιδί έχει γνωμάτευση από το ΚΕΔΑΣΥ το οποίο
του έχει δώσει παράλληλη στήριξη για 24 ώρες. Σας παρακαλώ πάρα πολύ να
διορθωθεί η παράλειψη και το παιδί να έχει παράλληλη από τις 12 Σεπτεμβρίου.
Καταλαβαίνω βέβαια ότι αν δεν έχετε αυτιστικό παιδί στο σπίτι σας δεν μπορείτε
να με καταλάβετε, ωστόσο σας ζητώ να δείξετε την ευαισθησία σας απέναντι σε ένα
άτομο με αναπηρία ειδικά σε μια περίοδο που η χώρα μας θρηνεί την απάνθρωπη
συμπεριφορά απέναντι σε ένα άτομο ΑΜΕΑ. Δείξτε την ανθρωπιά σας και στηρίξτε
σωστά όλα τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες.
Το ερώτημα που θέτει η μητέρα και εκπαιδευτικός, είναι το
εξής:
Ποιος κρίνει τη σοβαρότητα μιας γνωμάτευσης ΚΕΔΑΣΥ έναντι
μιας άλλης; Είναι δουλειά ενός διευθυντή, της Πρωτοβάθμιας Διεύθυνσης ή του
υπουργείου Παιδείας;
Το κείμενό της έχει σταλεί στο υπουργείο Παιδείας και πήρε
πρωτόκολλο. Να δούμε αν θα απαντηθεί…
Θα αφήσουν την παράλληλη εκτός β’ φάσης;
Και τι προγραμματίζει το Υπουργείο; Κατά πληροφορίες,
προσλήψεις για ΣΜΕΑΕ και Παράλληλης Στήριξης θα γίνουν αρχές Νοεμβρίου…
Αυτό στην πράξη -εφόσον φυσικά επαληθευτεί, καθώς υπάρχει κι
ένα μικρό ενδεχόμενο να το ξανασκεφτεί το υπουργείο καθώς οι φωνές διαμαρτυρίες
για αναλγησία πληθαίνουν- σημαίνει ότι τα ήδη υπάρχοντα κενά στις παράλληλες
(όχι τα νέα αιτήματα) δεν θα καλυφθούν στην επικείμενη β’ φάση προσλήψεων που
αναμένεται αρχές Οκτωβρίου. Έτσι όμως τα παιδιά που χρειάζονται παράλληλη
στήριξη θα την έχουν το νωρίτερο από Νοέμβριο και πιθανότατα μόλις το 1/3 των
ωρών που κανονικά δικαιούνται…
Τι ισχύει για την Παράλληλη
Η παράλληλη στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με
κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό
πρόγραμμα της τάξης, σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην
περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή
όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του
ΚΕΔΔΥ (ΚΕΔΑΣΥ) – εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών. Στην
τελευταία περίπτωση η στήριξη από ειδικό εκπαιδευτικό μπορεί να γίνεται σε
μόνιμη και προγραμματισμένη βάση.
Την παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο
ΚΕΔΑΣΥ το οποίο με γραπτή γνωμάτευσή του καθορίζει τις ώρες παράλληλης στήριξης
κατά περίπτωση.Ν. 4823/2021, άρθρο 11, παρ. 7,8. «Σκοπός και αρμοδιότητες των
Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης». Επίσης
διατυπώνει τους βασικούς άξονες των Εξατομικευμένων Προγραμμάτων Εκπαίδευσης
(Ε.Π.Ε.) της παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), (όπως
τροποποιήθηκε από το άρθρο 11, παρ. 5 του ν. 4823/2021 και
προστέθηκε με το άρθρο 53 του ν. 4823/2021) σε συνεργασία με την Επιτροπή
Διεπιστημονικής Υποστήριξης ΕΔΥ, τους γονείς ή κηδεμόνες του μαθητή με αναπηρία
ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και τον ίδιο τον μαθητή, όπου αυτό καθίσταται
δυνατόν
Η Παράλληλη Στήριξη υλοποιεί προγράμματα συνεκπαίδευσης
συνδιδασκαλίας και διαφοροποιημένης διδασκαλίας σε σχολική τάξη του γενικού
σχολείου, από εκπαιδευτικό ΕΑΕ. (άρθρο 6 του ν. 3699/2008)
Από την 1.9.2010, η παράλληλη στήριξη – συνεκπαίδευση μπορεί
να παρέχεται και μέσω προγραμμάτων εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για
ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τα οποία
εντάσσονται σε Πράξεις που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από
το Δημόσιο στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), από
εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ 60 και ΠΕ 70 που έχουν τα τυπικά προσόντα
τοποθέτησης στην ΕΑΕ, ΠΕ 61, ΠΕ 71, ΠΕ 02.50, ΠΕ 03.50 και ΠΕ 04.50.
Αν οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί δεν επαρκούν, στα προγράμματα
αυτά μπορεί να συμμετέχουν και οι λοιποί εκπαιδευτικοί των κλάδων ΠΕ 60 και ΠΕ
70, καθώς και εκπαιδευτικοί των κλάδων ΠΕ 02, ΠΕ 03 και ΠΕ 04. ( Όπως
αντικαταστάθηκαν τα δύο τελευταία εδάφια της περίπτωσης β ́ της παραγράφου 1
του άρθρου 6, τα οποία προστέθηκαν με την περίπτωση α ́ της παραγράφου 9 του
άρθρου 26 του ν. 3879/2010 – Α ́ 163, σύμφωνα με το ν. 3966/2011)
Οι ώρες απασχόλησης του εκπαιδευτικού της παράλληλης
στήριξης για έναν μαθητή ορίζονται από το ΚΕΔΑΣΥ και όσον αφορά στον τρόπο
κάλυψης του υποχρεωτικού ωραρίου ορίζεται από τον διευθυντή της σχολικής
μονάδας.
Συχνά οι εκπαιδευτικοί της παράλληλής στήριξης καλούνται να
συμπληρώσουν ώρες σε περισσότερα από ένα σχολεία. Υ.Α. αριθμ. 48275/Δ3/2019 ΦΕΚ
1088/Β/2-4-2019
Πηγή: www.alfavita.gr