Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου
Συνδέσμου Τυφλών προς τους Αρχηγούς Πολιτικών Κομμάτων της Βουλής των Ελλήνων
με θέμα: Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου
Τυφλών για δέσμευση προεκλογικά σε βασικά προβλήματα των τυφλών και των ατόμων
με οπτική αναπηρία.
ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ.ΑΡΙΘΜ. 1890/2005 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ.: 210-5229968 FAX: 210-5229541
e-mail:
eoty@otenet.gr
www.eoty.gr
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ’ΑΡΙΘΜ. 9977/12-12-1932 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ
ΑΘΗΝΩΝ
ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ,
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΕΠΙΤΙΜΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
&
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ & ΤΗΣ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑNΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ: 210-5245001,210-5228333,210-5228365,210-5245578
FAX: 210-5222112
e-mail:
pab@otenet.gr
web site: www.pst.gr
ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.: 980/321
Αθήνα, 26/04/2023
ΤΟΜΕΑΣ: Γραμματείας
Προς: Αρχηγούς Πολιτικών Κομμάτων της Βουλής των Ελλήνων
Κοιν.: 1) Ε.Σ.Α.μεΑ.
2) Σωματεία-μέλη Ε.Ο.Τ.
3) Περιφερειακές Ενώσεις Π.Σ.Τ.
Θέμα: Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του
Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών για δέσμευση προεκλογικά σε βασικά προβλήματα των
τυφλών και των ατόμων με οπτική αναπηρία.
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (Ε.Ο.Τ.), ο επίσημος Κοινωνικός
Εταίρος της Πολιτείας για θέματα τυφλότητας και μέλος της Εθνικής
Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ) και το σωματείο- μέλος της
Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (Π.Σ.Τ.) ενόψει των εξαιρετικά κρίσιμων εκλογών
της 21ης Μαΐου οι οποίες διεξάγονται μετά από μια τετραετία παντελούς απαξίωσης
της Υγείας, της Παιδείας, της καθημερινότητας των πολιτών και της ανθρώπινης
αξιοπρέπειας, του πόνου που άφησε στην κοινωνία η πανδημία και η ανεπιτυχής
διαχείρισή της, έχοντας μόλις βγει από τα μνημόνια και τη φρικτή 8ετία που
άφησε καθημαγμένο οικονομικά τον Ελληνικό Λαό έχοντας θέσει την επιβίωσή του
στον αυτόματο πιλότο των διαφόρων Pass και των πάσης φύσεως «καλαθιών»,
με την ακρίβεια στο ράφι και στην ενέργεια να καλπάζει, τα σπίτια 700.000
συμπολιτών μας να κινδυνεύουν από ασύδοτα funds, οι φορείς μας επιθυμούν να
τοποθετηθείτε δημόσια προκειμένου οι συνάδελφοι να λάβουν τις αποφάσεις τους
για την ψήφο τους στα παρακάτω ζωτικής σημασίας θέματα:
1) Μετά από 12 ολόκληρα χρόνια και έχοντας προηγηθεί όλα όσα
καταστροφικά για την τσέπη του απλού ανθρώπου αναφέραμε πιο πάνω, η Κυβέρνηση
έδωσε αύξηση μόνο 8% στο προνοιακό επίδομα το οποίο προορίζεται να καλύψει όχι
βιοποριστικές ανάγκες αλλά τις πρόσθετες εκείνες που δημιουργεί στον άνθρωπο η
αναπηρία.
Θεωρούμε δίκαιο να δοθεί αύξηση τουλάχιστον 100 ευρώ
μηνιαίως στο επίδομα μας και με την ίδια απόφαση να συνδεθεί αυτό με την αύξηση
του ετήσιου πληθωρισμού και της τυχόν αύξησης του ΑΕΠ.
2) Άμεση τροποποίηση του Ν. 2643/1998 για την ένταξη
σύγχρονων προστατευόμενων επαγγελμάτων για τυφλούς. Τήρηση των ποσοστώσεων
10+5% για άτομα με αναπηρία και συγγενείς και τέκνα αυτών σε όλες τις
προκηρύξεις του ΑΣΕΠ απαρεγκλίτως σύμφωνα με τον Ν. 4440/2016 και άμεση
προκήρυξη θέσεων για τυφλούς τηλεφωνητές και δικηγόρους, η οποία προβλέπεται
μεν κατ’ έτος εκ του νόμου ωστόσο η τελευταία δημοσιεύθηκε μόλις το 2010.
3) Επαναφορά των μισθών, καθώς και των δώρων εορτών και του
επιδόματος αδείας, των 120 περίπου εναπομείναντων εργαζομένων τυφλών στο
δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2009, όπως
και έχει αναγνωριστεί στους ένστολους και άλλες κατηγορίες ή επικουρικά, μέχρις
ότου η οικονομία της χώρας επιτρέψει την ολική του αποκατάσταση, χορήγηση
επιδόματος ειδικών συνθηκών διαβίωσης ποσού ύψους 25% επί των πάσης φύσεως
μεικτών αποδοχών τους, το οποίο και να συνυπολογίζεται στο συντάξιμο μέρος του
μισθού. Προς αποφυγή αδικιών απέναντι στους συναδέλφους εργαζομένους,
σημειώνουμε ότι η χορήγηση του ως άνω επιδόματος θα αφορά τυφλούς εργαζόμενους
με οποιαδήποτε σχέση εργασίας κι αν έχουν προσληφθεί και ανεξαρτήτως του τρόπου
πρόσληψης, πχ με τον Ν. 2643/1998 ή μέσω Α.Σ.Ε.Π. ή με διορισμό μέσω κατάρτισης
ειδικών πινάκων για ωρομίσθιους και αναπληρωτές ή με απλή πρόσληψη από ιδιώτη
κ.λπ. Τα παραδείγματα είναι ενδεικτικά και αποσκοπούν στο να προλάβουν τυχόν
εξαιρέσεις τυφλών εργαζομένων από το μέτρο. Επισημαίνουμε ότι το κόστος για τη
χορήγηση του σχετικού επιδόματος στους εργαζόμενους τυφλούς δεν υπερβαίνει,
όπως αποδεικνύεται, τις 250.000 έως 300.000 ευρώ το χρόνο.
Να ψηφιστεί διάταξη για την επαναφορά των κύριων και
επικουρικών συντάξεων των τυφλών συνταξιούχων ιδιωτικού και δημοσίου τομέα στα
επίπεδα Δεκεμβρίου 2009, καθώς και των δώρων εορτών και του επιδόματος θερινών
διακοπών και για εξαίρεση από τις περικοπές του Ν. 4111/2013 και των τυφλών
συνταξιούχων του ευρύτερου δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ώστε να εξισωθούν με
τους συναδέλφους τους του Δημοσίου, οι οποίοι έχουν ήδη ορθώς εξαιρεθεί, καθώς
και με τους παραπληγικούς με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, δημόσιου και
ιδιωτικού τομέα. Η διάκριση αυτή κατά των τυφλών συνταξιούχων του ιδιωτικού
τομέα και μόνο από τις εξαιρέσεις των περικοπών των συντάξεων του προειρηθέντος
νόμου επιβάλλεται να αρθεί για λόγους ισονομίας και ισοπολιτείας, καθώς
προσκρούει στις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας, και αποτελεί
κατάφορη αδικία για 500 περίπου τυφλούς συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα, 290
περίπου του ΙΚΑ και γύρω στους 220 από τις ΔΕΚΟ και τις Τράπεζες.
Χορήγηση της αύξησης στις συντάξεις από την 01/01/2023 σε
όλους τους τυφλούς συνταξιούχους και τα άτομα με οπτική αναπηρία ανεξαρτήτως
προσωπικής διαφοράς.
4) O ΟΠΕΚΑ τον Μάρτιο του 2020 προχώρησε αιφνίδια σε
περικοπή κατά το ήμισυ του προνοιακού επιδόματος το οποίο λαμβάνουν άνεργοι
συνάδελφοι, επειδή λαμβάνουν ως έμμεσα ασφαλισμένοι και ανίκανοι προς εργασία
μέρος της σύνταξης θανόντος γονέα (ορφανική σύνταξη), η οποία δεν υπερβαίνει το
ποσό του επιδόματος του ανέργου (πολλές φορές δε κατά πολύ μικρότερη), χωρίς να
ληφθεί υπόψη η εξαίρεση της παραγράφου Β.1. της εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας
υπ’ αριθμ. πρωτ.. Π3α/Φ.32/3226/13-09-2001, καθώς και του υπ’ αριθμ.3 της
σύνοψης της ιδίας εγκυκλίου. Πρόκειται για άτομα που έχει αποβιώσει ο
γονέας τους, λαμβάνουν μέρος της σύνταξής του (σε αρκετές περιπτώσεις είναι
μεταξύ 80 και 160€) και κάποιων μάλιστα οι γονείς έχουν εκλείψει και οι δύο από
τη ζωή. Η αναστολή του αναπηρικού επιδόματος για αυτά τα άτομα και τις
οικογένειές τους είναι τραγική καθώς σχεδόν στο σύνολό τους τα επιδόματα αυτά
χρησιμοποιούνται για το βιοπορισμό αυτών των ανθρώπων, αφού αποτελούν και τη
μοναδική πηγή εσόδων κάλυψης δαπανών για τη διαβίωσή τους. Τόσο οι υπηρεσίες
του Υπουργείου όσο και η αρμόδια Υφυπουργός δηλώσαν και παραδέχθηκαν ότι
πρόκειται για μία λάθος απόφαση και ότι θα υπήρχε άμεση αποκατάσταση, ωστόσο
μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο δεν έχει πραγματοποιηθεί. Αντιθέτως οι συνάδελφοι
έχουν αναγκαστεί να προσφύγουν στα Διοικητικά Δικαστήρια με ό,τι αυτό
συνεπάγεται οικονομικά και ψυχολογικά και ως εκ τούτου ζητάμε να σταματήσετε
τον Γολγοθά αυτών των ανθρώπων επαναφέροντας με νέα Κ.Υ.Α. τα επιδόματά τους
στα προ περικοπών επίπεδα με ταυτόχρονη καταβολή και των έως σήμερα
περικοπέντων.
Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. Δ12α/Γ.Π.οικ./41349
(ΦΕΚ 2608, τ.Β΄ /21-04-2023) το πρόβλημα επιλύεται μόνο ως προς τους έχοντες
Σοβαρή και Βαριά Νοητική Υστέρηση. Είναι δίκαιο η εξαίρεση να επεκταθεί σε
όλους τους έχοντες οποιαδήποτε μορφής αναπηρία σε ποσοστό 80% και άνω εφόσον
είναι ανίκανοι προς εργασία.
5) Μετά την ισχύ του Ν.4387/2016 οι επικουρικές συντάξεις
που απονέμονται στους συναδέλφους είναι πολύ μειωμένες σε σύγκριση με
παλαιότερα και χωρίς την προσαύξηση του επιδόματος απολύτου αναπηρίας. Ως εκ
τούτου, ζητάμε τη χορήγηση επικουρικής σύνταξης στους συνταξιούχους που
συνταξιοδοτήθηκαν μετά την ισχύ του προαναφερθέντος νόμου, η οποία να
υπολογίζεται με βάσει τον Ν.612/1977, καθώς και χορήγηση επιδόματος απολύτου
αναπηρίας επί της ως άνω επικουρικής σύνταξης. Επιπλέον να υπάρχει πρόβλεψη και
για τη λήψη του επιδόματος απολύτου αναπηρίας και από τους τυφλούς
συνταξιούχους του Ν.Α.Τ., γήρατος και αναπηρίας, οι οποίοι πλέον είναι οι μόνοι
που δε λαμβάνουν επίδομα απολύτου αναπηρίας ύψους 50% επί της καταβαλλόμενης
κύριας και επικουρικής σύνταξης, καίτοι έχει υπαχθεί στον Ε.Φ.Κ.Α. με τον
Ν.4670/2020, πλην όμως μόνο διοικητικά. Επιπροσθέτως χορήγηση του επιδόματος
απολύτου αναπηρίας και στους συνταξιούχους του Δημοσίου οι οποίοι
συνταξιοδοτήθηκαν με τις κοινές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και μεταγενέστερα
της συνταξιοδότησής τους απέκτησαν αναπηρία στην όραση σε ποσοστό 80% και άνω,
όπως ακριβώς ισχύει για τους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα, για λόγους
ισονομίας και ισοπολιτείας.
6) Με οργή και αγανάκτηση οι φορείς μας ενημερώθηκαν από
συναδέλφους συνταξιούχους (πρώην υπαλλήλους Εθνικής Τραπέζης) ότι στις
επικουρικές συντάξεις που έλαβαν μηνός Φεβρουαρίου 2023 δε συμπεριελήφθη το
επίδομα απολύτου αναπηρίας, το οποίο ελάμβαναν αδιακόπως από της
συνταξιοδοτήσεώς τους και μέχρι σήμερα ως συνταξιούχοι του Ν.612/1977 και του
Ν.3232/2004. Η περικοπή εξακολουθεί μέχρι και σήμερα παρά τις διαμαρτυρίες μας
στον Διοικητή του e-ΕΦΚΑ με έγγραφο που απεστάλη στις 30/01/2023 καθώς και στον
αρμόδιο υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στις 29/03/2023.
Τη στιγμή που οι συνταξιούχοι της χώρας ανέμεναν έστω και
πενιχρή αύξηση στις συντάξεις τους, εν τούτοις οι τυφλοί συνταξιούχοι πρώην
υπάλληλοι Εθνικής Τραπέζης λαμβάνουν περικεκομμένη την επικουρική τους σύνταξη,
αφαιρουμένου ως μη όφειλε του επιδόματος απολύτου αναπηρίας.
Επιβάλλεται η άμεση αποκατάσταση της προαναφερθείσας αδικίας
στις επικουρικές συντάξεις των συναδέλφων, ώστε να μην αναγκαστούμε να
προσφύγουμε στη Δικαιοσύνη για την επαναφορά του.
7) Είναι αδιανόητο εν έτει 2023 όταν στο κινητό μπορούμε να
βρούμε τη θέση του εκάστοτε διανομέα και να παρακολουθήσουμε το χρόνο παράδοσης
της παραγγελίας μας να μη λειτουργεί στις αστικές συγκοινωνίες η τηλεματική
στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, τόσο στη στάση αναμονής του οχήματος όσο και
εντός, έτσι ώστε να δυσκολεύεται αναίτια η μετακίνηση όχι μόνο των τυφλών
ατόμων αλλά και των ατόμων τρίτης ηλικίας και γενικότερα του επιβατικού κοινού.
Επίσης στα λεωφορεία ΚΤΕΛ τα οποία έχει δανειστεί ο ΟΑΣΑ για αστικές
συγκοινωνίες εντός Αττικής δεν υπάρχει καν εγκατάσταση τηλεματικής. Τέλος,
επιβάλλεται οι παρεμβάσεις που διεξάγονται στους σταθμούς ΗΣΑΠ, Metro, κ.λ.π.
να γίνονται πάντα με τη συνεργασία της Υπηρεσίας Κινητικότητας, Προσανατολισμού
και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών η οποία διαθέτει
τεράστια εμπειρία έτσι ώστε να αποφεύγονται εκτρώματα τύπου σταθμού
Μοναστηρακίου του ΗΣΑΠ.
Με όλες τις παραπάνω άνευ ουσιαστικού κόστους αβελτηρίες δεν
εκπλήσσει κανέναν πως οδηγηθήκαμε στο έγκλημα των Τεμπών το οποίο συγκλόνισε το
Πανελλήνιο.
Με εκτίμηση
Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ.
Ο Πρόεδρος
Νικόλαος Γιαλλούρης
Η Γενική Γραμματέας
Παρασκευή Τσαβαλιά
Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.
Ο Πρόεδρος
Δημήτριος Σηφάκης
Η Γενική Γραμματέας
Θεοδώρα Φαρδέλ