1285/05-01-2023
Εξυγίανση προνοιακών φορέων
Δημοσιεύθηκε στις: [ 10-01-2023 ]
Αφορά : Εξυγίανση προνοιακών φορέων, Ν.Π.Ι.Δ. μηκερδοσκοπικού χαρακτήρα - Άρθρο 55 ν. 4262/2014
1285/05-01-2023
Ρύθμιση λεπτομερειακών θεμάτων σχετικά με την εξυγίανση
προνοιακών φορέων, Ν.Π.Ι.Δ. μηκερδοσκοπικού χαρακτήρα, που προβλέπονταιστο
άρθρο 55 του ν. 4262/2014 (Α' 114)
Αριθμ. 1285/2023
(ΦΕΚ Β' 25/09-01-2023)
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τα άρθρα 55 και 56 του ν. 4262/2014«Απλούστευσητης
αδειοδότησης για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» (Α'
114).
2. Τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 42του ν. 5006/2022«Σπίτι μου
- στεγαστική πολιτική για τους νέους, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για κοινωνική
κατοικία, στεγαστική αποκατάσταση πυρόπληκτων στην περιοχή "Μάτι" και
άλλες διατάξεις» (Α' 239).
3. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και
τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005 - Α' 98), όπως αυτό διατηρήθηκε σε ισχύ με
την παρ. 22 του άρθρου 119του ν. 4622/2019 (Α' 133).
4. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας,
Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α' 168).
5. Το π.δ.142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α'
181).
6. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και
κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός τωναρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών
και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α' 119).
7. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης,
Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών καιΥφυπουργών» (Α' 121).
8. Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση ΓενικώνΓραμματειών
και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α' 123).
9. Το π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και
Υφυπουργών» (Α' 155).
10. Το π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών
και Υφυπουργών» (Α' 2).
11. Το π.δ. 6/2022 «Σύσταση και μετονομασία
ΓενικώνΓραμματειών, σύσταση Ειδικής Γραμματείας, μεταφοράυπηρεσιών και
αρμοδιοτήτων» (Α' 17).
12. Την υπό στοιχεία Υ70/30-10-2020 απόφαση τουΠρωθυπουργού
«Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη»
(Β' 4805).
13. Την υπό στοιχεία 33168/Δ1.11369/25.7.2019 κοινήαπόφαση
του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτωνστην
Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Δόμνα-Μαρία Μιχαηλίδου» (Β' 3053).
14. Την υπ' αρ.1087/05.01.2023 εισηγητική
έκθεσηδημοσιονομικών επιπτώσεων, της Γενικής ΔιεύθυνσηςΟικονομικών Υπηρεσιών
του Υπουργείου Εργασίας καιΚοινωνικών Υποθέσεων.
15. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας
προκαλείται απώλεια εσόδων για τους φορείς κοινωνικήςασφάλισης από την απαλλαγή
των οφειλών από μέρος ήτο σύνολο των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων,
προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων, η οποίακαλύπτεται εν μέρει από την
αύξηση των εισφορών λόγωτης αύξησης των θέσεων εργασίας που προαπαιτεί η ενλόγω
ρύθμιση,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής - βασικά διαδικαστικά στάδια
1. Με την παρούσα απόφαση ρυθμίζονται τα λεπτομερειακά
θέματα σχετικά με την εξυγίανση προνοιακών φορέων που προβλέπονται στο άρθρο
55του ν. 4262/2014.
2. Διαδικαστικά στάδια της εξυγίανσης είναι:
α) Η υποβολή Σχεδίου Εξυγίανσης στο Παρατηρητήριο Φορέων
Κοινωνικής Φροντίδας και Αλληλεγγύης τουάρθρου 56του ν. 4262/2014,
β) η εξέταση του Σχεδίου από το Παρατηρητήριο Φορέων
Κοινωνικής Φροντίδας και Αλληλεγγύης τουάρθρου 56του ν. 4262/2014και η παροχή απλής
γνώμηςεπ' αυτού,
γ) η παροχή της έγγραφης συναίνεσης πιστωτών που εκπροσωπούν
τουλάχιστον το εξήντα τοις εκατό (60%) των απαιτήσεων εις βάρος του προνοιακού
φορέα, συμπεριλαμβανομένων του Ηλεκτρονικού Εθνικού ΦορέαΚοινωνικής Ασφάλισης
(e-Ε.Φ.Κ.Α.) και του Δημοσίου,
δ) η διαβίβαση του υποβληθέντος Σχεδίου Εξυγίανσης, της
γνώμης του Παρατηρητηρίου επ' αυτού, και του σχεδίου Συμφώνου Εξυγίανσης στα
αρμόδια Υπουργεία,
ε) η υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης, και
στ) η εποπτεία του προνοιακού φορέα για την εκπλήρωση των
υποχρεώσεών του που απορρέουν από το Σύμφωνο Εξυγίανσης.
Άρθρο 2
Υποβολή και εξέταση σχεδίου - παροχή γνώμης
1. Η διαδικασία εξυγίανσης εκκινεί με την υποβολή, εκμέρους
του προνοιακού φορέα, του Σχεδίου Εξυγίανσηςεγγράφως ή σε ψηφιακή μορφή στον
Γενικό ΓραμματέαΚοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας, Προέδρου
του Παρατηρητηρίου. Από την ημερομηνία της υποβολής εκκινεί και η προθεσμία του
ενός (1) μηνός της παρ. 3του άρθρου 55του ν. 4262/2014γιαπαροχή γνώμης από το
Παρατηρητήριο Φορέων Κοινωνικής Φροντίδας και Αλληλεγγύης (Παρατηρητήριο).
2. Το Σχέδιο Εξυγίανσης περιλαμβάνει την εξειδίκευση των
στοιχείων της παρ. 2 του άρθρου 55 τουν. 4262/2014. Μπορεί επίσης να
περιλαμβάνει και ΣχέδιοΣυμφώνου Εξυγίανσης. Υποχρεώσεις που προκύπτουναπό το
άρθρο 55του ν. 4262/2014, αποτελούν μέροςτου Σχεδίου Εξυγίανσης, ακόμη κι αν
δεν αποτυπώνονταιρητά σ' αυτό, εάν αυτές είναι ρητές και δεν
απαιτούνεξειδίκευση.
3. Η έγγραφη συναίνεση των πιστωτών που καλύπτουντο ποσοστό
της παρ. 8του άρθρου 55του ν. 4262/2014παρέχεται σε οποιοδήποτε στάδιο της
διαδικασίας μέχριτην υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης, ακόμη καιπριν από την
υποβολή του Σχεδίου Εξυγίανσης ή μετάτην έκδοση γνώμης από το Παρατηρητήριο.
4. Το Παρατηρητήριο εξετάζει το Σχέδιο Εξυγίανσηςκαι
διατυπώνει γνώμη με βάση τη νομιμότητά του, τηβιωσιμότητά του και το δημόσιο
συμφέρον που συναρτάται με τα οφέλη που θα επιφέρει η διατήρηση λειτουργίας του
προνοιακού φορέα στην κοινωνία.
Άρθρο 3
Όροι για παροχή συναίνεσης από τον e-Ε.Φ.Κ.Α.
Η συναίνεση του e-Ε.Φ.Κ.Α. παρέχεται με απόφαση του Διοικητή του. Η συναίνεση χορηγείται, εάν το Σχέδιο Εξυγίανσης περιέχει ρύθμιση χρεών προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. πουείναι σύμφωνη με τους όρους της παρ. 7 του άρθρου 55 του ν. 4262/2014. Σε περίπτωση που στο Σχέδιο Εξυγίανσης ή στο σχέδιο Συμφώνου Εξυγίανσης προβλέπεταιαύξηση των θέσεων εργασίας του προνοιακού φορέα, σεσχέση με αυτές που υφίστανται κατά την υπογραφή τουΣυμφώνου Εξυγίανσης, κατά πενήντα τοις εκατό (50%) εντός των πρώτων δύο (2) ετών της ρύθμισης και κατάεκατό τοις εκατό (100%) εντός των πρώτων πέντε (5) ετών της ρύθμισης και διατήρηση του αριθμού αυτούμέχρι το πέρας ισχύος της ρύθμισης, παρέχεται συναίνεση σε ρύθμιση που προβλέπει απαλλαγή των οφειλώναπό μέρος ή το σύνολο των πάσης φύσεως
προσθέτωντελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και
επιβαρύνσεων, σε περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης του προνοιακού φορέα με τους
όρους της ρύθμισης.
Άρθρο 4
Όροι για την παροχή συναίνεσης από το Δημόσιο
Η συναίνεση του Δημοσίου παρέχεται με απόφαση του Διοικητή
της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Η συναίνεση παρέχεται υπό τους όρους της
παρ. 5 τουάρθρου 55του ν. 4262/2014. Το Δημόσιο δύναται ναπαρέχει συναίνεση σε
ρύθμιση που προβλέπει την απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο των τόκων
καιτου προστίμου εκπρόθεσμης καταβολής σε περίπτωσηπλήρους συμμόρφωσης με τους
όρους της ρύθμισης.
Άρθρο 5
Υπογραφή και ισχύς συμφώνου
1. Η γνώμη του Παρατηρητηρίου και το υποβληθένΣχέδιο
Εξυγίανσης ή σχέδιο Συμφώνου Εξυγίανσης διαβιβάζονται αμέσως μόλις εκδοθούν στα
Υπουργεία πουείναι αρμόδια για την υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης και
κοινοποιούνται στον προνοιακό φορέα.
2. Με επιμέλεια του φορέα διαβιβάζεται προς τα αρμόδια
Υπουργεία, σχέδιο Συμφώνου Εξυγίανσης το οποίοανταποκρίνεται στο Σχέδιο
Εξυγίανσης, επί του οποίουπαρέσχε γνώμη το Παρατηρητήριο, ή στο σχέδιο Συμφώνου
Εξυγίανσης που είχε συνυποβληθεί μαζί με τοΣχέδιο Εξυγίανσης. Το σχέδιο
Συμφώνου Εξυγίανσης πουυποβάλλεται στα συναρμόδια Υπουργεία μπορεί να
διαφοροποιείται σε σχέση με αυτό που υποβλήθηκε στοΠαρατηρητήριο με βάση τη
γνώμη του Παρατηρητηρίουή παρατηρήσεις του e-Ε.Φ.Κ.Α. ή του Δημοσίου ή
λοιπώνπιστωτών που παρασχέθηκαν εν όψει της παροχής έγγραφης συναίνεσης ή σε
περίπτωση που, λόγω μεταβολής των συνθηκών εν τω μεταξύ, απαιτείται
επικαιροποίησή του. Μπορεί, περαιτέρω, να τροποποιηθεί με βάσητις παρατηρήσεις
των συναρμόδιων Υπουργείων και νασυμπεριλάβει πρόβλεψη για την έκτακτη
χρηματοδότηση της παρ. 4του άρθρου 55του ν. 4262/2014, ακόμηκι αν αυτή δεν είχε
περιληφθεί στο Σχέδιο Εξυγίανσης. Το σχέδιο Συμφώνου Εξυγίανσης μπορεί να
διαβιβασθείκαι χωρίς να έχει προηγηθεί γνώμη του Παρατηρητηρίου, εάν παρέλθει
άπρακτη η προθεσμία της παρ. 3 τουάρθρου 55του ν. 4262/2014.
3. Τα συναρμόδια Υπουργεία ελέγχουν την ύπαρξη τηςέγγραφης
συναίνεσης που απαιτείται από την παρ. 8 τουάρθρου 55του ν. 4262/2014.
4. Εάν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις, τα συναρμόδια
Υπουργεία και ο προνοιακός φορέας υπογράφουν το Σύμφωνο Εξυγίανσης. Για την
υπογραφήτου Συμφώνου Εξυγίανσης εκ μέρους του προνοιακούφορέα νομιμοποιείται η
διοίκηση που έχει σχετική καταστατική αρμοδιότητα ή έχει λάβει σχετική
εντολήαπό το αρμόδιο όργανο ή η διοίκηση που έχει ορισθείπροσωρινά από το
Δικαστήριο με αρμοδιότητα τηνυπαγωγή του προνοιακού φορέα σε διαδικασία
εξυγίανσης. Το Σύμφωνο Εξυγίανσης αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο «Διαύγεια»
όχι αργότερα από την επομένητης υπογραφής του.
Άρθρο 6
Συνέπειες υπογραφής συμφώνου
1. Από την επομένη της υπογραφής του ΣυμφώνουΕξυγίανσης
αναστέλλονται οι κατά του συμβαλλόμενου προνοιακού φορέα πράξεις φορολογικής
φύσεωςκαι διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης, καθώς και ηάσκηση ή εκδίκαση
οποιουδήποτε ασφαλιστικού μέτρουγια οφειλές, που εμπίπτουν στο Σύμφωνο
Εξυγίανσης. Αναστέλλονται, επίσης, για ίσο χρονικό διάστημα, οι τασσόμενες
προθεσμίες παραγραφής. Η χορήγηση της αναστολής επάγεται αυτοδικαίως την
απαγόρευση διάθεσηςκινητής και ακίνητης περιουσίας του προνοιακού φορέαγια
σκοπό που δεν ανάγεται στην αποπληρωμή των υπόρύθμιση οφειλών του. Για την ισχύ
της αναστολής έναντικάθε δανειστή απαιτείται η κοινοποίηση με οποιονδήποτε
πρόσφορο τρόπο προς αυτόν της ανάρτησης του Συμφώνου Εξυγίανσης στον
διαδικτυακό τόπο «Διαύγεια». Οι διαδικασίες πλειστηριασμού που είναι εκκρεμείς
κατάτην επομένη της υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσηςαναστέλλονται με μόνη την
κοινοποίηση, με κάθε πρόσφορο τρόπο, της ανάρτησης του Συμφώνου Εξυγίανσηςστον
διαδικτυακό τόπο «Διαύγεια» στον υπάλληλο τουπλειστηριασμού.
2. Από την επομένη της υπογραφής του ΣυμφώνουΕξυγίανσης οι
μισθοί των εργαζομένων στον προνοιακόφορέα αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τα
ισχύονταστους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Εργαζόμενοιπου δεν αποδέχονται την
αναπροσαρμογή του πρώτουεδαφίου μπορούν να παραιτηθούν εντός ενός (1) μηνός από
την υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης. Στηνπερίπτωση αυτή δικαιούνται την
αποζημίωση που θαελάμβαναν σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασηςεργασίας τους
από τον εργοδότη προνοιακό φορέα μεβάση τις αποδοχές που είχαν πριν την
υπογραφή τουΣυμφώνου Εξυγίανσης.
Άρθρο 7
Άσκηση εποπτείας επί του προνοιακού φορέα
Η εποπτεία του προνοιακού φορέα ασκείται από το όργανο που
είναι αρμόδιο, σύμφωνα με την παρ. 4 τουάρθρου 55του ν. 4262/2014. Το όργανο
που εποπτεύειελέγχει την τήρηση των όρων του Συμφώνου Εξυγίανσης και μπορεί να
απαγορεύσει, με πράξη του, ενέργειεςτου προνοιακού φορέα που παραβιάζουν τους
όρουςτου Συμφώνου Εξυγίανσης. Προς τον σκοπό της καλύτερης εποπτείας, το όργανο
που εποπτεύει μπορείνα ζητεί κάθε απαραίτητη πληροφορία από τον προνοιακό
φορέα. Αν το όργανο που εποπτεύει διαπιστώσει ότι δεν τηρούνται ουσιώδεις όροι
του ΣυμφώνουΕξυγίανσης και, ιδίως, ότι ανατρέπονται οι ρυθμίσειςτων παρ. 5, 7
και 8 του άρθρου 55του ν. 4262/2014, εκδίδει σχετική διαπιστωτική πράξη. Από
την επομένητης ανάρτησης της πράξης αυτής στον διαδικτυακότόπο «Διαύγεια»,
παύουν η ισχύς και οι ρυθμίσεις τουΣυμφώνου Εξυγίανσης.
Άρθρο 8
Έναρξη ισχύος
1. Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως.
2. Οι διατάξεις της παρούσας καταλαμβάνουν καιεκκρεμείς
διαδικασίες εξυγίανσης προνοιακών φορέων.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 5 Ιανουαρίου 2023
Οι Υπουργοί
Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
ΔΟΜΝΑ-ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ
Για καλύτερη κατανόηση ακολουθεί το άρθρο 55 του νόμου 4262 του 2014
ΝΟΜΟΣ - 4262 - 2014
1
από 1
ΠΡΟΪΣΧΥΟΝ ΔΙΚΑΙΟ
•
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αρθρο:55
Ημ/νία:22/12/2022
Περιγραφή όρου θησαυρού
ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ (ΝΠΙΔ),
Τίτλος Αρθρου
«Πλαίσιο εξυγίανσης προνοιακών φορέων
Σχόλια
- Στην παρ. 2, η περίπτ. ζ του πρώτου εδαφίου ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΗΚΕ
με ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ της επιφύλαξης του ν. 4182/2013 (Α' 185) και με ΠΡΟΣΘΗΚΗ πρόβλεψης
για μακροχρόνια εκμίσθωση ή πώληση της ακίνητης περιουσίας του φορέα που
υποβάλλει σχέδιο εξυγίανσης, το τρίτο εδάφιο ΠΡΟΣΤΕΘΗΚΕ και η παρ. 2 τίθεται
όπως ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΗΚΕ με την παρ. 1 του άρθρου 198 του Ν. 4964/2022 (Α'
150/30.7.2022). - Στην παρ. 3, το πρώτο εδάφιο ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΗΚΕ, το δεύτερο εδάφιο
ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΕ, τα εδάφια τρίτο, τέταρτο και πέμπτο ΚΑΤΡΓΗΘΗΚΑΝ και η παρ. 3
τίθεται όπως ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΗΚΕ με την παρ. 2 του άρθρου 198 του Ν. 4964/2022 (Α'
150/30.7.2022). - Στην παρ. 4, το πρώτο εδάφιο ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΗΚΕ, το δεύτερο εδάφιο
ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ, ΠΡΟΣΤΕΘΗΚΑΝ ΝΕΟ δεύτερο και τρίτο εδάφια, το ΝΕΟ τέταρτο εδάφιο
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΗΚΕ, ΠΡΟΣΤΕΘΗΚΕ ΝΕΟ πέμπτο εδάφιο και η παρ. 4 τίθεται όπως
ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΗΚΕ με την παρ. 3 του άρθρου 198 του Ν. 4964/2022 (Α' 150/30.7.2022).
- Η παρ. 12 ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την παρ. 5 του άρθρου 198 του Ν. 4964/2022 (Α'
150/30.7.2022). - Η παρ. 7 τίθεται όπως ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΕ με την παρ. 1 του
άρθρου 42 του Ν. 5006/2022 (Α' 239/22.12.2022) και, σύμφωνα με την παρ. 3 του
ιδίου άρθρου, εφαρμόζεται και για Σχέδια Εξυγίανσης που έχουν υποβληθεί πριν
από την έναρξη ισχύος (22.12.2022) του Ν. 5006/2022. - Στην παρ. 8, ΠΡΟΣΤΕΘΗΚΕ
νέο τρίτο εδάφιο και η παρ. 8 τίθεται όπως ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΗΚΕ με την παρ. 2 του
άρθρου 42 του Ν. 5006/2022 (Α' 239/22.12.2022) και, σύμφωνα με την παρ. 3 του
ιδίου άρθρου, εφαρμόζεται και για Σχέδια Εξυγίανσης που έχουν υποβληθεί πριν
από την έναρξη ισχύος (22.12.2022) του Ν. 5006/2022.
Κείμενο Αρθρου
1. Νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού
χαρακτήρα (κοινωφελή ιδρύματα, οργανισμοί, φιλανθρωπικά σωματεία, σύλλογοι
κ.α.), που δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική
φροντίδα ή έχουν ως αποκλειστικό καταστατικό σκοπό την οικονομική και
λειτουργική υποστήριξη των νομικών προσώπων, που παρέχουν δευτεροβάθμια
κοινωνική φροντίδα, νομιμοποιούνται, εφόσον επικαλούνται και αποδεικνύουν
παρούσα ή επαπειλούμενη αδυναμία εκπλήρωσης ληξιπρόθεσμων οφειλών και,
γενικότερα, προβλήματα οικονομικής βιωσιμότητας, να υποβάλλουν τεκμηριωμένο
Σχέδιο Εξυγίανσης προς έγκριση στο Παρατηρητήριο Φορέων Κοινωνικής Φροντίδας
και Αλληλεγγύης (εφεξής Παρατηρητήριο) του επόμενου άρθρου, που τελεί υπό την
εποπτεία του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής
Αλληλεγγύης.
«2. Για το ορισμένο της εν λόγω αίτησης, στο Σχέδιο
Εξυγίανσης πρέπει να περιγράφονται τα εξής:
α) ο δημόσιος κοινωφελής χαρακτήρας και σκοπός του αιτούντος
φορέα,
β) η οικονομική του κατάσταση με παράθεση των πιο πρόσφατων
οικονομικών στοιχείων ως προς τις τυχόν οφειλές του προς το Δημόσιο, τους
ασφαλιστικούς οργανισμούς, τους εργαζόμενους και τρίτους πιστωτές,
γ) η διάρκεια του προγράμματος εξυγίανσης,
δ) η διατήρηση των θέσεων εργασίας και η αναπροσαρμογή των
αμοιβών του προσωπικού, σύμφωνα με τα ισχύοντα στους Φορείς της Γενικής
Κυβέρνησης,
ε) οι τυχόν διαπραγματεύσεις που έχουν ήδη λάβει χώρα με
τους εργαζόμενους και τρίτους πιστωτές,
στ) η προτεινόμενη περικοπή δαπανών, που δεν σχετίζονται με
την παροχή δευτεροβάθμιας κοινωνικής φροντίδας,
ζ) προτεινόμενοι τρόποι αξιοποίησης της κινητής και ακίνητης
περιουσίας του φορέα με επιδιωκόμενο σκοπό την οικονομική ανόρθωσή του, στους
οποίους περιλαμβάνεται η μακροχρόνια εκμίσθωση ή, εάν είναι αναγκαίο, και η
πώληση της ακίνητης περιουσίας, και
η) πρόγραμμα ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του
αιτούντος προς το Δημόσιο, τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, τους εργαζόμενους
και τρίτους πιστωτές, που γεννήθηκαν ή ανάγονται σε χρόνο πριν από την υπογραφή
του Συμφώνου Εξυγίανσης. Με την υποβολή του Σχεδίου Εξυγίανσης πρέπει να
επισυνάπτονται βεβαίωση της αρμόδιας οικονομικής υπηρεσίας για τις τυχόν
οφειλές, καθώς και κάθε είδους έγγραφα που θεμελιώνουν τα υποβαλλόμενα από τον
αιτούντα φορέα στοιχεία. Προς εξεύρεση των οφειλών και του ύψους αυτών, ο αιτών
φορέας έχει τη δυνατότητα να ζητήσει με δημόσια πρόσκληση και από μεμονωμένους
πιστωτές την αναγγελία ή την επαλήθευση των απαιτήσεών τους».
«3. Η διαδικασία ελέγχου του Σχεδίου Εξυγίανσης από το
Παρατηρητήριο ολοκληρώνεται με την έκδοση απλής γνώμης από το ως άνω όργανο,
εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την περιέλευση του Σχεδίου Εξυγίανσης σε
αυτό. Μετά την έκδοση της γνώμης ή την πάροδο άπρακτης της προθεσμίας το
Σύμφωνο Εξυγίανσης υπογράφεται από τους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας και
Κοινωνικών Υποθέσεων και τον αιτούντα φορέα».
«4. Μετά την υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης, ο προνοιακός
φορέας τίθεται υπό την εποπτεία του Παρατηρητηρίου αποκλειστικά ως προς τον
έλεγχο εφαρμογής των όρων που εμπεριέχονται στο υπογεγραμμένο Σύμφωνο. Για το
χρονικό αυτό διάστημα δεν ασκείται η εποπτεία που προβλέπεται στα άρθρα 2, 6, 7
και 8 του ν. 4182/2013 (Α' 184). Εάν πρόκειται για φιλανθρωπικό σωματείο ή
ίδρυμα της υποπερ. 11 της περ. ε' του δεύτερου εδαφίου της παρ. Ι του άρθρου 75
του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α' 114), η εποπτεία του πρώτου
εδαφίου ασκείται από τον οικείο Δήμο. Κατά τα δύο πρώτα χρόνια εφαρμογής του
Σχεδίου Εξυγίανσης και σε περιπτώσεις επείγουσας ανάγκης ως προς τη βιωσιμότητα
του συμβαλλομένου στο Σύμφωνο Εξυγίανσης φορέα, είναι δυνατή η χρηματοδότησή
του, κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος από τον άμεσα ενδιαφερόμενο φορέα και
θετικής σύμφωνης γνώμης του εποπτεύοντος τη διαδικασία Παρατηρητηρίου ή Δήμου.
Η πρόβλεψη για έκτακτη χρηματοδότηση, που προβλέπεται στο προηγούμενο εδάφιο,
μπορεί να περιλαμβάνεται και στο Σχέδιο Εξυγίανσης και να εγκρίνεται με το Σύμφωνο
Εξυγίανσης. Το ποσό της χρηματοδότησης αντιστοιχεί, κατ' ανώτατο όριο, στο
είκοσι τοις εκατό (20%) του ετήσιου προϋπολογισμού του αιτούντος φορέα και η
υποχρέωση της σχετικής δαπάνης αναλαμβάνεται απευθείας από το Υπουργείο
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Η εντελλόμενη δαπάνη του προηγούμενου
εδαφίου πρέπει να αντιστοιχεί σε συναφείς με τον σκοπό πιστώσεις, εγγεγραμμένες
στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων».
5. Ως προς το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών του
προνοιακού φορέα προς το Δημόσιο, η σχετική ρύθμιση πρέπει να διαλαμβάνει τη
διαδικασία καταβολής των οφειλών σε μία ή περισσότερες δόσεις εντός
συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος. Από την επομένη της υπογραφής του Συμφώνου
Εξυγίανσης, οι συμπεφωνημένες δόσεις δεν επιβαρύνονται κατά τις διατάξεις του
άρθρου 6 του ν.δ. 356/1974 (Α'90) περί ΚΕΔΕ ή των άρθρων 53 και 57 του ν.
4174/2013 (Α'170) περί Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. Σε περίπτωση
καθυστέρησης καταβολής μίας δόσης, επιβάλλεται επί του καθυστερούμενου ποσού η προβλεπόμενη
στο τρίτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 προσαύξηση. Σε
περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης του συμβαλλόμενου φορέα προς τους όρους της
ρύθμισης, είναι δυνατή η απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο των τόκων
και του προστίμου εκπρόθεσμης καταβολής κατά τις διατάξεις του άρθρου 6 του
ΚΕΔΕ (ν.δ. 356/1974) ή των άρθρων 53 και 57 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας
(ν. 4174/2013). Η ρύθμιση ανατρέπεται αυτοδικαίως, εάν δεν εξοφληθούν
εμπροθέσμως τρεις συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις, το δε υπόλοιπο χρέος καθίσταται
άμεσα απαιτητό με το σύνολο των επιβαρύνσεων εκπρόθεσμης καταβολής από τη
βεβαίωση μέχρι την εξόφλησή του και εφαρμόζονται όλα τα διαθέσιμα μέτρα
διοικητικής εκτέλεσης.
6. Από την επομένη της υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης
αναστέλλεται η παραγραφή των χρεών για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση
οφειλών προς το Δημόσιο και δεν συμπληρώνεται πριν από την πάροδο έτους από τον
χρόνο ανατροπής της ρύθμισης και αυτοδίκαιη διακοπή της αναστολής. Κατά τη
διάρκεια ισχύος της ρύθμισης εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ
περί συμψηφισμού και χορηγείται στον προνοιακό φορέα αποδεικτικό ενημερότητας
με υποχρεωτικό ορισμό από τη Φορολογική Διοίκηση όρου παρακράτησης, σύμφωνα με
την παρ. 4 του άρθρου 12 του ν. 4174/2013. Οι ως άνω διατάξεις περί συμψηφισμού
και χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας με όρο παρακράτησης δεν έχουν πεδίο
εφαρμογής στην περίπτωση της χρηματοδότησης, όπως προβλέπεται στην παράγραφο 4
του παρόντος άρθρου. Το προς συμψηφισμό ή παρακρατούμενο ποσό λαμβάνεται
υποχρεωτικώς υπόψη για την κάλυψη δόσεων, σύμφωνα με το πρόγραμμα ρύθμισης
οφειλών, που εμπεριέχεται στο Σχέδιο Εξυγίανσης.
«7. Στο Σχέδιο Εξυγίανσης υποχρεωτικώς περιλαμβάνεται
πρόγραμμα ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του προνοιακού φορέα προς τους
φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Η ρύθμιση του πρώτου εδαφίου διαλαμβάνει τη
διαδικασία καταβολής των οφειλών σε μία (1) ή περισσότερες δόσεις εντός
συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος. Από την επομένη της υπογραφής του Συμφώνου
Εξυγίανσης οι συμφωνημένες δόσεις δεν επιβαρύνονται με τόκους, προσαυξήσεις ή
πρόστιμα, αναστέλλεται η παραγραφή των χρεών για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η
ρύθμιση οφειλών προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και δεν συμπληρώνεται
πριν από την πάροδο έτους από τον χρόνο ανατροπής της ρύθμισης και την
αυτοδίκαιη διακοπή της αναστολής. Σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής μίας
δόσης, επιβάλλεται επί του καθυστερούμενου ποσού προσαύξηση δεκαπέντε τοις
εκατό (15%). Σε περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης του συμβαλλόμενου φορέα προς τους
όρους της ρύθμισης, είναι δυνατή η απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο
των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και
επιβαρύνσεων. Η έγγραφη σύμφωνη γνώμη των φορέων κοινωνικής ασφάλισης σε
ρύθμιση που προβλέπει απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο των πάσης
φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων κατά το
προηγούμενο εδάφιο χορηγείται, εφόσον το Σχέδιο ή το Σύμφωνο Εξυγίανσης
προβλέπει την αύξηση των θέσεων εργασίας του προνοιακού φορέα, σε σχέση με
αυτές που υφίστανται κατά την υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης, κατά πενήντα
τοις εκατό (50%) εντός των πρώτων δύο (2) ετών της ρύθμισης και κατά εκατό τοις
εκατό (100%) εντός των πρώτων πέντε (5) ετών της ρύθμισης και διατήρηση του
αριθμού αυτού μέχρι το πέρας ισχύος της ρύθμισης. Κατά τη διάρκεια ισχύος της
ρύθμισης χορηγείται στον προνοιακό φορέα αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας,
σύμφωνα με το άρθρο 58 του ν. 3863/2010 (Α' 115). Η ρύθμιση ανατρέπεται
αυτοδικαίως, αν δεν εξοφληθούν εμπροθέσμως τρεις (3) συνεχόμενες μηνιαίες
δόσεις, το δε υπόλοιπο χρέος καθίσταται άμεσα απαιτητό με το σύνολο των πάσης
φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων από τη
βεβαίωση μέχρι την εξόφλησή του και εφαρμόζονται όλα τα διαθέσιμα μέτρα
διοικητικής εκτέλεσης.».
«8. Στο Σχέδιο Εξυγίανσης υποχρεωτικώς περιλαμβάνεται
πρόγραμμα ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των προνοιακών φορέων προς τους
εργαζόμενους και τρίτους πιστωτές ως απόρροια των διαπραγματεύσεων μεταξύ του
φορέα προνοιακού χαρακτήρα, των εργαζομένων και των πιστωτών. Για την επίτευξη
της ως άνω συμφωνίας απαιτείται η έγγραφη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων και
τρίτων πιστωτών, που εκπροσωπούν τουλάχιστον το εξήντα τοις εκατό (60%) του
συνόλου των ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι
απαιτήσεις του Δημοσίου και του Ηλεκτρονικού Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης
(e-Ε.Φ.Κ.Α.), και του αιτούντος προνοιακού φορέα. Η έγγραφη σύμφωνη γνώμη του
προηγούμενου εδαφίου μπορεί να παρασχεθεί σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο πριν
από την υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης. Από την επομένη της υπογραφής του
Συμφώνου Εξυγίανσης αναστέλλεται η παραγραφή των χρεών για όσο χρονικό διάστημα
διαρκεί η ρύθμιση οφειλών προς τους συμβεβλημένους εργαζόμενους και πιστωτές.».
9. Η ανατροπή της ρύθμισης της παραγράφου 5 συνεπάγεται
αυτομάτως την ανατροπή των ρυθμίσεων των παραγράφων 7 και 8 και αντιστρόφως.
10. Από την επομένη της υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης,
στο οποίο εμπεριέχονται ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, τους
Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τους εργαζόμενους και τους τρίτους πιστωτές, για
όσο διάστημα ισχύουν και εφόσον εφαρμόζονται κατά πλήρες περιεχόμενο οι όροι
των ως άνω ρυθμίσεων με σκοπό την αναδιάρθρωση του προνοιακού φορέα,
αναστέλλονται η ποινική δίωξη και η εκδίκαση των ποινικών υποθέσεων για τα
αδικήματα της μη καταβολής των βεβαιωμένων στις ΔΟΥ χρεών προς το Δημόσιο, τα
νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του
ευρύτερου δημόσιου τομέα (άρθρο 25 ν. 1882/1990, Α'43), της μη καταβολής
ασφαλιστικών εισφορών προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης (άρθρο 1 α.ν.
86/1967, Α'136) και της μη καταβολής δεδουλευμένων αποδοχών σε εργαζόμενο
(άρθρο 28 ν. 3996/2011, Α'170), που σχετίζονται με τις υπό ρύθμιση οφειλές.
Επίσης, για ίσο χρονικό διάστημα, αναστέλλεται η παραγραφή των ως άνω
αδικημάτων. Σε περίπτωση πλήρους και εμπρόθεσμης εξόφλησης του συνόλου των
οφειλών που απορρέουν από το Σύμφωνο Εξυγίανσης, παύει κάθε σχετική ποινική
αξίωση.
11. Από την επομένη της υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης,
στο οποίο εμπεριέχονται ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, τους
Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τους εργαζόμενους και τρίτους πιστωτές, για όσο
διάστημα ισχύουν και εφόσον εφαρμόζονται κατά πλήρες περιεχόμενο οι όροι των ως
άνω ρυθμίσεων, αναστέλλονται οι κατά του συμβαλλόμενου προνοιακού φορέα πράξεις
φορολογικής φύσεως και διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης, καθώς και η άσκηση
ή εκδίκαση οποιουδήποτε ασφαλιστικού μέτρου για οφειλές, που εμπίπτουν στο
Σύμφωνο Εξυγίανσης.
Αναστέλλονται, επίσης, για ίσο χρονικό διάστημα οι
τασσόμενες προθεσμίες παραγραφής. Η χορήγηση της αναστολής επάγεται αυτοδικαίως
την απαγόρευση διάθεσης κινητής και ακίνητης περιουσίας του προνοιακού φορέα
για σκοπό που δεν ανάγεται στην αποπληρωμή των υπό ρύθμιση οφειλών του.
12. (ΠΑΡΑΛΕΙΠΕΤΑΙ ως ΜΗ ισχύουσα: ΒΛ. ΣΧΟΛΙΑ).
13. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας,
Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ρυθμίζονται τα λεπτομερειακά
θέματα που αφορούν στην εφαρμογή του παρόντος άρθρου».
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Α/Α
Νομοθέτημα
Αριθμός
Έτος
Ημ/νία Αρθρου
Αρθρο
1
ΝΟΜΟΣ
5006
2022
22/12/2022