Άρθρα 47 και 48 του νέου νόμου 4554 Το πρώτο αναφέρεται στις Κοινωνικές πολιτικές από τα έσοδα του πρωτοχρονιάτικου λαχείου και το δεύτερο στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Νόμος 4554/18 (ΦΕΚ 130 Α/18-07-2018) : Aσφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις -Αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας - Ενίσχυ¬ση της προστασίας των εργαζομένων - Επιτρο¬πεία ασυνόδευτων ανηλίκων και άλλες διατάξεις.
Άρθρο 47
Κοινωνικές πολιτικές από τα έσοδα του πρωτοχρονιάτικου λαχείου
1. Στο άρθρο τρίτο του ν. 4183/2013 (Α΄ 186) διαγρά¬φεται η φράση «και (γ)».
2. Στο άρθρο τρίτο του ν. 4183/2013 προστίθεται δεύ¬τερο εδάφιο ως εξής:
«Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινω¬νικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικο¬νομικών καθορίζεται η διάθεση, διαχείριση και κατανομή των καθαρών εσόδων του Ειδικού Κρατικού (Πρωτοχρονιάτικου) Λαχείου Κοινωνικής Αντίληψης για κοινωνικές πολιτικές σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και νομι¬κά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρα¬κτήρα, όπως ορίζεται στο άρθρο 11.1(γ) της Σύμβασης Παραχώρησης που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του παρόντος νόμου, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος εδαφίου.».
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 47
Άρθρο 47
Κοινωνικές πολιτικές από τα έσοδα του πρωτοχρονιάτικου λαχείου
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιλύεται το νομοθετικό κενό που έχει δημιουργηθεί λόγω της έναρξης ισχύος του ν. 4183/2013 (Α' 186) και της συνακόλουθης αναστολής ισχύος, στο βαθμό που οι διατάξεις του αντίκεινται στους όρους της Παραχώρησης του ν. 4183/2013, των διατάξεων του α.ν. 143/1967 (Α' 165), δυνάμει του οποίου συστήθηκε το Πρωτοχρονιάτικο (ή Ειδικό Κρατικό Λαχείο Κοινωνικής Αντίληψης). Στη Σύμβαση Παραχώρησης που κυρώθηκε με το ν. 4183/2013 και συγκεκριμένα στα άρθρα 3.4 και 11.1 (γ) αυτής, ορίζεται ρητά για το Πρωτοχρονιάτικο λαχείο ότι τα καθαρά του έσοδα διανέμονται για κοινωνικές πολιτικές. Με την προτεινόμενη ρύθμιση δίδεται η αναγκαία νομοθετική εξουσιοδότηση για την εφαρμογή της διάταξης για την διάθεση και κατανομή των καθαρών εσόδων του Ειδικού Κρατικού (Πρωτοχρονιάτικου) Λαχείου Κοινωνικής Αντίληψης για κοινωνικές πολιτικές.
Άρθρο 48
Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης
1. Η παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 3106/2003 (Α΄ 30) αντι¬καθίσταται ως εξής:
«2. Η θεσμική αποστολή του Ε.Κ.Κ.Α. είναι:
α) η αποτελεσματική αντιμετώπιση καταστάσεων κοι¬νωνικής ανάγκης, κοινωνικού αποκλεισμού και κρίσεων, με την ανάπτυξη ποιοτικών, καινοτόμων και εξειδικευ¬μένων δράσεων, τη διάχυση αυτών στο σύστημα κοι¬νωνικής αλληλεγγύης, την ανάπτυξη δικτύων κοινωνι¬κής προστασίας με τη συμμετοχή φορέων και ατόμων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο και συμμετοχή σε σχετικά εθνικά και διεθνή δίκτυα κοινωνικών και επιστημονικών φορέων και συντονισμό του υφιστάμενου δικτύου πα¬ροχής υπηρεσιών,
β) η γνωμοδότηση για θέματα κοινωνικής πολιτικής που παραπέμπονται σε αυτό από το Υπουργείο Εργα¬σίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγ¬γύης και η εισήγηση μέτρων για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των υπηρεσιών που παρέχονται από τους φορείς κοινωνικής φροντίδας.
Σκοπός του Ε.Κ.Κ.Α. είναι η παροχή προστασίας και ψυχοκοινωνικής στήριξης, καθώς και ο συντονισμός του δικτύου παροχής υπηρεσιών κοινωνικής στήριξης σε άτομα, οικογένειες και πληθυσμιακές ομάδες που περι¬έρχονται σε κατάσταση κοινωνικής ανάγκης ή απειλού¬νται από φτώχεια και κοινωνικό αποκλεισμό. Ως άτομα ή ομάδες που απειλούνται από κοινωνικό αποκλεισμό νοούνται οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και εν γέ¬νει αυτές που έχουν περιορισμένη ή καθόλου πρόσβα¬ση σε κοινωνικά και δημόσια αγαθά και δυσκολεύονται ή αδυνατούν σε πολλά επίπεδα και σε διάφορους τομείς να έχουν ποιότητα ζωής.».
2. Η παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 3106/2003 αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Το Ε.Κ.Κ.Α. διοικείται από ενδεκαμελές Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.), με ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη, και αποτελείται από:
α) έξι (6) καταξιωμένα και αναγνωρισμένα πρόσωπα που δύνανται να επιλέγονται ιδίως από το χώρο της κοι¬νωνικής φροντίδας, της ακαδημαϊκής κοινότητας, της διοίκησης, των μέσων ενημέρωσης και μπορούν με τις γνώσεις και την πείρα τους να συμβάλουν αποτελεσμα¬τικά στην επίτευξη των σκοπών του,
β) έναν (1) εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ) που προτείνεται από το Δ.Σ. αυτής,
γ) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (Σ.Κ.Λ.Ε.), που προτείνεται από το Δ.Σ. αυτού,
δ) έναν (1) εκλεγμένο εκπρόσωπο των εργαζομένων στο Ε.Κ.Κ.Α.,
ε) έναν (1) εκπρόσωπο της Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε., που προτεί¬νεται από το Δ.Σ. αυτής, και
στ) έναν (1) εκπρόσωπο της ΕΣΑΜΕΑ, που προτείνε¬ται από το Δ.Σ. αυτής.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ε.Κ.Κ.Α., που συγκροτή¬θηκε δυνάμει των αριθμ. 10878/2833/2016 (ΥΟΔΔ 307) και αριθμ. 17898/5662/2017 (ΥΟΔΔ 259) αποφάσεων του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινω¬νικής Αλληλεγγύης, συνεχίζει να λειτουργεί και να ασκεί τις αρμοδιότητές του μέχρι την έκδοση του οργανισμού του, σύμφωνα με το άρθρο 54 του ν. 4178/2013 (Α΄ 174).»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 48
Άρθρο 48
Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επικαιροποιείται η θεσμική αποστολή και ο σκοπός του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ), προκειμένου να ανταποκρίνεται στο έργο που καλείται να επιτελέσει στη σημερινή εποχή. Το εν λόγω νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, εποπτείας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, παρέχει πρωτοπόρες, εξειδικευμένες και καινοτόμες, συνεχώς βελτιούμενες, υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προκλήσεις με την αξιοπιστία του Κράτους και συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα του Συστήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης (του συνόλου δηλαδή των υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας που παρέχονται από το Κράτος και την Κοινωνία των Πολιτών), συντονίζοντας τη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών προς όφελος της ικανοποίησης των αιτημάτων των πολιτών σε ανάγκη, ιδίως στον τομέα της άμεσης παρέμβασης, με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης. Επίσης, διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία και δεδομένα από τις δράσεις του για το σχεδιασμό κοινωνικής πολιτικής και εκπαίδευση στα στελέχη υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας, συμβάλλοντας στην υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων κοινωνικής πολιτικής.
Περαιτέρω, επαναπροσδιορίζεται ο αριθμός των μελών του διοικητικού συμβουλίου του ΕΚΚΑ, αυξάνοντας σε δύο μέλη των αριθμό των εξειδικευμένων προσώπων που μπορούν με τις γνώσεις και την πείρα τους να συμβάλουν αποτελεσματικά στην επίτευξη των σκοπών του και οι οποίοι δύνανται να έχουν ένα ευρύτερο πεδίο ενασχόλησης σε σχέση το υφιστάμενο που αφορούσε την κοινωνική φροντίδα. Επίσης, προβλέπεται η συμμετοχή στο Δ.Σ. εκπροσώπου του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών (ΣΚΛΕ) και εκπρόσωπου της ΗΔΙΚΑ ΑΕ, οι οποία καλούνται να συμβάλλουν με τις γνώσεις και την εμπειρία τους στην υλοποίηση του έργου του ΕΚΚΑ.
Νόμος 4554/18 (ΦΕΚ 130 Α/18-07-2018) : Aσφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις -Αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας - Ενίσχυ¬ση της προστασίας των εργαζομένων - Επιτρο¬πεία ασυνόδευτων ανηλίκων και άλλες διατάξεις.
Άρθρο 47
Κοινωνικές πολιτικές από τα έσοδα του πρωτοχρονιάτικου λαχείου
1. Στο άρθρο τρίτο του ν. 4183/2013 (Α΄ 186) διαγρά¬φεται η φράση «και (γ)».
2. Στο άρθρο τρίτο του ν. 4183/2013 προστίθεται δεύ¬τερο εδάφιο ως εξής:
«Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινω¬νικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικο¬νομικών καθορίζεται η διάθεση, διαχείριση και κατανομή των καθαρών εσόδων του Ειδικού Κρατικού (Πρωτοχρονιάτικου) Λαχείου Κοινωνικής Αντίληψης για κοινωνικές πολιτικές σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και νομι¬κά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρα¬κτήρα, όπως ορίζεται στο άρθρο 11.1(γ) της Σύμβασης Παραχώρησης που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του παρόντος νόμου, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος εδαφίου.».
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 47
Άρθρο 47
Κοινωνικές πολιτικές από τα έσοδα του πρωτοχρονιάτικου λαχείου
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιλύεται το νομοθετικό κενό που έχει δημιουργηθεί λόγω της έναρξης ισχύος του ν. 4183/2013 (Α' 186) και της συνακόλουθης αναστολής ισχύος, στο βαθμό που οι διατάξεις του αντίκεινται στους όρους της Παραχώρησης του ν. 4183/2013, των διατάξεων του α.ν. 143/1967 (Α' 165), δυνάμει του οποίου συστήθηκε το Πρωτοχρονιάτικο (ή Ειδικό Κρατικό Λαχείο Κοινωνικής Αντίληψης). Στη Σύμβαση Παραχώρησης που κυρώθηκε με το ν. 4183/2013 και συγκεκριμένα στα άρθρα 3.4 και 11.1 (γ) αυτής, ορίζεται ρητά για το Πρωτοχρονιάτικο λαχείο ότι τα καθαρά του έσοδα διανέμονται για κοινωνικές πολιτικές. Με την προτεινόμενη ρύθμιση δίδεται η αναγκαία νομοθετική εξουσιοδότηση για την εφαρμογή της διάταξης για την διάθεση και κατανομή των καθαρών εσόδων του Ειδικού Κρατικού (Πρωτοχρονιάτικου) Λαχείου Κοινωνικής Αντίληψης για κοινωνικές πολιτικές.
Άρθρο 48
Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης
1. Η παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 3106/2003 (Α΄ 30) αντι¬καθίσταται ως εξής:
«2. Η θεσμική αποστολή του Ε.Κ.Κ.Α. είναι:
α) η αποτελεσματική αντιμετώπιση καταστάσεων κοι¬νωνικής ανάγκης, κοινωνικού αποκλεισμού και κρίσεων, με την ανάπτυξη ποιοτικών, καινοτόμων και εξειδικευ¬μένων δράσεων, τη διάχυση αυτών στο σύστημα κοι¬νωνικής αλληλεγγύης, την ανάπτυξη δικτύων κοινωνι¬κής προστασίας με τη συμμετοχή φορέων και ατόμων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο και συμμετοχή σε σχετικά εθνικά και διεθνή δίκτυα κοινωνικών και επιστημονικών φορέων και συντονισμό του υφιστάμενου δικτύου πα¬ροχής υπηρεσιών,
β) η γνωμοδότηση για θέματα κοινωνικής πολιτικής που παραπέμπονται σε αυτό από το Υπουργείο Εργα¬σίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγ¬γύης και η εισήγηση μέτρων για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των υπηρεσιών που παρέχονται από τους φορείς κοινωνικής φροντίδας.
Σκοπός του Ε.Κ.Κ.Α. είναι η παροχή προστασίας και ψυχοκοινωνικής στήριξης, καθώς και ο συντονισμός του δικτύου παροχής υπηρεσιών κοινωνικής στήριξης σε άτομα, οικογένειες και πληθυσμιακές ομάδες που περι¬έρχονται σε κατάσταση κοινωνικής ανάγκης ή απειλού¬νται από φτώχεια και κοινωνικό αποκλεισμό. Ως άτομα ή ομάδες που απειλούνται από κοινωνικό αποκλεισμό νοούνται οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και εν γέ¬νει αυτές που έχουν περιορισμένη ή καθόλου πρόσβα¬ση σε κοινωνικά και δημόσια αγαθά και δυσκολεύονται ή αδυνατούν σε πολλά επίπεδα και σε διάφορους τομείς να έχουν ποιότητα ζωής.».
2. Η παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 3106/2003 αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Το Ε.Κ.Κ.Α. διοικείται από ενδεκαμελές Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.), με ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη, και αποτελείται από:
α) έξι (6) καταξιωμένα και αναγνωρισμένα πρόσωπα που δύνανται να επιλέγονται ιδίως από το χώρο της κοι¬νωνικής φροντίδας, της ακαδημαϊκής κοινότητας, της διοίκησης, των μέσων ενημέρωσης και μπορούν με τις γνώσεις και την πείρα τους να συμβάλουν αποτελεσμα¬τικά στην επίτευξη των σκοπών του,
β) έναν (1) εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ) που προτείνεται από το Δ.Σ. αυτής,
γ) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (Σ.Κ.Λ.Ε.), που προτείνεται από το Δ.Σ. αυτού,
δ) έναν (1) εκλεγμένο εκπρόσωπο των εργαζομένων στο Ε.Κ.Κ.Α.,
ε) έναν (1) εκπρόσωπο της Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε., που προτεί¬νεται από το Δ.Σ. αυτής, και
στ) έναν (1) εκπρόσωπο της ΕΣΑΜΕΑ, που προτείνε¬ται από το Δ.Σ. αυτής.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ε.Κ.Κ.Α., που συγκροτή¬θηκε δυνάμει των αριθμ. 10878/2833/2016 (ΥΟΔΔ 307) και αριθμ. 17898/5662/2017 (ΥΟΔΔ 259) αποφάσεων του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινω¬νικής Αλληλεγγύης, συνεχίζει να λειτουργεί και να ασκεί τις αρμοδιότητές του μέχρι την έκδοση του οργανισμού του, σύμφωνα με το άρθρο 54 του ν. 4178/2013 (Α΄ 174).»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 48
Άρθρο 48
Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επικαιροποιείται η θεσμική αποστολή και ο σκοπός του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ), προκειμένου να ανταποκρίνεται στο έργο που καλείται να επιτελέσει στη σημερινή εποχή. Το εν λόγω νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, εποπτείας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, παρέχει πρωτοπόρες, εξειδικευμένες και καινοτόμες, συνεχώς βελτιούμενες, υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προκλήσεις με την αξιοπιστία του Κράτους και συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα του Συστήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης (του συνόλου δηλαδή των υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας που παρέχονται από το Κράτος και την Κοινωνία των Πολιτών), συντονίζοντας τη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών προς όφελος της ικανοποίησης των αιτημάτων των πολιτών σε ανάγκη, ιδίως στον τομέα της άμεσης παρέμβασης, με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης. Επίσης, διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία και δεδομένα από τις δράσεις του για το σχεδιασμό κοινωνικής πολιτικής και εκπαίδευση στα στελέχη υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας, συμβάλλοντας στην υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων κοινωνικής πολιτικής.
Περαιτέρω, επαναπροσδιορίζεται ο αριθμός των μελών του διοικητικού συμβουλίου του ΕΚΚΑ, αυξάνοντας σε δύο μέλη των αριθμό των εξειδικευμένων προσώπων που μπορούν με τις γνώσεις και την πείρα τους να συμβάλουν αποτελεσματικά στην επίτευξη των σκοπών του και οι οποίοι δύνανται να έχουν ένα ευρύτερο πεδίο ενασχόλησης σε σχέση το υφιστάμενο που αφορούσε την κοινωνική φροντίδα. Επίσης, προβλέπεται η συμμετοχή στο Δ.Σ. εκπροσώπου του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών (ΣΚΛΕ) και εκπρόσωπου της ΗΔΙΚΑ ΑΕ, οι οποία καλούνται να συμβάλλουν με τις γνώσεις και την εμπειρία τους στην υλοποίηση του έργου του ΕΚΚΑ.