Άρθρα 52, 56, 57, 62, 63, 64 και 65 του νόμου 4520 για τον ΟΠΕΚΑ με τις εισηγητικές των εκθέσεις.
ΝΟΜΟΣ 4520/ΦΕΚ Α/30/22.02.2018
Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και λοιπές διατάξεις.
Άρθρα 52, 56, 57, 62, 63, 64 και 65 του νόμου 4520 για τον ΟΠΕΚΑ.
Για καλύτερη κατανόηση παρατίθενται και η εισηγητικές τους εκθέσεις.
Άρθρο 52
Τροποποίηση της παρ. 8 του άρθρου 7 του ν. 4455/2017 (Α' 22)
Το πρώτο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 7 του ν. 4455/ 2017 (Α'22) αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι φορείς της παραγράφου 1 που ήδη λειτουργούν και παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας, υποχρεούνται να εγγραφούν στο Εθνικό Μητρώο έως τις 30.6.2018.»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 52.
Άρθρο 52: Τροποποίηση παραγράφου 8 του άρθρου 7 του ν. 4455/2017 (Α'22)
Στα πλαίσια αποτελεσματικότερης παρακολούθησης από πλευράς Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης της δράσης ιδιωτικών φορέων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας δυνάμει του άρθρου 7 του ν.4455/2017 (Α' 22) συνεστήθη το Εθνικό Μητρώο ιδιωτικών φορέων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (Εθνικό Μητρώο).Οι φορείς της παρ. 1 της ως άνω διάταξης που ήδη λειτουργούσαν, σύμφωνα με την ως άνω διάταξη, είχαν προθεσμία εγγραφής στο Μητρώο μέχρι την 26.08.2017 ήτοι τρεις μήνες μετά τη δημοσίευση της με αριθμό 16765/9 κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Β' 1839).Μέχρι την ως άνω ημερομηνία είχαν εγγραφεί πάνω από 1.500 φορείς με τα παραρτήματά τους ενώ και μετά το πέρας της προθεσμίας υποβάλλονταν αιτήματα εγγραφής φορέων οι οποίοι δεν είχαν τον απαιτούμενο χρόνο και τεχνογνωσία να ολοκληρώσουν την διαδικασία εγγραφής
Η προτεινόμενη ρύθμιση η οποία παρατείνει την προθεσμία εγγραφής των φορέων από τη λήξη της έως και την 30η.06.2018, κρίνεται επιτακτική λόγω των συνεχιζόμενων αιτημάτων εγγραφών φορέων πέραν της 26ης.08.2017 προκειμένου να συμπεριληφθούν και αυτοί στο Μητρώο, να καταχωρηθούν τα στοιχεία τους να μην τεθεί θέμα ανάκλησης της άδειας λειτουργίας τους.
Άρθρο 56
Τροποποίηση της παρ. 8 του άρθρου 5 του ν. 2646/1998 (Α'236)
Η παρ. 8 του άρθρου 5 του ν. 2646/1998 (Α'236) αντικαθίσταται ως εξής:
«8. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, η οποία εκδί- δεται σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ. 3 του ν. 2731/1999 (Α'138) δύναται να επιχορηγούνται από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου (ΕΦ 33-220) είτε μέσω των Περιφερειών με μεταφορά αντίστοιχης πίστωσης είτε απευθείας από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικής Αλληλεγγύης, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (κοινωφελή ιδρύματα, φιλανθρωπικά σωματεία, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις κ.α.), που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας και εφόσον είναι ειδικώς πιστοποιημένα ως Φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Με την ίδια απόφαση δύναται να καθορίζονται, πέραν της κείμενης νομοθεσίας, επιπλέον κριτήρια και προϋποθέσεις για την καταβολή των ως άνω επιχορηγήσεων. Αν η επιχορήγηση γίνεται μέσω των Περιφερειών με μεταφορά πιστώσεων από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, φορείς επιχορήγησης κατά την έννοια του άρθρου 41 του ν. 4129/2013 (Α'52) είναι οι Περιφέρειες. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Εσωτερικών και Οικονομικών δύναται να καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την επιχορήγηση των νομικών προσώπων, τον έλεγχο που διενεργείται από κάθε εμπλεκόμενη αρχή, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας διάταξης.»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 56
Άρθρο 56: Τροποποίηση της παρ. 8 του άρθρου 5 του ν.2646/1998 (Α'236)
Η προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζει την περίπτωση επιχορήγησης από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου (Εφ 33-220) είτε μέσω των Περιφερειών με μεταφορά αντίστοιχης πίστωσης είτε απευθείας από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικής Αλληλεγγύης, νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας και εφόσον είναι ειδικώς πιστοποιημένα ως Φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας. Η απόφαση επιχορήγησης των ανωτέρω φορέων κρίνεται αναγκαίο να συνάδει με την απόφαση έγκρισης του άρθρου 12 παρ. 3 του ν. 2731/1999 (Α'138) προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση μεταξύ των δύο διατάξεων οι οποίες εξουσιοδοτούν για την έκδοση υπουργικής απόφασης με το ίδιο θέμα, η δε πρόβλεψη ότι οι Περιφέρειες καθίστανται φορείς επιχορήγησης κατά την έννοια του άρθρου 41 του Ν.4129/2013 (Α'52) αναμένεται να επιταχύνει τις διαδικασίες με αντίστοιχη μείωση του χρόνου αποπληρωμής των δαπανών.
Άρθρο 57
Χρηματοδότηση Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και νομικών προσώπων για την κάλυψη δαπανών οργάνωσης, λειτουργίας και συντήρησης κατασκηνώσεων
1. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 19 του ν. 2646/1998 αντικαθίσταται ως εξής:
«Η οργάνωση και η λειτουργία των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος που αποτελούσε αρμοδιότητα του Κοινωνικού Κέντρου Οικογένειας και Νεότητας (Κ.Κ.Ο.Ν) του β.δ. 289/1976 (Α'89) και των παιδικών εξοχών του κρατικού προγράμματος που αποτελούσε αρμοδιότητα του Π.Ι.Κ.Π.Α., ανατίθεται στους οικείους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή σε νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.»
2. Η παρ. 6 του άρθρου 19 του ν. 2646/1998 αντικαθίσταται ως εξής:
«6. Το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είναι αρμόδιο για το γενικό σχεδιασμό του ετήσιου κρατικού κατασκηνωτικού προγράμματος.
α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Εσωτερικών και Οικονομικών ορίζονται πριν από την έναρξη της κατασκηνωτικής περιόδου, και όχι πέραν της 15ης Απριλίου κάθε έτους, οι οικείοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' βαθμού, στους οποίους ανατίθεται η οργάνωση και λειτουργία των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος.
β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται πριν από την έναρξη της κατασκηνωτικής περιόδου και όχι πέραν της 15ης Απριλίου κάθε έτους, ορίζονται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που εποπτεύονται από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, στα οποία ανατίθεται η οργάνωση και λειτουργία των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος.
γ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών, δύναται να ανατίθενται στους ειδικούς πιστοποιημένους φορείς του άρθρου 5 υποστηρικτικές υπηρεσίες για την οργάνωση και λειτουργία κατασκηνώσεων, προς όφελος ευάλωτων κατηγοριών πληθυσμού εντός του κρατικού προγράμματος ή συμπληρωματικά αυτού.
δ. Η χρηματοδότηση των κατασκηνώσεων των περιπτώσεων α', β' και γ' διενεργείται με μεταβίβαση των αναγκαίων πόρων στους φορείς στους οποίους ανατίθεται η οργάνωση και λειτουργία των κατασκηνώσεων και οι υποστηρικτικές υπηρεσίες, από τις πιστώσεις που εγγράφονται κάθε έτος στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
ε. Με τις αποφάσεις των περιπτώσεων α', β' και γ' ή με όμοιες, καθορίζεται ο τρόπος διοίκησης και λειτουργίας των κατασκηνώσεων, οι κατηγορίες και ο αριθμός των φιλοξενούμενων ατόμων, ο αριθμός κατά ειδικότητα του προσωπικού που απαιτείται για τη λειτουργία αυτών, η πρόσληψη του εποχικού προσωπικού, η τοποθεσία, το ύψος και οι ειδικότεροι όροι χρηματοδότησης των φορέων, στους οποίους ανατίθεται η οργάνωση και λειτουργία των κατασκηνώσεων, οι αναγκαίες δαπάνες συντήρησης και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
στ. Τα διοικητικά συμβούλια των κατασκηνώσεων ορίζονται με απόφαση του φορέα στον οποίο ανατίθεται η οργάνωση και η λειτουργία τους.»
3. Το πρώτο και το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 14 του ν. 3106/2003 (Α'30) καταργούνται.
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 57
Άρθρο 57: Χρηματοδότηση Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ,νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και ειδικώς πιστοποιημένων φορέων για την κάλυψη δαπανών οργάνωσης, λειτουργίας και συντήρησης κατασκηνώσεων
Με την προτεινόμενη ρύθμιση καθορίζεται το καθεστώς χρηματοδότησης φορέων για την κάλυψη των δαπανών οργάνωσης, λειτουργίας και συντήρησης των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος αρμοδιότητάς του, με τις οποίες χρηματοδοτούνται οι Δήμοι και τα εποπτευόμενα από το Υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης νομικά πρόσωπα που τους έχει ανατεθεί η οργάνωση και η λειτουργία τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 2646/1988 (Α' 236) και του άρθρου 14 του ν. 3106/2003 (Α' 30).
Η ενοποίηση των επιμέρους διατάξεων με τις οποίες ρυθμιζόταν μέχρι σήμερα η χρηματοδότηση για την υλοποίηση του κατασκηνωτικού προγράμματος καθίσταται αναγκαία προκειμένου να μην υπάρχει νομοθετικό κενό στη διαδικασία σχεδιασμού, υλοποίησης και πληρωμής. Η ανωτέρω ενοποίηση θα συντελέσει στην επιτάχυνση των διαδικασιών καθώς και στην αποτελεσματικότερη υλοποίηση του η οποία κρίνεται απαραίτητη λόγω του μεγάλου αριθμού ωφελούμενων που εξυπηρετεί.
Η χρηματοδότηση δίδεται σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου καθώς και στους ειδικούς πιστοποιημένους φορείς του άρθρου 5 του ν.2646/98 (Α'236) και αφορά την οργάνωση και η λειτουργία των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος που αποτελούσε αρμοδιότητα του Κοινωνικού Κέντρου Οικογένειας και Νεότητας (Κ.Κ.Ο.Ν) του Β.Δ. 289/1976 (Α'89 ) και των παιδικών εξοχών του κρατικού προγράμματος που αποτελούσε αρμοδιότητα του Π.Ι.Κ.Π.Α. καθώς και υποστηρικτές υπηρεσίες για την οργάνωση και λειτουργία κατασκηνώσεων προς όφελος ευάλωτων κατηγοριών πληθυσμού εντός του Κρατικού προγράμματος ή συμπληρωματικά αυτού.
Άρθρο 62
Η ειδική αποζημίωση ποσού επτά (7) ευρώ που προ- βλέπεται για τα μέλη των Υγειονομικών Επιτροπών της περίπτωσης α' της παραγράφου 5α του άρθρου 6 του ν. 3863/2010 (Α' 115) χορηγείται και στον ιατρό, ο οποίος συνεπικουρεί την Υγειονομική Επιτροπή ΚΕΠΑ κατά την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος του άρθρου 215 του ν. 4512/2018 (Α' 5), όπως εξειδικεύεται στο άρθρο 2 παράγραφοι 10 και 11 της αριθμ. Δ12/ Γ.Π.οικ.2738/36/2018 (Β' 57) κοινής υπουργικής απόφασης.
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 62
Με το ν. 4512/2018 (Α' 5) εγκρίθηκε η διενέργεια πιλοτικού προγράμματος απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία από τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) και τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ), μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας αξιολόγησης της αναπηρίας και απονομής της προνοιακής παροχής, με παράλληλη προσθήκη, στη σημερινή εκτίμηση της αναπηρίας, δεδομένων για τις καθημερινές δραστηριότητες του ατόμου με αναπηρία.
Στη συνέχεια, εκδόθηκε η υπ' αρ. Δ 12 /Γ.Π.οικ.2738/36/2018 ( Β' 57) κοινή απόφαση υπουργών «Πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής διαδικασίας απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα, σε άτομα με αναπηρία» όπου, στο άρθρο 10, προβλέπει ότι: «Για τις ανάγκες εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος, η Υγειονομική Επιτροπή ΚΕ.Π.Α. συνεπικουρείται από ιατρό ειδικότητας φυσιάτρου ή ιατρού εργασίας ή άλλης ειδικότητας, κατά προτίμηση με εξειδίκευση ή εμπειρία σε εργασιακά θέματα»
Ο ιατρός αυτός επικουρεί τα μέλη της υγειονομικής Επιτροπής των Κ.Ε.Π.Α. η οποία συγκροτείται σύμφωνα με το άρθρο 28 του Κανονισμού Ασφαλιστικής Αρμοδιότητας του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Τα τρία μέλη της Υγειονομικής Επιτροπής, για τις υπηρεσίες τους κατά την κρίση στα ΚΕΠΑ, αμείβονται βάσει των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 6 του ν. 3863/2010 (ΑΊ15) όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει.
Η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση κρίνεται επιτακτική, προκειμένου να καταστεί δυνατή η χορήγηση αποζημίωσης στον ιατρό που θα επικουρεί τα τρία μέλη της υγειονομικής επιτροπής, δεδομένου ότι προέρχεται, επίσης, από το σώμα των ιατρών που συγκροτούν τις υγειονομικές επιτροπές και μέχρι σήμερα δεν υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη για την αμοιβή του.
Άρθρο 63
Στην παρ. 2 του άρθρου 215 του ν. 4512/2018 προστίθεται δεύτερο εδάφιο ως εξής:
«Οι αιτούντες του προηγούμενου εδαφίου απαλλάσσονται, κατά την εξέτασή τους από τις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕΠΑ, από την υποχρέωση καταβολής παράβολου, όπως ορίζεται στην αριθμ. Φ 40021/26407/2051/2006 (Β' 1829) υπουργική απόφαση.»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 63
Δεδομένου ότι η προβλεπόμενη στο άρθρο 215 του ν.4512/2018 (Α'5) πιλοτική διαδικασία προγράμματος απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία:
α) τροποποιεί τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη διαδικασία μέσω των υπηρεσιών των Δήμων, η οποία ήταν οικεία στον κόσμο της αναπηρίας
β) απαιτεί τη συμμετοχή, όσο το δυνατόν μεγαλύτερου δείγματος αιτούντων, προκειμένου να εξαχθούν τεκμηριωμένα συμπεράσματα εν όψει της εθνικής εφαρμογής του νέου συστήματος απονομής των προνοιακών παροχών σε χρήμα και
γ)εφαρμόζεται για συγκεκριμένη χρονική περίοδο και περιορισμένη γεωγραφική εμβέλεια,
κρίνεται σκόπιμο οι αιτούντες να απαλλαγούν από την υποχρέωση καταβολής του ειδικού παραβόλου που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία για την πιστοποίηση της αναπηρίας τους από τις Υγειονομικές Επιτροπές των ΚΕΠΑ.
Άρθρο 64
Η παρ. 5 του άρθρου 71 του ν. 4445/2016 (Α' 236) αντικαθίσταται ως εξής:
«5. Η διάρκεια του Προγράμματος "Στέγαση και Επανένταξη" που παρατάθηκε μέχρι τις 31.3.2018, παρατεί- νεται από τη λήξη του μέχρι τις 28.2.2019. Η ισχύς της υπ' αριθμ. Δ23/οικ.20171/1040/2017 κοινής απόφασης των Αναπληρωτών Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Β' 1602) και των ήδη συναφθεισών, δυνάμει της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, προγραμματικών συμβάσεων παρατείνεται αυτοδίκαια, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, έως τις 28.2.2019.»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 64
Με την παρ. 1 του άρθρου 29 του ν. 4052/2012 (Α' 41) οι άστεγοι αναγνωρίζονται ρητά ως ευπαθής κοινωνική ομάδα, στην οποία η Πολιτεία οφείλει να παρέχει τη δέουσα κοινωνική προστασία. Προς τον σκοπό αυτό, υλοποιείται το Πρόγραμμα «Στέγαση και Επανένταξη», όπως αυτό ορίζεται στην υπ' αριθμ. Δ28/οικ.31354/2352/2014 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής
Ασφάλισης και Πρόνοιας , η οποία εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 5 του αυτού ως άνω άρθρου. Το εν λόγω Πρόγραμμα υλοποιείται με σκοπό την ανταπόκριση της Πολιτείας στις ιδιάζουσες στεγαστικές και εκπαιδευτικές ανάγκες της ευπαθούς κοινωνικής ομάδας των αστέγων, με απώτερο στόχο την εργασιακή επανένταξή τους.
Το Πρόγραμμα αποτελείται από δύο πυλώνες: τον πυλώνα της στέγασης, μέσω της κάλυψης του ενοικίου για την αυτόνομη διαμονή σε κατάλληλα καταλύματα, καθώς και των δαπανών οικοσκευής, εξυπηρετώντας τις ανάγκες του ωφελουμένου και των μελών της οικογένειάς του και τον πυλώνα της επανένταξης στον κοινωνικό ιστό, μέσω της επιχορηγούμενης απασχόλησης και απόκτησης εργασιακής εμπειρίας. Επιπροσθέτως, στους ωφελουμένους παρέχονται υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, εργασιακής συμβουλευτικής, νομικής συμβουλευτικής, χρηματοοικονομικής διαχείρισης και διασύνδεσης με αρμόδιες υπηρεσίες και δομές κοινωνικής φροντίδας.
Μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα περισσότεροι από χίλιοι (1.000) ωφελούμενοι. Το πρόγραμμα υλοποιείται από Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου σε τριάντα ένα (31) Δήμους της Ελληνικής Επικράτειας.
Τα προγράμματα στέγασης σε διαμερίσματα, παρουσιάζουν το όφελος της επανένταξης για τους ωφελούμενους, αφού η επαφή με τον κοινωνικό ιστό είναι πιο άμεση σε σχέση με το διάστημα κατά το οποίο παρέμεναν σε δομές επείγουσας στέγασης ή σε κοινωνικούς ξενώνες και τα προβλήματα της καθημερινότητας επιλύονται, σε μεγάλο βαθμό, από τους ίδιους.
Δεδομένης της επικείμενης λήξης του προγράμματος την 31.03.2018, κρίνεται σκόπιμη η παράταση έως την 28η Φεβρουαρίου 2019, με τους υφιστάμενους φορείς υλοποίησης, προκειμένου οι ωφελούμενοι να τύχουν μιας κατά το δυνατόν ολοκληρωμένης δυνατότητας επανάκαμψης στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Άρθρο 65
Επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων
1. Στο άρθρο 30 του ν. 4144/2013 (Α' 88) προστίθεται νέα παράγραφος 5 και η παράγραφος 5 αναριθμείται σε 6, ως εξής:
«5. Το επίδομα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης που καταβάλλεται σε ανέργους είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση, στο Δημόσιο, στα ασφαλιστικά ταμεία ή στα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.»
2. Η διάταξη της παραγράφου 1 του παρόντος ισχύει από 1.1.2018.
ΝΟΜΟΣ 4520/ΦΕΚ Α/30/22.02.2018
Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και λοιπές διατάξεις.
Άρθρα 52, 56, 57, 62, 63, 64 και 65 του νόμου 4520 για τον ΟΠΕΚΑ.
Για καλύτερη κατανόηση παρατίθενται και η εισηγητικές τους εκθέσεις.
Άρθρο 52
Τροποποίηση της παρ. 8 του άρθρου 7 του ν. 4455/2017 (Α' 22)
Το πρώτο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 7 του ν. 4455/ 2017 (Α'22) αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι φορείς της παραγράφου 1 που ήδη λειτουργούν και παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας, υποχρεούνται να εγγραφούν στο Εθνικό Μητρώο έως τις 30.6.2018.»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 52.
Άρθρο 52: Τροποποίηση παραγράφου 8 του άρθρου 7 του ν. 4455/2017 (Α'22)
Στα πλαίσια αποτελεσματικότερης παρακολούθησης από πλευράς Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης της δράσης ιδιωτικών φορέων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας δυνάμει του άρθρου 7 του ν.4455/2017 (Α' 22) συνεστήθη το Εθνικό Μητρώο ιδιωτικών φορέων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (Εθνικό Μητρώο).Οι φορείς της παρ. 1 της ως άνω διάταξης που ήδη λειτουργούσαν, σύμφωνα με την ως άνω διάταξη, είχαν προθεσμία εγγραφής στο Μητρώο μέχρι την 26.08.2017 ήτοι τρεις μήνες μετά τη δημοσίευση της με αριθμό 16765/9 κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Β' 1839).Μέχρι την ως άνω ημερομηνία είχαν εγγραφεί πάνω από 1.500 φορείς με τα παραρτήματά τους ενώ και μετά το πέρας της προθεσμίας υποβάλλονταν αιτήματα εγγραφής φορέων οι οποίοι δεν είχαν τον απαιτούμενο χρόνο και τεχνογνωσία να ολοκληρώσουν την διαδικασία εγγραφής
Η προτεινόμενη ρύθμιση η οποία παρατείνει την προθεσμία εγγραφής των φορέων από τη λήξη της έως και την 30η.06.2018, κρίνεται επιτακτική λόγω των συνεχιζόμενων αιτημάτων εγγραφών φορέων πέραν της 26ης.08.2017 προκειμένου να συμπεριληφθούν και αυτοί στο Μητρώο, να καταχωρηθούν τα στοιχεία τους να μην τεθεί θέμα ανάκλησης της άδειας λειτουργίας τους.
Άρθρο 56
Τροποποίηση της παρ. 8 του άρθρου 5 του ν. 2646/1998 (Α'236)
Η παρ. 8 του άρθρου 5 του ν. 2646/1998 (Α'236) αντικαθίσταται ως εξής:
«8. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, η οποία εκδί- δεται σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ. 3 του ν. 2731/1999 (Α'138) δύναται να επιχορηγούνται από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου (ΕΦ 33-220) είτε μέσω των Περιφερειών με μεταφορά αντίστοιχης πίστωσης είτε απευθείας από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικής Αλληλεγγύης, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (κοινωφελή ιδρύματα, φιλανθρωπικά σωματεία, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις κ.α.), που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας και εφόσον είναι ειδικώς πιστοποιημένα ως Φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Με την ίδια απόφαση δύναται να καθορίζονται, πέραν της κείμενης νομοθεσίας, επιπλέον κριτήρια και προϋποθέσεις για την καταβολή των ως άνω επιχορηγήσεων. Αν η επιχορήγηση γίνεται μέσω των Περιφερειών με μεταφορά πιστώσεων από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, φορείς επιχορήγησης κατά την έννοια του άρθρου 41 του ν. 4129/2013 (Α'52) είναι οι Περιφέρειες. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Εσωτερικών και Οικονομικών δύναται να καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την επιχορήγηση των νομικών προσώπων, τον έλεγχο που διενεργείται από κάθε εμπλεκόμενη αρχή, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας διάταξης.»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 56
Άρθρο 56: Τροποποίηση της παρ. 8 του άρθρου 5 του ν.2646/1998 (Α'236)
Η προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζει την περίπτωση επιχορήγησης από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου (Εφ 33-220) είτε μέσω των Περιφερειών με μεταφορά αντίστοιχης πίστωσης είτε απευθείας από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικής Αλληλεγγύης, νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας και εφόσον είναι ειδικώς πιστοποιημένα ως Φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας. Η απόφαση επιχορήγησης των ανωτέρω φορέων κρίνεται αναγκαίο να συνάδει με την απόφαση έγκρισης του άρθρου 12 παρ. 3 του ν. 2731/1999 (Α'138) προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση μεταξύ των δύο διατάξεων οι οποίες εξουσιοδοτούν για την έκδοση υπουργικής απόφασης με το ίδιο θέμα, η δε πρόβλεψη ότι οι Περιφέρειες καθίστανται φορείς επιχορήγησης κατά την έννοια του άρθρου 41 του Ν.4129/2013 (Α'52) αναμένεται να επιταχύνει τις διαδικασίες με αντίστοιχη μείωση του χρόνου αποπληρωμής των δαπανών.
Άρθρο 57
Χρηματοδότηση Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και νομικών προσώπων για την κάλυψη δαπανών οργάνωσης, λειτουργίας και συντήρησης κατασκηνώσεων
1. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 19 του ν. 2646/1998 αντικαθίσταται ως εξής:
«Η οργάνωση και η λειτουργία των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος που αποτελούσε αρμοδιότητα του Κοινωνικού Κέντρου Οικογένειας και Νεότητας (Κ.Κ.Ο.Ν) του β.δ. 289/1976 (Α'89) και των παιδικών εξοχών του κρατικού προγράμματος που αποτελούσε αρμοδιότητα του Π.Ι.Κ.Π.Α., ανατίθεται στους οικείους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή σε νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.»
2. Η παρ. 6 του άρθρου 19 του ν. 2646/1998 αντικαθίσταται ως εξής:
«6. Το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είναι αρμόδιο για το γενικό σχεδιασμό του ετήσιου κρατικού κατασκηνωτικού προγράμματος.
α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Εσωτερικών και Οικονομικών ορίζονται πριν από την έναρξη της κατασκηνωτικής περιόδου, και όχι πέραν της 15ης Απριλίου κάθε έτους, οι οικείοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' βαθμού, στους οποίους ανατίθεται η οργάνωση και λειτουργία των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος.
β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται πριν από την έναρξη της κατασκηνωτικής περιόδου και όχι πέραν της 15ης Απριλίου κάθε έτους, ορίζονται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που εποπτεύονται από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, στα οποία ανατίθεται η οργάνωση και λειτουργία των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος.
γ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών, δύναται να ανατίθενται στους ειδικούς πιστοποιημένους φορείς του άρθρου 5 υποστηρικτικές υπηρεσίες για την οργάνωση και λειτουργία κατασκηνώσεων, προς όφελος ευάλωτων κατηγοριών πληθυσμού εντός του κρατικού προγράμματος ή συμπληρωματικά αυτού.
δ. Η χρηματοδότηση των κατασκηνώσεων των περιπτώσεων α', β' και γ' διενεργείται με μεταβίβαση των αναγκαίων πόρων στους φορείς στους οποίους ανατίθεται η οργάνωση και λειτουργία των κατασκηνώσεων και οι υποστηρικτικές υπηρεσίες, από τις πιστώσεις που εγγράφονται κάθε έτος στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
ε. Με τις αποφάσεις των περιπτώσεων α', β' και γ' ή με όμοιες, καθορίζεται ο τρόπος διοίκησης και λειτουργίας των κατασκηνώσεων, οι κατηγορίες και ο αριθμός των φιλοξενούμενων ατόμων, ο αριθμός κατά ειδικότητα του προσωπικού που απαιτείται για τη λειτουργία αυτών, η πρόσληψη του εποχικού προσωπικού, η τοποθεσία, το ύψος και οι ειδικότεροι όροι χρηματοδότησης των φορέων, στους οποίους ανατίθεται η οργάνωση και λειτουργία των κατασκηνώσεων, οι αναγκαίες δαπάνες συντήρησης και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
στ. Τα διοικητικά συμβούλια των κατασκηνώσεων ορίζονται με απόφαση του φορέα στον οποίο ανατίθεται η οργάνωση και η λειτουργία τους.»
3. Το πρώτο και το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 14 του ν. 3106/2003 (Α'30) καταργούνται.
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 57
Άρθρο 57: Χρηματοδότηση Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ,νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και ειδικώς πιστοποιημένων φορέων για την κάλυψη δαπανών οργάνωσης, λειτουργίας και συντήρησης κατασκηνώσεων
Με την προτεινόμενη ρύθμιση καθορίζεται το καθεστώς χρηματοδότησης φορέων για την κάλυψη των δαπανών οργάνωσης, λειτουργίας και συντήρησης των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος αρμοδιότητάς του, με τις οποίες χρηματοδοτούνται οι Δήμοι και τα εποπτευόμενα από το Υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης νομικά πρόσωπα που τους έχει ανατεθεί η οργάνωση και η λειτουργία τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 2646/1988 (Α' 236) και του άρθρου 14 του ν. 3106/2003 (Α' 30).
Η ενοποίηση των επιμέρους διατάξεων με τις οποίες ρυθμιζόταν μέχρι σήμερα η χρηματοδότηση για την υλοποίηση του κατασκηνωτικού προγράμματος καθίσταται αναγκαία προκειμένου να μην υπάρχει νομοθετικό κενό στη διαδικασία σχεδιασμού, υλοποίησης και πληρωμής. Η ανωτέρω ενοποίηση θα συντελέσει στην επιτάχυνση των διαδικασιών καθώς και στην αποτελεσματικότερη υλοποίηση του η οποία κρίνεται απαραίτητη λόγω του μεγάλου αριθμού ωφελούμενων που εξυπηρετεί.
Η χρηματοδότηση δίδεται σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου καθώς και στους ειδικούς πιστοποιημένους φορείς του άρθρου 5 του ν.2646/98 (Α'236) και αφορά την οργάνωση και η λειτουργία των κατασκηνώσεων του κρατικού προγράμματος που αποτελούσε αρμοδιότητα του Κοινωνικού Κέντρου Οικογένειας και Νεότητας (Κ.Κ.Ο.Ν) του Β.Δ. 289/1976 (Α'89 ) και των παιδικών εξοχών του κρατικού προγράμματος που αποτελούσε αρμοδιότητα του Π.Ι.Κ.Π.Α. καθώς και υποστηρικτές υπηρεσίες για την οργάνωση και λειτουργία κατασκηνώσεων προς όφελος ευάλωτων κατηγοριών πληθυσμού εντός του Κρατικού προγράμματος ή συμπληρωματικά αυτού.
Άρθρο 62
Η ειδική αποζημίωση ποσού επτά (7) ευρώ που προ- βλέπεται για τα μέλη των Υγειονομικών Επιτροπών της περίπτωσης α' της παραγράφου 5α του άρθρου 6 του ν. 3863/2010 (Α' 115) χορηγείται και στον ιατρό, ο οποίος συνεπικουρεί την Υγειονομική Επιτροπή ΚΕΠΑ κατά την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος του άρθρου 215 του ν. 4512/2018 (Α' 5), όπως εξειδικεύεται στο άρθρο 2 παράγραφοι 10 και 11 της αριθμ. Δ12/ Γ.Π.οικ.2738/36/2018 (Β' 57) κοινής υπουργικής απόφασης.
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 62
Με το ν. 4512/2018 (Α' 5) εγκρίθηκε η διενέργεια πιλοτικού προγράμματος απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία από τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) και τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ), μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας αξιολόγησης της αναπηρίας και απονομής της προνοιακής παροχής, με παράλληλη προσθήκη, στη σημερινή εκτίμηση της αναπηρίας, δεδομένων για τις καθημερινές δραστηριότητες του ατόμου με αναπηρία.
Στη συνέχεια, εκδόθηκε η υπ' αρ. Δ 12 /Γ.Π.οικ.2738/36/2018 ( Β' 57) κοινή απόφαση υπουργών «Πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής διαδικασίας απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα, σε άτομα με αναπηρία» όπου, στο άρθρο 10, προβλέπει ότι: «Για τις ανάγκες εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος, η Υγειονομική Επιτροπή ΚΕ.Π.Α. συνεπικουρείται από ιατρό ειδικότητας φυσιάτρου ή ιατρού εργασίας ή άλλης ειδικότητας, κατά προτίμηση με εξειδίκευση ή εμπειρία σε εργασιακά θέματα»
Ο ιατρός αυτός επικουρεί τα μέλη της υγειονομικής Επιτροπής των Κ.Ε.Π.Α. η οποία συγκροτείται σύμφωνα με το άρθρο 28 του Κανονισμού Ασφαλιστικής Αρμοδιότητας του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Τα τρία μέλη της Υγειονομικής Επιτροπής, για τις υπηρεσίες τους κατά την κρίση στα ΚΕΠΑ, αμείβονται βάσει των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 6 του ν. 3863/2010 (ΑΊ15) όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει.
Η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση κρίνεται επιτακτική, προκειμένου να καταστεί δυνατή η χορήγηση αποζημίωσης στον ιατρό που θα επικουρεί τα τρία μέλη της υγειονομικής επιτροπής, δεδομένου ότι προέρχεται, επίσης, από το σώμα των ιατρών που συγκροτούν τις υγειονομικές επιτροπές και μέχρι σήμερα δεν υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη για την αμοιβή του.
Άρθρο 63
Στην παρ. 2 του άρθρου 215 του ν. 4512/2018 προστίθεται δεύτερο εδάφιο ως εξής:
«Οι αιτούντες του προηγούμενου εδαφίου απαλλάσσονται, κατά την εξέτασή τους από τις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕΠΑ, από την υποχρέωση καταβολής παράβολου, όπως ορίζεται στην αριθμ. Φ 40021/26407/2051/2006 (Β' 1829) υπουργική απόφαση.»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 63
Δεδομένου ότι η προβλεπόμενη στο άρθρο 215 του ν.4512/2018 (Α'5) πιλοτική διαδικασία προγράμματος απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία:
α) τροποποιεί τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη διαδικασία μέσω των υπηρεσιών των Δήμων, η οποία ήταν οικεία στον κόσμο της αναπηρίας
β) απαιτεί τη συμμετοχή, όσο το δυνατόν μεγαλύτερου δείγματος αιτούντων, προκειμένου να εξαχθούν τεκμηριωμένα συμπεράσματα εν όψει της εθνικής εφαρμογής του νέου συστήματος απονομής των προνοιακών παροχών σε χρήμα και
γ)εφαρμόζεται για συγκεκριμένη χρονική περίοδο και περιορισμένη γεωγραφική εμβέλεια,
κρίνεται σκόπιμο οι αιτούντες να απαλλαγούν από την υποχρέωση καταβολής του ειδικού παραβόλου που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία για την πιστοποίηση της αναπηρίας τους από τις Υγειονομικές Επιτροπές των ΚΕΠΑ.
Άρθρο 64
Η παρ. 5 του άρθρου 71 του ν. 4445/2016 (Α' 236) αντικαθίσταται ως εξής:
«5. Η διάρκεια του Προγράμματος "Στέγαση και Επανένταξη" που παρατάθηκε μέχρι τις 31.3.2018, παρατεί- νεται από τη λήξη του μέχρι τις 28.2.2019. Η ισχύς της υπ' αριθμ. Δ23/οικ.20171/1040/2017 κοινής απόφασης των Αναπληρωτών Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Β' 1602) και των ήδη συναφθεισών, δυνάμει της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, προγραμματικών συμβάσεων παρατείνεται αυτοδίκαια, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, έως τις 28.2.2019.»
Εισηγητική έκθεση του άρθρου 64
Με την παρ. 1 του άρθρου 29 του ν. 4052/2012 (Α' 41) οι άστεγοι αναγνωρίζονται ρητά ως ευπαθής κοινωνική ομάδα, στην οποία η Πολιτεία οφείλει να παρέχει τη δέουσα κοινωνική προστασία. Προς τον σκοπό αυτό, υλοποιείται το Πρόγραμμα «Στέγαση και Επανένταξη», όπως αυτό ορίζεται στην υπ' αριθμ. Δ28/οικ.31354/2352/2014 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής
Ασφάλισης και Πρόνοιας , η οποία εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 5 του αυτού ως άνω άρθρου. Το εν λόγω Πρόγραμμα υλοποιείται με σκοπό την ανταπόκριση της Πολιτείας στις ιδιάζουσες στεγαστικές και εκπαιδευτικές ανάγκες της ευπαθούς κοινωνικής ομάδας των αστέγων, με απώτερο στόχο την εργασιακή επανένταξή τους.
Το Πρόγραμμα αποτελείται από δύο πυλώνες: τον πυλώνα της στέγασης, μέσω της κάλυψης του ενοικίου για την αυτόνομη διαμονή σε κατάλληλα καταλύματα, καθώς και των δαπανών οικοσκευής, εξυπηρετώντας τις ανάγκες του ωφελουμένου και των μελών της οικογένειάς του και τον πυλώνα της επανένταξης στον κοινωνικό ιστό, μέσω της επιχορηγούμενης απασχόλησης και απόκτησης εργασιακής εμπειρίας. Επιπροσθέτως, στους ωφελουμένους παρέχονται υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, εργασιακής συμβουλευτικής, νομικής συμβουλευτικής, χρηματοοικονομικής διαχείρισης και διασύνδεσης με αρμόδιες υπηρεσίες και δομές κοινωνικής φροντίδας.
Μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα περισσότεροι από χίλιοι (1.000) ωφελούμενοι. Το πρόγραμμα υλοποιείται από Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου σε τριάντα ένα (31) Δήμους της Ελληνικής Επικράτειας.
Τα προγράμματα στέγασης σε διαμερίσματα, παρουσιάζουν το όφελος της επανένταξης για τους ωφελούμενους, αφού η επαφή με τον κοινωνικό ιστό είναι πιο άμεση σε σχέση με το διάστημα κατά το οποίο παρέμεναν σε δομές επείγουσας στέγασης ή σε κοινωνικούς ξενώνες και τα προβλήματα της καθημερινότητας επιλύονται, σε μεγάλο βαθμό, από τους ίδιους.
Δεδομένης της επικείμενης λήξης του προγράμματος την 31.03.2018, κρίνεται σκόπιμη η παράταση έως την 28η Φεβρουαρίου 2019, με τους υφιστάμενους φορείς υλοποίησης, προκειμένου οι ωφελούμενοι να τύχουν μιας κατά το δυνατόν ολοκληρωμένης δυνατότητας επανάκαμψης στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Άρθρο 65
Επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων
1. Στο άρθρο 30 του ν. 4144/2013 (Α' 88) προστίθεται νέα παράγραφος 5 και η παράγραφος 5 αναριθμείται σε 6, ως εξής:
«5. Το επίδομα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης που καταβάλλεται σε ανέργους είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση, στο Δημόσιο, στα ασφαλιστικά ταμεία ή στα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.»
2. Η διάταξη της παραγράφου 1 του παρόντος ισχύει από 1.1.2018.